کشف باروی دوره تیموری درچهارراه مولوی تهران

سه شنبه،۰۴ دي ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۹

مسئول باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران اعلام کرد: دیوار و باروی مربوط به دوره تیموری در پلاک 28 بازار حضرتی واقع در چهارراه مولوی پایتخت کشف شد.

کشف باروی دوره تیموری درچهارراه مولوی تهران

قدیر افروند روز سه شنبه در بازدید خبرنگاران از محل گمانه زنی بازار حضرتی گفت: گمانه زنی این پلاک 28 آذرماه آغاز شد که در ترانشه 2*2 مترمربع بقایای دیوار و آجرهایی با قدمت دوره های قاجاری، صفوی و تیموری به دست آمد. 
امپراتوری گورکانی یا امپراتوری تیموری مربوط به سال های ۷۵۰ تا ۸۸۶ خورشیدی بود. 
مسئول باستان شناسی میراث فرهنگی استان تهران با بیان اینکه هویت و کاربری این محل هنوز مشخص نیست و در دست بررسی قرار دارد خاطر نشان کرد: فعالیت های باستان شناسی در این محل و تا رسیدن به سطح بکر ادامه خواهد داشت. 
به گفته افروند تعدادی کاشی و سفال مربوط به دوره های تاریخی ازجمله قاجار یا تیموری نیز از این محل کشف شده است. 
افروند همچنین گفت: در مرحله نخست کاوش 3 ترانشه (به ابعاد 2*2 متر مربع)با عمق یک متر و 50سانتی مترمربع در این پلاک ایجاد شد. 
به گفته این باستان شناس در ترانشه ورودی بقایایی از آثار دوره های مختلف قاجاری، صفوی و تیموری بدست آمد. 
وی با بیان اینکه در دو گمانه زنی دیگر بقایایی از آثار معماری دوره قاجاری به دست آمد خاطرنشان کرد: با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی آجر و سفال های کشف شده به روش «ترمولومینسانس» (شیوه ای از آزمایش با انتشار نور مرئی از ماده پرتودهی شده) قدمت گذاری خواهند شد. 
مسئول باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران پیش بینی کرد که گمانه زنی تا عمق هفت متری برای کشف اشیای بیشتر انجام شود. 
افزوند افزود: در این گمانه زنی با هزینه شخصی مالک و نظارت میراث فرهنگی، اجرای طرح پژوهشی ادامه خواهد داشت.