فرصتهای کم نظیر سرمایه گذاری در بزرگترین جزیره خلیج فارس

سه شنبه،۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳
فرصتهای کم نظیر سرمایه گذاری در بزرگترین جزیره خلیج فارس

با تلاشهای فراوان دومین همایش معرفی فرصت‎های سرمایه‌گذاری در جزیره قشم با تمرکز بر محور پروژه‌های نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی و با استقبال مقامات، مسئولان، صاحب نظران و کارشناسان در تهران برگزار شد.

همایش امسال با محوریت ارائه راهکارهای تامین مالی طرح ها و پروژه ها در شرایط تحریم و همچنین بررسی چالش های اجرایی طرح ها و پروژه های حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی قشم در تاریخ 24 دی ماه برگزار شد. همانطوری که مطلع شدید بیش از 30 طرح در این زمینه‌ها در منطقه آزاد قشم تعریف شده که تعدادی از آن‌ها اجرایی شده است. مدیران عامل و سایر مدیران این طرح‌ها در همایش یک روزه در قالب سخنرانی و یا حضور در پنل به تشریح جزئیات طرح ها پرداخته و فرصتها و چالشها را بررسی کردند. انتظار و هدف ما از برگزاری چنین رویدادهایی این است که شرکت‌های بزرگ و برندهای مطرح ایرانی در حوزه های مهندسی و ساخت تجهیزات نفت، گاز، پتروشیمی و فعالیتهای مرتبط با این طرح‌ها و مدیران آن آشنا شده و بتوانند ارتباط خود را جهت همکاری و مشارکت برقرار یا تقویت کنند که خوشبختانه در این مسیر به نتایج خوبی رسیدیم. یکی از محورهای مهمی که در این رخداد مورد توجه بود، بررسی راهکارها و روش های تامین مالی طرح ها و پروژه هاست. براین اساس، شاهد حضور سیاستگذاران و مدیران بازار پول و سرمایه در رویداد بودیم. این تعامل موجب آشنایی بیشتر مدیران طرح ها با انواع روش های تامین مالی برای پیشبرد طرح ها خواهد شد. موضوعی که در شرایط کنونی و بدلیل اعمال تحریم های ناعادلانه علیه ایران اسلامی، سخت به آن نیازمندیم و بر این باوریم در پرتو هم افزایی و همکاری های سازنده، از این مرحله نیز عبور خواهیم کرد.

  جزیره قشم که به عنوان منطقه آزاد و ویژه اقتصادی شناخته شده است با وسعتی بالغ بر 1500 کیلومتر مربع دارای منابع سرشار هیدروکربوری است. 17 میدان نفتی و گازی بالغ بر 4 میلیارد بشکه نفت و 44 تریلیون فوت مکعب گاز در این منطقه شناسایی شده که دو میدان گورزین و هنگام آن به بهره‌برداری رسیده است. این جزیره بزرگ در نزدیکی تنگه هرمز در خلیج زیبای همیشه فارس واقع شده است. آمارها می گویند روزانه بالغ بر 30 میلیون بشکه مواد نفتی از این تنگه پراهمیت که فاصله دو کیلومتری این جزیره  است، عبور و به اقصی نقاط جهان صادر می‌گردد. باید قدر این مزیت و فرصت یکتا را دانست و از ظرفیتهای آن به عنوان یکی از نقاط استراتژیک کشور جهت صدور محصولات تولیدی از جمله فرآورده‌های نفتی، تولیدات پتروشیمی، ذخیره‌سازی و انتقال مواد نفتی، سوخت رسانی و خدمات کشتیرانی به حدود 20 هزار کشتی‌های عبوری که در سال از کریدور مجاور جزیره قشم می‌گذرد، بهره لازم را ببریم.

ضمنا با توجه به حجم قابل توجه ذخایر گازی و دریافتی از سرزمین اصلی، در مورد تولید LNG و تولید برق به منظور صادرات بهره برده و خواهیم برد.

در حال حاضر دو نیروگاه تولید برق با ظرفیت هر یک 500 مگاوات در دست اجرا می‌باشد که تا اواخر سال جاری، فاز اول و تا آخر سال آتی به صورت کامل به بهره‌برداری خواهد رسید و آماده صادرات برق به داخل کشور و خارج از کشور خواهیم بود.

این جزیره همچنین با داشتن عمق آب مناسب در ضلع جنوبی جزیره (25 تا 40 متر) آمادگی پذیرش کشتی‌های بزرگ با ظرفیت بیش از یکصد هزار تن تا 500 هزار تن را جهت تخلیه و بارگیری مواد نفتی، صنعتی، تجاری و ... دارد.

از جمله ویژگی‌های دیگر این جزیره داشتن تاسیسات زیربنایی مانند بندر، فرودگاه، بزرگراه مراکز شهری و روستایی، با ویژگی‌های خاص و نیروی انسانی ماهر و توانمند می‌تواند کمک‌های بزرگی جهت جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی باشد.

یکی دیگر از مهمترین ویژگی‌های جزیره قشم، داشتن فضاهای گردشگری، امکانات رفاهی فراوان و .... می‌باشد که نظر سرمایه‌گذاران را به خود جذب می کند. در این جا لازم به ذکر است در زمینه مزیت گردشگری و توسعه شیلات و کشاورزی و صنایع انرژی بر هم فعالیت‌های خوبی انجام شده و در حال توسعه می‌باشد.

بنا داریم سال آینده چنین برنامه‎ای در قشم هم برگزار شود تا سرمایه‎گذاران داخلی و خارجی از نزدیک قابلیت‎ها و توانمندی‎های این سرزمین بزرگ را ببیند و برای حضور ترغیب شوند. تصمیم داریم هر ساله در زمانی مناسب، همایشی ملی و بین‌المللی برگزار نمائیم تا علاوه بر مزیت سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و انرژی، بقیه مزیت‌های این جزیره زیبا نیز معرفی شود.

با توجه به مزیت‌های ویژه قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نسبت به سرزمین اصلی، بهترین فرصت برای فعالان بخش خصوصی کشور است که در این مناطق مستقر و  از مزایای تولید، توزیع، انتقال، صادرات، واردات از طریق مرز دریایی که ارزانترین هم هست، بهره مند شوند. با توجه به این که خلیج فارس در مرکز کریدور شمال و جنوب و شرق و غرب جهان قرار دارد و شاهراه ارتباطی آسیا، اروپا، آفریقا و .... است، می‌تواند فرصتی مناسب برای از بین بردن شرایط تحریم باشد و بهترین فرصت برای کارآفرین‌های کشور خواهد بود که از این شرایط به نفع منافع ملی استفاده گردد. البته این فرصت به عزم ملی و همبستگی همه جانبه و مدیریت یکپارچه دارد که با تدبیر و عقلانیت علاوه بر گذار از این زمان بتوانیم آینده‌ای سرشار از موفقیت در همه عرصه‌های اقتصادی باشیم.

با مدیریت پویای سازمان در دوره مدیرعاملی جناب آقای مهندس حمیدرضا مومنی، استراتژی  توسعه متوازن جزیره قشم مورد توجه است. در طول پنج سال حضور ایشان در منطقه در 3 حوزه "گردشگری"، "شیلات و کشاورزی" و" نفت و انرژی" قدم‌های بزرگی برداشته‌ شده است. امیدواریم این جزیره در سالهای آتی به یکی از قطب‌های اقتصادی و گردشگری منطقه و شاید بالاتر از  مناطقی در کشور مالزی و سنگاپور قرار گیرد.

دبیر همایش و مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور نفت و انرژی