حذف تکلیف شب ونگرانی کاسبان کتابهای کمک آموزشی

جمعه،۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۵

هفته گذشته خبری در رسانه‎ها از قول آیت الله سبحانی در انتقاد از وزارت آموزش و پرورش در خصوص حذف تکلیف شب دانش‎آموزان منتشر گردید.

حذف تکلیف شب ونگرانی کاسبان کتابهای کمک آموزشی

خبری که بسیاری از مردم در لحظه نخست شنیدن یا خواندن خبر دچار تعجب شدند. اینکه چرا و چگونه در سخنرانی این چهره دینی در مسجد اعظم قم، بحث تکلیف شب دانش آموزان و درخواست از وزیر آموزش و پرورش برای تجدید نظر مطرح می‎گردد.

به گزارش وبسایت تخصصی مدیریت رسانه این مرجع تقلید در جلسه درس خارج در مسجد اعظم، با بیان اینکه تجربه به بشر ثابت کرده رسیدن به مقام بالا با زحمت میسر می شود، عنوان کرد: اخیرا آموزش و پرورش تکلیف شب بچه ها را حذف کرده است. سال ها تجربه نشان داده، بچه ها بعد از برگشت از مدرسه باید مشغول کار و مرور درس شوند. او در ادامه گفته، نباید بچه ها را ننر بار آورد،با این شیوه بچه ها به جایی نمی رسند؛ باید تکلیف داشته باشند و مغزشان کار کند.

وی افزوده: این شیوه و حذف تکلیف خلاف قرآن، حدیث و سیره بزرگان و علما است، امیدوارم وزیر آموزش و پرورش از این نظر برگردد و همان شیوه سابق خوب بود.

بعد از عمومی شدن این خبر، عکس‎های دیداراعضای انجمن فرهنگی ناشران آموزشی در برخی وب‎سایت‎ها منتشر گردید و مشخص شد سخنان آیت الله سبحانی در پی نوعی لابی‎گری برای اعمال فشار به وزارت آموزش و پرورش بوده است. اقدامی نسنجیده که واکنش‎های منفی زیادی را در شبکه‎های اجتماعی بدنبال داشت.

دکتر محمدعلی فیاض بخش با اشاره به اینکه چنین اقدام‎هایی فرصت طلبی محسوب می‎شود، دراین باره گفت: همه‌جور سوژه‌ای را در ملاقات افراد با برخی مراجع عظام تقلید در قم و‌حومه شنیده‌بودیم، جز ملاقات مدیران انتشارات کنکور و کتب کمک‌درسی را. بی‌جهت نیست که تیراژشان درسال تا ۲۵ میلیون جلد می‌رسد؛ تیراژی که در میان کتاب‌خوان‌ترین ملل نیز شگفت‌انگیز است.

برخی دیگر نیز با اشاره به مناسب نبودن چنین مجرایی برای طرح یکسویه، اظهار داشته‎اند جای طرح چنین مباحثی باید با حضور صاحبنظران و کارشناسان اعم از موافق و مخالف در سطح ملی باشد. چنین رفتارهایی که در سایر حوزه‎ها نیز مسبوق به سابقه است، از یک‎سوموجب چرخش به عقب و و از سوی دیگر موجب تضعیف نهاد دین می‎گردد.

گفتنی است در این دیدار آقایان قلم چی و جوکار به عنوان ناشران کتابهای کمک آموزشی سعی بلیغی برای اقناع و توجیه علما داشته‎اند و ظاهرا دیدارهایی با چند مرجع دینی نیز انجام شده است.

حذف تکلیف شب ونگرانی کاسبان کتابهای کمک آموزشی