ساخت نخستین درخت خورشیدی چند منظوره در اراک

پنج شنبه،۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۹

نخستین درخت خورشیدی چند منظوره کشور روز پنجشنبه در دانشگاه صنعتی اراک رونمایی شد

ساخت نخستین درخت خورشیدی چند منظوره در اراک

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اراک در حاشیه رونمایی از این طرح فناورانه در جمع خبرنگاران، گفت: درخت خورشیدی چند منظوره ترکیبی از کوشش های فناوری و هنری است که در مدت 6 ماه کار گروهی در این دانشگاه با هزینه ای بالغ بر 350 میلیون ریال طراحی و ساخته شده است. 
«ابوالفضل حاجی زاده اقوم» افزود: منابع مالی طراحی و ساخت این درخت توسط دانشگاه صنعتی اراک تامین شده و این اختراع در پارک علم و فناوری استان مرکزی به ثبت رسیده است. 
وی بیان کرد: این درخت خورشیدی قابلیت تامین روشنایی و استفاده همزمان از چند سیتسم الکترونیکی را برای سه روز غیرآفتابی دارد. 
ارتفاع این درخت پنج متر و 10 سانتیمتر است که در هشت شاخه 50 واتی منوکریستال با 400 وات توان ایجاد شده و ظرفیت ذخیره سه هزار و 600 وات ساعت انرژی را داراست. 
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اراک اضافه کرد: درخت خورشیدی چند منظوره ساخته شده در دانشگاه صنعتی اراک قابل استفاده در ارگان ها، نهادها، پارک ها، فضای سبز و منازل ویلایی با ظرفیت و شکل های مختلف است. 
حاجی زاده اقوم تصریح کرد: تلفیق هنر و مهندسی و صنعت، زیبا سازی محوطه، ترویج فرهنگ استفاده از انرژی های تجدید پذیر، تولید توان بدون مصرف سوخت های فسیلی، کاهش آلایندگی محیط زیست و امکان شارژ همزمان چند دستگاه الکترونیکی، از مهمترین اهداف ایجاد این درخت خورشیدی است. 
یکهزار و 400 دانشجو در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد در 19 رشته و پنج گرایش مکانیک، برق، عمران، معدن و علوم پایه در دانشگاه صنعتی اراک به تحصیل اشتغال دارند.