بهره برداری آزمایشی خط آهن قزوین - رشت آغاز شد

پنج شنبه،۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۳

بهره برداری آزمایشی از خط آهن قزوین - رشت با حضور محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه صبح امروز پنجشنبه آغاز شد.

بهره برداری آزمایشی خط آهن قزوین - رشت آغاز شد

محمدباقر نوبخت عصر پنجشنبه در حاشیه افتتاح آزمایشی قطار قزوین به رشت در جمع خبرنگاران افزود: امروز یک روز تاریخی برای مردم گیلان است که به عنوان خاطره ای در اذهان می ماند چراکه مطالبه ای که سال ها در انتظار تحقق آن بودند، وقوع یافت و گیلان به شبکه راه آهن سراسری کشور اتصال پیدا کرد و بزودی به شبکه جهانی نیز متصل می شود.
وی با یادآوری افتتاح آزمایشی این خط ریلی طی امروز و بهره برداری رسمی با حضور رئیس جمهوری در آینده ای نزدیک ادامه داد: دکتر روحانی تاکید داشت که این کار زودتر به سرانجام برسد و گیلانی ها و سایر هموطنان بتوانند از آن استفاده کنند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: کار ما با اتمام قطعه قزوین به رشت به تازگی آغاز شده و اکنون در مسیر رشت به سمت انزلی، به دو شاخه تبدیل می شود که شاخه ای از آن به بندر انزلی و همچنین بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی می رود تا بتوانیم حمل و نقل دریایی را به صورت ریلی هم انجام دهیم. 
نوبخت با تصریح اینکه قطعه بعدی برای اینکه کشورهای همسایه هم بتوانند از این راه آهن استفاده کنند باید به آستارا مرتبط شود، گفت: همه اعتبارات این بخش تحقق یافته و مشاوران نظرات خود را در ارتباط با اتصال راه آهن رشت به آستارا ارائه داده اند.
وی اضافه کرد: در تلاش هستیم زمان افتتاح رسمی راه آهن قزوین - رشت، کار اتصال این خط ریلی از رشت به آستارا آغاز شود چراکه بدون تردید فعال شدن این خط ریلی و مزیت های جانبی آن، زمینه ساز مسافرت هم وطنان به گیلان با استفاده از قطار و دوری از مشکلات ناشی از سفرهای جاده ای خواهد بود.
معاون رئیس جمهوری در خاتمه سخنانش گفت: به طور حتم، موضوع گردشگری رونق یافته و نیز شغل هایی متعدد در کنار این طرح بوجود می آید.
به گزارش ایرنا قطار قزوین - رشت که امروز به صورت آزمایشی افتتاح شد، تا حدود دو ماه دیگر با حضور رئیس جمهوری بطور رسمی افتتاح می شود. 
برای ساخت این خط آهن از سال 84، هزار و 850 میلیارد تومان هزینه شد. 
خط آهن قزوین - رشت که 164 کیلومتر طول دارد، در قالب هشت قطعه ساخته شده و از ایستگاه سیاه چشمه به سمت رشت جدا شده است. این مسیر ریلی، از ایستگاه سیاه چشمه تا ابتدای ایستگاه کوهین به طول 30 کیلومتر یک خطه ، از ایستگاه کوهین تا ایستگاه لوشان به طول 40 کیلومتر دو خطه و از ایستگاه لوشان تا انتهای مسیر یک خطه است. 
حداکثر سرعت قطارهای باری این خط آهن 120 کیلومتر و قطارهای مسافربری 160 کیلومتر در ساعت خواهد بود. 
ظرفیت حمل مسافر خط آهن قزوین - رشت سالانه سه میلیون و 381 هزار نفر و ظرفیت حمل بار آن 9 میلیون و 867 هزار تن است. 
در احداث این خط آهن 53 دستگاه تونل به طول 22 کیلومتر ، 62 دستگاه پل خاص به طول 9 کیلومتر و پنج ایستگاه در کوهین ، لوشان ، منجیل ، رستم اباد ، امام زاده هاشم و رشت ساخته شده است. 
برای ساخت خط آهن قزوین - رشت 14 میلیون متر مکعب خاکریزی ، 18 میلیون متر مکعب خاکبرداری و یک و نیم میلیون متر مکعب بتن ریزی شده است .

این قطار ساعت 8:20 دقیقه امروز از تهران وارد ایستگاه راه آهن قزوین شد و پس از توقفی کوتاه به سمت رشت به حرکت درآمد. 
قطار حامل معاون رییس جمهوری و همراهان پس از بازدید از بخشی از این مسیر ریلی در ایستگاه منجیل در استان گیلان توقف  کرد. 
به گفته مسئولان، مرحله نهایی بهره برداری از خط آهن قزوین - رشت در دهه مبارک فجر و توسط ریاست جمهوری صورت می گیرد. 
این خط آهن به طول 164 کیلومتر بخشی از پروژه راه آهن قزوین - رشت - انزلی و آستارا و به عنوان کریدور شمال به جنوب کشور محسوب می شود و ایران را به لحاظ ریلی به کشورهای منطقه قفقاز متصل می کند.