رونمایی از اولین تونل جابه‌جایی سریع خودروهای برقی توسط ایلان ماسک

شنبه،۰۱ دي ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲

ایلان ماسک، کارآفرین میلیاردر، روز سه‌شنبه در لس‌آنجلس از نخستین تونل زیرزمینی که برای جابجایی سریع خودروهای خودران ساخته شده‌است، رونمایی کرد.

رونمایی از اولین تونل جابه‌جایی سریع خودروهای برقی توسط ایلان ماسک

ایلان ماسک که اصلیت او از آفریقای جنوبی است مدیرعامل چندین شرکت فناوری است و یکی از شرکت‌های او به نام کمپانی بورینگ این تونل را احداث کرده‌است. او مدیرعامل شرکت خودروهای برقی تسلا نیز هست و آزمایش روز سه‌شنبه در تونل جدید با یکی از خودروهای تسلا انجام شد.

در این آزمایش، خودروی تسلا با آسانسور به زیر زمین منتقل شد و سپس در یک تونل کم‌عرض و یک‌طرفه راند و در طرف دیگر با آسانسوری دیگر به روی زمین بازگردانده شد. در چرخ‌های این خودرو ابزار مخصوصی تعبیه شده که «غلتیدن» خودرو در تونل را آسان می‌کند و این ابزار پس از خروج از تونل قابل جمع شدن هستند.

این خودرو در این آزمایش به سرعتی بیشتر از ۵۰ کیلومتر در ساعت نرسید اما آقای ماسک می‌گوید که قرار است به مرور با بهبود کف‌سازی تونل و فناوری، خودروها در این تونل و تونل‌های مشابه به سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کنند.

تصمیم ایلان ماسک این است که در آینده شبکه‌ای از این تونل‌ها در شهرهای بزرگ آمریکا ایجاد کند تا خودروهای خودران برقی، بدون ترافیک و خطر تصادف، با سرعت بالا از یک نقطه به یک نقطه دیگر منتقل شوند.

او حتی ایده ساخت هایپرلوپ (اَبَرچنبر) را مطرح کرده که در آن، خودروهای بزرگ مینی‌بوس مانند در یک کپسول ویژه قرار می‌گیرند و با اصطکاک کم هوا در دالان‌های خلأ حرکت کرده و با سرعت‌هایی خیره‌کننده (حدود ۱۲۰۰ کیلومتر در ساعت) مسافت‌های طولانی بین‌شهری را در مدت‌زمانی کوتاه طی خواهند کرد.

به گفته ایلان ماسک ایده ساخت تونل خودرو در یکی از روزهایی که او در ترافیک سنگین لس‌آنجلس بین خانه و محل کار خود گرفتار مانده بود در ذهن او شکل گرفت.

تونلی که او روز سه‌شنبه رونمایی کرد ۱٫۸۳ کیلومتر طول دارد و نمایش آزمایشی او برای خبرنگاران حدود ۳۰ دقیقه طول کشید. ساخت این تونل ۱۰ میلیون دلار هزینه داشته و ایلان ماسک تأکید دارد که این‌گونه تونل‌سازی و شبکه‌های تونلی مورد نظر او به مراتب ارزان‌تر از ساخت مترو برای شهرها است.