دور اندیشی و حاشیه امن در چادرملو

شنبه،۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۴

مدیر امور مالی و اقتصادی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در خصوص تاثیرات نوسان نرخ ارز بر روند فعالیت های شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت : تغییرات نوسان نرخ ارز در نوسان بهای تمام شده کالای فروش رفته مؤثر خواهد بود. این تغییرات با توجه به ترکیب هزینه های شرکت به طور عمده ، بر روی هزینۀ تأمین مواد اوّلیۀ کمکی شمش فولاد و قطعات و لوازم یدکی با منشاء تأمین کنندۀ خارجی ، تأثیر خواهد گذاشت.

دور اندیشی و حاشیه امن در چادرملو

محمود سیدی تصریح کرد:  مدیران شرکت چادرملو در حدّ امکان ، پوشش تاثیرات  نوسان نرخهای ارزی  را در برنامه های شرکت ، پیش بینی کرده اند و تمام تلاش شرکت برای استفاده از تخصیص ارز در قالب سیاستهای جاری بانک مرکزی معمول شده است. البته تداوم تحقق خریدهای خارجی علاوه بر مشکل افزایش نرخ ارز ، با چالش عدم دسـترسی به مبادلات معمول بین المللی بانکی نیز مواجه می باشد.

وی افزود: خوشبختانه  با تمهیدات پیش بینی شده ، قبل از آغاز تحریم های جدید، شرکت توانسته است با تامین به موقع قطعات و لوازم یدکی پر مصرف خارجی ، تا حدی اثرات منفی تحریم ها را  در کوتاه مدت کاهش دهد .

سیدی اضافه کرد : مقدار موجودیهای فعلی قطعات و لوازم یدکی پر مصرف خارجی  به میزان 2 سال مصرف ماشین آلات و تجهیزات معدن ، کارخانه های تولید کنسانتره ، گندله  آهن اسفنجی و فولاد را تامین و از این لحاظ،  شرکت در حاشیه امنیت نسبی قرار دارد.

مدیر امور مالی و اقتصادی چادرملو همچنین در پاسخ به این سوال که تاثیر نوسانات نرخ ارز بر قراردادهای خارجی برای  تامین مواد اولیه چیست ؟ گفت: تمامی مواد اولیه مورد نیاز تولید محصولات ، از زنجیره تولیدی درون شرکت تامین می گردد ، بدین لحاظ شرکت هیچ گونه وابستگی به تامین مواد اولیه خارجی برای تولید محصولات خود ندارد. لیکن تهیه و تامین الکترود گرافیتی و بخشی از فرو آلیاژها و آجر نسوز که فاقد تولید کننده داخلی می باشند ، بایستی از تامین کنندگان خارجی خریداری گردد. به همین منظور تمهیدات لازم برای تامین یک ساله موارد یاد شده بعمل آمده است. بدیهی است تدوام تامین این قبیـل مواد مصـرفی در آینـده ، منوط به برقراری تسهیـلات مرتبط با تعامـلات بانکی بین المللی بوده و شرکت موضوع تامین این موارد  را ، از سایر تامین کنندگان خارجی که متاثر از تحریمهای آمریکا نمی باشند، پیگیری می نماید.

سید محمود سیدی در مورد اثرات  تحریم ها بر صنعت فولاد نیز گفت: عمده محصول کنسانتره تولیدی شرکت چادرملو(پس از تامین کنسانتره مورد نیاز کارخانه گندله سازی و تبدیل به محصولات واسطه ای نظیر گندله ، آهن اسفنجی و محصول نهایی فولاد) به همراه گندله تولیدی مازاد بر نیاز تولید آهن اسفنجی به شرکتهای فولادی داخل کشور عرضه می گردد.

وی افزود:  تقاضای موثر از سوی شرکتهای فولادی داخلی در صورت استمرار فعالیت ، عرضه محصولات کنسانتره و گندله این شرکت را ، پوشش خواهد داد .

سیدی اضافه کرد : تقاضای فولاد برای مصرف داخل کشور ، بخش بزرگی از ظرفیت نصب شده تولید فولاد را به خود اختصاص می دهد و تولید ظرفیت فولاد مازاد بر تقاضای داخلی در صورتی که محدودیتهای تحـریم مـدیریت گردد ، قابل عـرضه به بازارهای خارج از کشـور خواهد بود .