کبریت بی‌خطر و خطرات بنگاه‌داری دیرساله

چهارشنبه،۱۹ دي ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۱
کبریت‎سازی توکلی و درس‎هایی برای شرکت‎داری ایرانی

احمد عباسی - عمر کوتاه بنگاه‎داری در ایران یک نقیصه بزرگ، عمومی و البته تاسف‎باراست.

اینکه چرا عمر بلند بسیاری از شرکت‎ها و کسب وکارهای کوچک و بزرگ در غرب و حتی شرق دنیا که به چندین قرن می‎رسد، به ایران سرایت نکرده است، حدیث مفصلی است که درباره آن بسیار گفته‎اند و می‎گویند.

قدر مسلم آنکه زودمرگی شرکت‎داری ایرانی همچنان پابرجاست و فرزندان کمتر پیشه پدران را دنبال می‎کنند. از همین رو تعداد بنگاههای بالای صد سال در ایران که با گذر از دهه‎ها فرود و فراز، پایا و مانا هستند، به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‎رسد.

دیروز خبر فوت محمد تقی توکلی، کارآفرین و مالک کبریت‎سازی توکلی بار دیگر توجه برخی را به این عارضه متوجه کرد که چه باید کرد تا شمار عمر شرکت‎ها طولانی‎تر شده و در نتیجه تجربیات از نسلی به نسل دیگر انتقال یابد. چه گونه باید با خطرات و دشواری‎ها و موانع جنگید وتاب آورد و ماند و ادامه داد؟

بگذریم. بیایید به احترام خانواده توکلی که کسب وکار کبریت سازی خود را به صد سالگی رسانده و تحویل نسل سوم دادند، کلاه از سر برداریم . برای تقی توکلی که در قفقاز با تولید کبریت آشنایی پیدا کرده بود و در سال ۱۲۹۷ یعنی یک قرن پیش نخستین کارگاه و کارخانه تولید کبریت در ایران را راه‌اندازی کرد و نیز پسرش محمدتقی که تحصیلکرده آمریکا بود و بعد از پدر، سکان هدایت کارخانه را تا دیروز دردست داشت.

کبریت توکلی برند شناخته شده‎ای است؛ امروزه با وجود استفاده کمتر از کبریت در خانه‎ها و فروشگاهها، هنوزهم درهمه مغازه‎ها عرضه می‎شود و صادرات منطقه‎ای هم دارد. برندی که در سالهای اخیر بدلیل افت فروش، تنها با نشان یک اسب بر قوطی کوچک کاغذی و با جمله معروف "کبریت بی‎خطر" در همه جا حضور دارد، برای نسل‎های پیاپی، یک نوستالژی، یک خاطره و یک نام آشناست.

یادشان گرامی.