زیرساخت‌ها را برای انقلاب صنعتی چهارم آماده کنیم

سه شنبه،۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به رشد پرشتاب فناوری ارتباطات و اطلاعات در جهان و جریان این توسعه در کشور، گفت: هدف ما باید آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای حضور در انقلاب صنعتی چهارم باشد که از حوزه آی سی تی فراتر است.

زیرساخت‌ها را برای حضور در انقلاب صنعتی چهارم آماده کنیم

محمدجواد آذری جهرمی در آیین گشایش نهمین سمپوزیوم بین المللی مخابرات در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، با بیان این که این حوزه دستاوردهای مهمی برای کشور دارد، اظهار داشت: اگر امروز درباره هوش مصنوعی صحبت می کنیم در واقع دستاورد همین بخش است. ما محصولی مانند ترجمان داریم که از سوی دانشمندان ایرانی از طریق هوش مصنوعی توانسته ارتقا یابد. 
وی ادامه داد: در حوزه های مختلف مانند ای او تی در عرصه کشاورزی توسعه خوبی شکل گرفته و باید تجاری سازی شود تا مردم نتیجه را ببینند. در حوزه شهر هوشمند بسیاری از مولفه های شهر تهران به سمت شهر هوشمند می رود. حال که این موارد از قالب تئوری بیرون می آید و به حوزه ای تبدیل می شود که در حال جاری شدن در کشور ماست، باید در خصوص آن زمینه سازی شود. 
به گفته جهرمی، اگر از هم اکنون زیرساخت های مورد نیاز فایو جی را آماده نکنیم نمی توانیم از آن استفاده کنیم. باید از الان برای آن روز آماده باشیم. استفاده از ماشین های هوشمند نیاز به مقررات شهر هوشمند دارد آیا ما آمادگی اش را داریم؟ هدف ما باید آماده سازی زیرساخت ها برای حضور در انقلاب صنعتی چهار باشد که از حوزه ارتباطات فراتر است.
«رشد شبکه مجازی آثار فرهنگی و اجتماعی دارد. راحت ترین کار این است که بگوییم توسعه فناوری ارتباطات را متوقف کنیم که این آثار پیش نیاید. ما باید در کنار توسعه آی سی تی فرهنگ را نیز غنی کنیم تا با کاریکاتور توسعه رو به رو نشویم.»
آذری جهرمی با بیان اینکه زمان بسیار کوتاهی برای مواجهه با انقلاب صنعتی چهارم داریم و باید در این فرصت کوتاه از حداکثر توانمندی داخلی و هم‌افزایی در کشور استفاده کنیم، افزود: آماده شدن برای انقلاب صنعتی چهارم فراتر از حوزه آی سی تی است. 
وی توضیح داد: برای مثال بخش ارتباطات، وظیفه‌ای در حوزه فرهنگی، صیانت از کودک و فضای مجازی، سواد رسانه‌ای و رسانه‌های نوین ندارد. اما کسانی که مسئولیت دارند وظیفه‌شان را انجام ندادند و درنتیجه ناگزیر به ورود به این حوزه‌ها شده‌ایم که اتفاقا این افراد زبان انتقادشان باز است. هرچند که یک نفر کار کند و همه طلب کنند، کار سختی نیست.
وی همچنین گفت: تحول دیجیتال یک اتفاق بسیار بزرگ است و باید برای آن آماده بود. یک تغییر ناگهانی بزرگ. این تغییر ناگهانی مولفه حاکمیت کشورها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. یکی از اهداف مهم این است که ما چطور مولفه ها را آماده کنیم. خیلی از کشورها خصوصا امریکا علاقمند هستند که در توسعه فناوری یک جانبه گرایی را پیش ببرند که جامعه امروز نمی پذیرد. اگر سکوت کنیم مشکلاتی خواهیم داشت. موضعی که حتی اروپا نیز در خصوص آن به زبان در آمده است. روسای جمهور اروپایی نیز به دنبال یافتن راه حلی برای معضل یک جانبه گرایی هستند.

95درصد سازمان ها برای تحول دیجیتال اماده نیستند

وزیر ارتباطات ادامه داد: پژوهشگاه فناوری ارتباطات برای آماده سازی شرایط توسعه آی سی تی و هوشمندسازی شهر گزارش های سفارش شده ای را تهیه کرده و به دستگاه ها رسانده است. گزارشی که دکتر خوانساری به دست من رساندند، واقعا ناراحت کننده بود و نشان می داد که ۹۵ درصد از سازمان ها شرایط حضور در این عرصه را ندارند و تقریبا چیزی از آن نمی دانند.
او در ادامه گفت: شبکه ملی اطلاعات مفهوم توسعه فضای مجازی از دیدگاه انقلاب اسلامی است که مجموعه ای از پروژه ها را ایجاد خواهد کرد. تحول دیجیتال یک فرآیند است نه یک پروژه. فناوری اطلاعات به تنهایی مانند چسبی است که قطعات را به یکدیگر متصل می کند. باید قطعه ای وجود داشته باشد تا فناوری آن ها را در کنار هم بچسباند.
«چالش ما این است که مدیریت اداری و شهری ما با مفهوم هوشمندی آشنا شوند. ما باید داده را بدهیم، به صورت هوشمندانه آنالیز و بعد آن را پیاده سازی کنیم. کار بزرگی را در پیش داریم. ما فناوری را پیش می بریم اما یکی از وظایف ما در کنار توسعه تکنولوژی باید افزایش آگاهی دستگاه ها باشد. همانطور که در ذهن افراد نهادینه شده بود که نامه اتوماسیون همان دولت الکترونیک است باید آن ها را با مفهوم دولت دیجیتال آشنا کنیم.»
به گفته جهرمی، اقدام اول این است که از ظرفیت های بین بخشی برای تحول دیجیتال دعوت شود تا تجربیات شان را بگویند و دوم این که با توجه به پیمان های منطقه ای که در حال پیشبرد آن در کشورهایی مانند روسیه و جمهوری آذربایجان هستیم، باید از ظرفیت تجربی آن ها بهره برداری کرده و در کشور خودمان استفاده کنیم.
پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات روز سه شنبه نهمین سمپوزیوم بین المللی مخابرات IST2018 را با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمعی از متخصصین و صاحبنظران دانشگاه ها برگزار کرد.
بیگ دیتا، 5G، امنیت اطلاعات، اینترنت اشیا، رایانش ابری و بلاک چین، اقتصاد ICT مدیریت شبکه، ارتباطات کوانتومی، ارتباطات ماهواره ای،رگولاتوری و برگزاری 13 کارگاه آموزشی از جمله محورهای این سمپوزیوم سه روزه است.
صنعت ICT و بررسی فرصت ها و تهدیدات و روند به کارگیری هوش مصنوعی از جمله پنل های این سمپوزیوم است و ارایه آخرین دستاوردها، ایجاد محیطی برای تبادل نظر صاحب نظران و فعالان، توسعه و گسترش مرزهای علم و تکنولوژی و رفع نیازها و مشکلان کشور در این زمینه از جمله اهداف آن عنوان شده است.