همه علیه فرمانده

شنبه،۰۸ دي ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲

هنوز ناراحتی افکار عمومی از آتش‎سوزی مرگبار مدرسه‎ای در زاهدان و سقوط مرگبار اتوبوس حامل دانشجویان در تهران التیام نیافته که موضوع تلخ دیگری به صدر اخبار شبکه‎های اجتماعی راه یافت.

همه علیه فرمانده

این بار درباره یکی از بزنگاههای تلخ جنگ 8 ساله و با اظهارات فرمانده اسبق سپاه پاسداران در تحلیل و چرایی آن شکست.

به گزارش اقتصاد کارا، محسن رضایی که در حال حاضر دبیر مجمع تشخیص است، درباره دلائل شکست عملیات کربلای 4 که به روایتی 6 هزار شهید و 7 هزار مجروح داشت، گفته که ما این عملیات را برای فریب دشمن انجام دادیم. این در حالی است که طبق اسناد موجود، ناموفق بودن عملیات بدلیل لو رفتن آن بوده است.

او گفته، با عملیات کربلای 4، به دشمن وانمود کردیم که عملیات سالانه ما تنها همین بوده است. 10 روز بعد در همان نقطه و در زمانی که نیروهای ارتش بعثی به مرخصی رفته بودند،عملیات کربلای پنج را انجام دادیم. عملیات کربلای چهار برای فریب دشمن انجام شد. اگر تحلیلگر تاریخی در فهم آن فریب بخورد، پس وای به حال نوشته‌های او.

به اعتقاد شمار زیادی از کاربران محسن رضایی برای پاک کردن ذهنیت اشتباه فاحش فرماندهان و زیر سئوال نرفتن لیاقت آنان در مدیریت جنگ نزد افکار عمومی، اشتباه فاحش‎تری را مرتکب شده و آن این است که بگوئیم اینها هزینه فریب دشمن بوده است.

حسام‎الدین آشنا: پشت نام سرداران سنگر نگیرید

حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور از نخستین منتقدان این تحلیل بود . اونوشت: ده‌ها هزار رزمنده و خانواده هزاران شهید هیچگاه از شما نپرسیدند چرا از چند شب قبل از عملیات کربلای چهار آسمان از منورهای چلچراغی دشمن مانند روز روشن شده بود. بچه‌های توپخانه لشکر ۲۷ هیچگاه از شما نپرسیدند چرا تنها ۴۵ دقیقه پس از آغاز عملیات، تقریبا تمام قبضه‌ها مورد اصابت توپ‌های دشمن قرار گرفت. هیچ‌یک از هزاران مجروح عملیات نپرسیدند چرا وقتی اولین موج مجروحان به بیمارستان صحرایی علی‌بن ابی‌طالب رسید هنوز پزشکان و پرستاران از وقوع عملیات آگاهی درستی نداشتند ولی رادیوی منافقین و رادیو بغداد هر لحظه وضعیت عملیات را اعلام می‌کرد.

او ادامه داد: برادر محسن، بین عملیات فریب و عملیات لو رفته تفاوت از زمین تا آسمان است. تحلیل‌های پسینی مشکلی را حل نمی‌کند. ما شاید خطاکاران را ببخشیم اما  خودشیفتگان را هرگز.وقت آن رسیده که در سی‌امین سالگرد پایان جنگ و چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی تن به شفافیت داده و به سوالات کهنه‌بسیجیان و خانواده‌های شهدا و ایثارگران درباره رازهای سربه‌مهر دفاع مقدس پاسخ دهید.شما تا به حال در قامت یک قهرمان ملی جلوه کرده‌اید اما اکنون با این سخنان در باب آن عملیات تلخ دیگر نمی‌توانید پشت نام سرداران شهید پنهان شوید و باید خود را برای سوالات سخت آماده کنید.

محسن اسماعیلی و بیان جمله‎ای از امام

محسن اسماعیلی عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در صفحه اینستاگرام خود  تنها به ذکر جمله‎ای از امام خمینی بسنده کرد واینگونه نوشت: امام خمینی( ره) :" من در اینجا از مادران، پدران، خواهران، برادران، همسران و فرزندان شهدا و جانبازان به خاطر تحلیل‎های غلط این روزها رسما معذرت می خواهم و از خداوند می خواهم مرا در کنار شهدای جنگ تحمیلی بپذیرد."

مصطفی تاجزاده: چند هزار شهید برای فریب؟

‏ مصطفی تاج‎زاده فعال سیاسی نیز در حساب توئیتر خود نوشت: کسی که گفت درصورت حمله به ایران، هزاران سرباز آمریکایی را اسیر می‌کنیم و برای هر کدام، چند میلیارد دلار از امریکا می‌گیریم، اخیرا ادعا کرد برای فریب دشمن چند هزار شهید و مجروح در عملیات کربلای ۴دادیم.

رسول صدر عاملی: توضیح دهید

فیلمساز امروز و روزنامه‎نگار سالهای اولیه انقلاب نیز از دیگر منتقدان این سخنان بود. سخنانی که گلایه بسیاری از خانواده شهدای جنگ را درآورد.رسول صدر عاملی با بیان اینکه در عملیات کربلای 4 و 5، یک برادرش شهید و برادر دیگر مجروح شده، نوشت: آقای رضایی این چه استراتژی است که در 2 عملیات 12 هزار کشته شدند. توضیح دهید.

پدرام سلطانی: اجرای سناریوی کربلای 4 در اقتصاد

نائب رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز از دیگر کسانی بود که به نقد سخنان محسن رضایی پرداخت و گفت: اکنون می‎فهمم سردار چرا با FATF  مخالف است. او می‎خواهد اینبار کربلای 4 را در عرصه اقتصاد اجرا کند. وی در ادامه نوشته است: سردار، نتیجه‎ی وانمود کردن، شهادت غواصان مظلوم بود. ایا الان نوبت سربازان اقتصاد است؟ چقدرهزینه باید به این کشور تحمیل کنید؟

واکنش‎ها همچنان ادامه دارد. در روزهای بعد به انعکاس سایر مباحث مربوط  از سوی افراد و شخصیت‎ها و نیز توضیحات احتمالی محسن رضایی خواهیم پرداخت.