هموارسازی راه برای سرمایه گذاری خارجی

دوشنبه،۰۲ دي ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹
هموارسازی راه برای سرمایه گذاری خارجی

ایران کشوری است در غرب آسیا با بازاری توسعه یافته، ظرفیت های بالقوه ی فراوان، نیروی انسانی تحصیل کرده، پایگاه های صنعتی قوی، بخش خصوصی کارآزموده، انرژی های متنوع، مخابرات، حمل و نقل، همچنین امکانات عمومی مقبول که اقتصادش را پویا و جذاب کرده است.

ایران کشوری دارای امتیاز در زمینه تجارت، حمل و نقل و سرمایه گذاری است. دسترسی آسان به اقتصاد کشورهای اوراسیا از شمال تا اقتصاد آسیای میانه از شرق و همچنین دارا بودن مرز زمینی با ترکیه از غرب، نقشی کلیدی و منحصر به فرد را برای ایران فراهم آورده است.

با پیشرفت ایران به عنوان یک قدرت اقتصادی منطقه ای با مزایای برتر و رقابتی و نقش اخیرش برای کمک به بخش خصوصی در اقتصاد ملی، تمرکز این کشور بر بهبود کسب و کار، بیشتر شده و سیاست گذاری هایی در حمایت از تولید ملی صورت گرفته است. از این رو، فضای مطلوبی در زمینه اقتصادی ایجاد شده که سرمایه گذاران داخلی و خارجی را به فعالیت  بیشتر ترغیب می کند. در همین راستا، اصلاحات فراوانی در جهت حذف موانع پیش روی کسب و کار صورت پذیرفته تا موجب اصلاح رویه های تجارت، مالیات، و قوانین گمرکی شود و از بروکراسی بکاهد. در نتیجه، قابلیت های اقتصادی و ظرفیت های سرمایه گذاری در سراسر کشور ایجاد شده که به ویژه در تجارت آزاد، در مناطق ویژه ی صنعتی و اقتصادی و همینطور شهرهای صنعتی نقش موثری داشته است. همزمان، ایران در جهت توسعه ی متوازن تجارت، تسهیل تجارت بین الملل، افزایش تجارت با کشورهای همسایه، ایجاد دسترسی گسترده سرمایه گذاران خارجی به بازار داخل و جذاب کردن فضای سرمایه گذاری برای آنان، تلاش های مستمری داشته است. به همین منظور، تقویت روابط اقتصادی و افزایش صادرات به کشورهای همسایه در اولویت دولت قرار گرفته است.

در سطح اقتصاد بین الملل، ایران غالباً بر انتقال تکنولوژی های پیشرفته، مهارت های جدید مدیریتی و بازارهای جدید صادرات در قالب برنامه ی افزایش سرمایه گذاری خارجی تمرکز کرده است تا به ایجاد ائتلافی کارآمد و سالم بین بخش خصوصی داخلی و سرمایه گذاران خارجی کمک کند.

سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران، تنها نهاد رسمی برای تقویت سرمایه گذاری خارجی در ایران است. این سازمان به طور قانونی مجوز دارد تا حق تقویت و ترویج سرمایه گذاری مرکزی دولت جمهوری اسلامی ایران را از طریق تامین حفاظت و امنیت کامل برای سرمایه گذاری های خارجی را از طریق تسهیل جریان انتقال سرمایه به کشور تحت قانون بین المللی " تقویت و حافظت سرمایه گذاری خارجی( 2002) " ،  نشان دهد.

درهای ایران به روی سرمایه گذاران خارجی باز است. شرکای اقتصادی در ایران با آغوشی باز از هرگونه همکاری مشترک و سرمایه گذاری مشارکتی استقبال می کنند. دولت هم تمام قوا و منابعش را برای جذب سرمایه گذاران خارجی بسیج می کند.

علاوه بر ظرفیت ها و مزایای سرمایه گذاری در ایران و تلاش های صورت گرفته در جهت تسهیل تجارت، راه کسب منفعت سرمایه گذاران خارجی هم هموار شده است.  سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران، در بخش های متعدد تجاری فرصت های بسیار خوبی را فراهم می آورد که هدف آن جذب سرمایه ی خارجی است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی  و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایرا