دعوت به شیرجه خصوصی در باتلاق عمومی

يکشنبه،۰۲ دي ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۳

اختصاصی اقتصاد کارا - چرا با وجود نیاز دولت به منابع مالی ناشی از واگذاری طرحهای عمرانی و صرفه‎جویی حاصل از این واگذاریها، پیشرفتی حاصل نشده است؟

آیا اقتصاد دولتی ایران فضایی برای کار بخش خصوصی ایران فراهم کرده است و آیا اصولاً اجازه داده است که بخش خصوصی در بسیاری از بخش‎های اقتصادی آزادانه به فعالیت پرداخته و اصطلاحاً بزرگ شود؟

دعوت به شیرجه خصوصی در باتلاق عمومی

از آغاز خصوصی‎سازی شرکتهای دولتی از سال 1380 تاکنون بسیاری از شرکتهای مشمول واگذاری در سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی واگذار شده‎اند و شرکتهای معدودی برای واگذاری باقی مانده‎اند. این در حالی است که شیوه اشتباه بسیاری از این واگذاریها موجب انتقاد شدید از طرح خصوصی‎سازی شده است. این دو عامل موجب شده‎اند که واگذاری شرکتهای دولتی در سالهای اخیر بسیار کند شده و دولت یکی از مهمترین و کارآمدترین منابع تأمین مالی کسری بودجه‎اش را از دست بدهد.

به گزارش اقتصاد کارا این در حالی است که رکود حال حاضر در اقتصاد ایران دولت را ناگزیراز اجرای طرحهای عمرانی تا بتواند از این طریق به تحریک اقتصاد کمک کند. گواه این مدعا این که در سه ماهه نخست سال 1397 با وجود کاهش تشکیل سرمایه ساختمان از سوی بخش خصوصی نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد قابل توجه تشکیل سرمایه ساختمان بخش دولتی منجر به رشد 9/1 درصدی کل تشکیل سرمایه ساختمان شده است.

این روند به تشدید کسری بودجه دولت منجر شده است، کما این که در چهارماهه نخست سال جاری، به دنبال رشد خیره‎کننده 1.729 درصدی پرداختهای عمرانی دولت نسبت به مدت مشابه سال قبل، کسری بودجه دولت رشد 93 درصدی را تجربه کرده است. عدم تأمین مالی این کسری بودجه از طریق واگذاری شرکتهای دولتی، یکی از عوامل اصلی رشد نقدینگی و تورم محسوب می‎شود. در عین حال بسیاری از این طرحهای عمرانی به اتمام نرسیده‎اند و حتی چشم‎انداز مثبتی برای به سرانجام رسیدن آنها وجود ندارد، چرا که برخی از آنها در طول زمان توجیه اقتصادی خود را از دست داده‎اند. درواقع دولت با تزریق منابع به اقتصاد به قیمت افزایش کسری بودجه، منجر به افزایش تقاضا شده است، در حالی که به اتمام نرسیدن این طرحهای عمرانی اثر افزایشی آن در سمت عرضه اقتصاد را محدود کرده است و به این ترتیب علت دیگری را برای تشدید تورم فراهم کرده است. مجموع این عوامل موجب شده است که سیاست‎گذار مالی به فکر واگذاری طرحهای عمرانی به بخش خصوصی یا مشارکت با بخش خصوصی برای بهره‎برداری از این طرحهای عمرانی بیفتد.

دخالت دولتی، فرار خصوصی

در قوانین بودجه چند سال اخیر همواره ردیف درآمدی مشخصی در سرفصل واگذاری دارایی‎های سرمایه‎ای برای واگذاری طرحهای عمرانی در نظر گرفته شده، اما با وجود تمهیدات اندیشیده شده تاکنون تقریباً عملکرد این ردیف، نزدیک به صفر بوده است. در قانون بودجه سال 1396 پیش‎بینی شده بود که واگذاری طرحهای عمرانی برای دولت درآمدی 35 هزار میلیارد ریالی ایجاد کند، در حالی که در واقعیت هیچ عایدی از این محل نصیب دولت نشد. اما چرا دولتی که تا این حد به واگذاری طرحهای عمرانی نیمه تمام خود نیاز دارد، در واگذاری آنها به بخش خصوصی ناتوان است؟

یکی از مهمترین ریشه‎های این مسأله را باید در فضای اقتصاد کلان ایران جست‎وجو کرد. آیا اقتصاد دولتی ایران فضایی برای کار بخش خصوصی ایران فراهم کرده است و آیا اصولاً اجازه داده است که بخش خصوصی در بسیاری از بخش‎های اقتصادی آزادانه به فعالیت پرداخته و اصطلاحاً بزرگ شود؟ برای مثال طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، در قانون بودجه سال 1396 حدود 24 درصد از کل اعتبارات عمرانی تخصیص یافته مربوط به بخش حمل‎ونقل بوده و همین طرح‎ها در بخش حمل‎ونقل نزدیک به 44 درصد از اعتبارات سالهای آتی را نیز به خود اختصاص می‎دهند. در واقع فصل حمل‎ونقل عمده‎ترین بخشی است که اعتبارات عمرانی صرف آن شده است. فقط به عنوانی مشتی از نمونه خروار باید گفت که آیا اقتصاد دولتی ایران اجازه قیمت‎گذاری آزادانه بخش خصوصی در این بخش را می‎دهد؟ بخش خصوصی چگونه می‎تواند از سودآوری سرمایه‎گذاری خود در یک طرح عمرانی مطمئن باشد وقتی نمی‎داند دولت در چه قیمتی مجوز فروش محصول نهایی آن را صادر خواهد کرد؟ فصل منابع آب از نظر سهم از اعتبارات عمرانی در جایگاه بعدی قرار می‎گیرد. آیا مثلاً در زمینه آب‎رسانی برای مصرف شرب دولت اجازه نرخ‎گذاری آزاد بخش خصوصی را خواهد داد؟ کدام سرمایه‎گذار بخش خصوصی حاضر به خرید یا مشارکت در طرحی میشود که به دلیل دخالتهای دولتی زیانده است؟ همچنین است برای بخشهایی مانند توسعه خدمات شهری، که مثلاً دولت حاضر نیست قیمت‎گذاری بلیط قطار شهری (مترو) را آزاد کند. فصل درمان و فصل کشاورزی نیز که دیگر بخشهای مهم دریافت‎کننده اعتبارات عمرانی محسوب می‎شوند، با همین مشکل دست به گریبان‎اند.

فقر اطلاعاتی

اطلاعات فنی و اقتصادی طرحهای عمرانی نیمه‎تمام موجود بسیار ناقص است. سرمایه‎گذار خصوصی در فضای نامطمئن و پر از ابهام قدم بر نخواهد داشت. سرمایه‎گذار خصوصی همچون هر فرد عقلایی دیگری جنس ندیده و نشناخته را خریداری نخواهد کرد. اینجا این سؤال پیش می‎آید که چرا بخش دولتی با وجود نیاز به منابع حاصل از واگذاری طرحهای عمرانی، نسبت به تهیه اطلاعات شفاف فنی و اقتصادی این طرحها در همه این سالها اقدام نکرده است. یکی از ریشه‎های این مسأله این است که بسیاری از این طرحها از ابتدا به دلایل سیاسی و با توجیه‎های اجتماعی در دستور کار قرار گرفته‎اند و تهیه گزارشهای فنی و اقتصادی شفاف عدم توجیه اقتصادی آنها را نمایان خواهد کرد. البته در گزارشهای بسیاری از این طرحها نیز هزینه‎ها کمتر از واقع و دستاوردها بیشتر از واقع عنوان شده است.

اما شاید مهمترین دلیل این باشد که تعارض منافع انگیزهای برای تهیه گزارشهای واقعی و شفاف ایجاد نمی‎کند. در حال حاضر نهاد مستقلی متولی واگذاری طرحهای عمرانی نیست. مدیران تشکیلات مربوط به طرحهای عمرانی نیز عمدتاً منفعتی از واگذاری این طرحها کسب نکرده و حتی از این محل دچار زیان خواهند شد. بدنه دولت برای اجرای این پروژه‎ها اقدام به تشکیل انواع شرکت تعاونی و دیگر تشکیلات اقماری کرده است که با واگذاری طرحهای عمرانی، این تشکیلات قادر به بقا در فضای رقابتی بدون رانت نخواهد بود. مدیران دستگاههای دولتی عمدتاً سهامداران این تشکیلات اقماریاند و تمام تلاش خود را معطوف به جلوگیری از واگذاری این طرحها میکنند. در عین حال اطلاعات مربوط به روندها و روشهای واگذاری پروژه از سوی دولت و دستگاه‎های دولتی به درستی در اختیار سرمایه‎گذاران قرار نمی‎گیرد.

مشکلات سیاسی و اجتماعی

برای واگذاری طرحهای عمرانی به بخش خصوصی در وهله اول باید این واقعیت در اجتماع مورد پذیرش قرار بگیرد که محصول این طرح‎های عمرانی از جنس کالای عمومی نیست که به رایگان در اختیار عموم قرار بگیرد. کسب سود، مهمترین انگیزه محرک بخش خصوصی است و برای این کسب سود لازم است که مصرفکنندگان هزینه محصول و خدمات دریافتی از محل این طرحها را پرداخت کنند. در شرایطی که در نماز جمعه از مردم درخواست می‎شود که عوارض مربوط به طرحی را در حوزه حمل و نقل جاده‎ای ندهند و طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، وزارت راه  500 میلیون تومان به پلیس پرداخت می‎کند تا قبول کند که ماشین‎های متخلف را جریمه کرده و جلوی تحرکات اجتماعی و سیاسی را بگیرد، عملاً فضای کار برای بخش خصوصی فراهم نیست.