پیروزی لیبرالها در برابر محافظه کاران در کانادا

جمعه،۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۲
dariush-abbasi

داریوش عباسی - جاستین ترودو نخست وزیر جوان کانادا با پیروزی حزبش در انتخابات سراسری مجلس این کشور، برای 4 سال دیگر در این مسئولیت باقی می ماند.

او که در 44 سالگی به عنوان بیست و سومین رئیس جمهور کانادا برگزیده شد، این شانس را دارد که با تشکیل دوباره دولت بتواند به سیاستهای توسعه ای در این کشور بزرگ با حفظ استانداردهای حقوق بشری و زیست محیطی ادامه دهد.

با وجود قطع رابطع ایران و کانادا و تعطیلی سفارتخانه های دو کشور، موج مهاجرت جامعه ایرانی به این سرزمین بزرگ ادامه دارد. در این رابطه اگرچه روابط سیاسی دو کشور در حد مطلوبی نیست، ولی دولت ترودو تلاش نموده مسیر مهاجرت ایرانی ها به آن کشور با مانع جدی روبرو نباشد. جاستین ترودو در زمان تبلیغات برای انتخابات 4 سال پیش اعلام کرد در صورت پیروزی به دنبال عادی‌سازی روابط دیپلماتیک با ایران خواهد بود. اتفاقی که علی‌رغم پیروزی حزب وی محقق نشد.

نکته جالب در خصوص این سیاستمدار لیبرال آن است که او فرزند پیر ترودو پانزدهمین نخست وزیر کاناداست. در تصویری که در صفحه اینستاگرام فیروز نادری از چهره های مطرح علمی در جهان با عنوان 3 نخست وزیر در یک قاب منتشر شده، عکسی از پیر ترودو در سفر به ایران و در دیداربا امیرعباس هویدا نخست وزیر آن دوره منتشر شده، تصویر کودکی دیده می‌شود که همان جاستین ترودو است.

ماه گذشته نیز انتشارعکسی از جاستین ترودو که در مجله تایم منتشر شد  که او را در وضعیت بدی برای پیروزی در انتخابات پیش رو قرار داد. این عکس به 20 سال پیش و زمان حضور ترودو در یک جشن بر می گردد. در این عکس ترودو در حالی که از گریم صورت قهوه ای استفاده کرده به عنوان بخشی از رسومات یک جشن شبانه عربی مشاهده می شود. این عکس در مدرسه کلمبیا گرفته شده که ترودو در آن زمان در آنجا تدریس می کرد. او در این مراسم از پوشش شبیه لباس علاءالدین شخصیت فیلمی با همین عنوان استفاده کرده است. این فیلم انیمیشن در زمان اکران به دلیل نمایش تصویرهای کلیشه‌ای و توهین آمیز و نژادپرستانه مورد انتقاد قرار گرفته بود.

پس از انتشاراین عکس و برای مدیریت بحران پیش آمده ، نخست وزیر کانادا تصدیق کرد که از این لباس وگریم استفاده کرده اما نباید این کار را می کرد و از این موضوع متاسف است. ترودو همچنین تایید کرد در دوران دبیرستان نیز در یک مسابقه استعدادیابی به همین سبک وسیاق لباس پوشیده است. وی درتبلیغات انتخاباتی بارها به خبرنگاران گفت، در آن زمان فکر نمی کرده این اقدام تبعیض آمیز است اما اکنون آگاهی بهتری دارد.

کانادا به عنوان جامعه ای چند فرهنگی و چند صدایی بر خلاف همسایه اش آمریکا ترجیح داد در این دوره نیز گفتمان دموکراتیک و لیبرال را بر گفتمان محافظه کار ترجیح دهد. ترامپ که علاقمند به انتخاب " اندرو شیر" رقیب محافظه کار ترودو در انتخابات پارلمانی بود، پس از پیروزی بدست آمده با انتشار توئیتی، این موفقیت را به ترودوی جوان تبریک گفت. هرچند باراک اوباما در این دور از انتخابات، از جاستین ترودو حمایت کرده بود.

ترودو از نوامبر سال ۲۰۱۵ به این سو بر این کشور امریکایی شمالی حکومت می کند. کارنامه او در حد مطلوب و نه عالی ارزیابی می شود. هرچند او این فرصت را دارد که در دور دوم انتخابش، موثرتر و کاراتر عمل کند و از تجربیات دور نخست زمامداری اش استفاده کند. او وعده کرده بود، استعمال ماریجوانا را قانونی اعلام کند و به این وعده جامه عمل پوشاند.او بیش از ۲۵ هزار مهاجر سوریایی را پذیرفت. مدافع مبارزه با تغییرات اقلیمی است و در دوره زمامداری اش به پیمان پاریس پیوست. اما او نتوانست به بعضی وعده های انتخاباتی اش مانند اصلاحات در حق انتخابات یا بودجه متوازن تا سال ۲۰۱۹ عمل کند.

ادامه فعالیت جاستین ترودو برای آنها که نگران روی کارآمدن رهبران پوپولیست نظیر ترامپ و جانسون هستند، خبر خوبی است. جهان در قرن بیست و یکم به رهبرانی نیاز دارد که به دنبال صلح جهانی و گفت و گوی فرهنگ ها و ملت ها و ادیان هستند و هرچند اندک و تدریجی، جهان را به جایی بهتر برای زیستن تنبدیل می کنند.

پیروزی لیبرالها در برابر محافظه کاران در کانادا

پیروزی لیبرالها در برابر محافظه کاران در کانادا