جشنواره ملی برترین شرکت‎های ایران برگزار شد

يکشنبه،۰۹ دي ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳

پنجمین جشنواره ملی  برترین شرکت‌های ایران (تاپکس) صبح امروز در سالن خلیج‌فارس نمایشگاه بین‎المللی تهران برگزار شد.

جشنواره ملی برترین شرکت‎های ایران برگزار شد

در این همایش شمار زیادی از فعالان اقتصادی کشور حضور داشته و برترین‎ شرکت‎های ایران به انتخاب هیات داوران معرفی شدند. گزارش این همایش پیش روی شماست.

بازار عراق نزدیک‌ترین به ایران

محمد هاشمی‎فر، رئیس کمیسیون مشترک تجارت و بازرگانی ایران و عراق در این مراسم گفت: بازار عراق، فرصت بسیار خوبی برای بخش خصوصی ایران است که می‎تواند از آن استقاده کند.

وی با اشاره به اینکه جمعیت عراق نزدیک به 40 میلیون نفر است، گفت: کشور عراق در حال حاضر بیش از 2 برابر ایران نفت صادر می‎‎کند و بالای 90 درصد نیازهای مصرفی خود را از خارج تامین می‎کند. در چنین شرایطی برندهای ایرانی می‎توانند سهم خوبی از بازار عراق داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه بازار عراق در نزدیکترین نقطه به ایران قرار دارد، افزود: در حال حاضر تجار و بازرگانان ترکیه و چین بیش از دیگران در تلاش برای نفوذ در این بازار بکر هستند. تولیدکنندگان ایران می‎توانند با تولید کالای رقابتی به راحتی متاع خود را عرضه کنند.

هاشمی‎فر افزود: حجم قابل توجهی از آرد مصرفی عراق توسط ترکیه‎ای تامین می‎شود که خود آن کشور تولید کننده‎اش نیست. آنها گندم را از آسیای میانه خریداری کرده و پس از فرآوری به عراق می‎فرستند.

رئیس کمیسیون مشترک تجارت و بازرگانی ایران و عراق در ادامه با اشاره به رشد شرکتهای ثبتی در عراق و قطر گفت: حضور این تعداد شرکت در این 2 کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس تناسبی با جمعیت و گستره فعالیت ندارد. هرچند این دو کشور دارای منابع بوده و کار در آنها راحت تر است، ولی بدانیم که بازار عراق می‎تواند بسیار سودآورتر باشد.

وی در ادامه افزود: بیایید به دولت تکیه نکنیم. آنها باید فقط برنامه‎ریزی کنند. داشته‎هایمان را بشناسیم. از آنها استفاده کنیم و در خدمت بگیریمشان و با هم‎افزایی از فرصت پیش آمده تا از دست نرفته، استفاده کنیم.

جدیدترین بانک دولتی در خدمت کارآفرینان

حجت‎الله مهدیان مدیرعامل بانک توسعه تعاون نیز دیگر سخنران این رویداد بود. او گفت: ما در کشور 35 بانک و موسسه مالی مجاز داریم که 8 تا از آنها دولتی هستند. بانک توسعه تعاون جدیدترین بانک دولتی ایران است که حدود 9 سال پیش تشکیل شد و هدف آن حمایت از بخش تعاونی است.

به گفته وی، در حالی که‎قرار بوده سهم تعاون در اقتصاد ملی 25 درصد باشد، این رقم در حال حاضر حدود 5 درصد است. وی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر 95 هزار تعاونی در حوزه‎های مختلف در کشور فعال هستند که حدود نیمی از آنها مشتریان بانک هستند. در عین حال طبق قانون، هفتاد درصد پرتفوی بانک باید به بخش تعاون اختصاص یابد که ما  بر همین اساس عمل کرده‎ایم و سی درصد بقیه در اختیار بخش غیر تعاونی است.

مهدیان در ادامه گفت: در سال حمایت از تولید ایرانی، بانک توسعه تعاون به همراه 3 بانک دیگر در دو طرح اشتغال پایدار روستایی و طرح اشتغال فراگیر مشارکت کرده است. ر طرح اول بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان در اختیار فعالان قرار می‌گیرد. در فاز اول ۶ هزار میلیارد تزریق شد و بزودی ۱۲ هزار میلیارد تومان توسط ۴ بانک عامل پرداخت می شود.

ما تعهدات خود را فراتر انجام دادیم. یک میلیارد تعهد فاز اول ما بود که ما ۳۰۰ میلیون فراتر تعهد دادیم.در فاز دوم هم ۲ هزار میلیارد تعهد بانک توسعه تعاون است که انجام می شود. در طرح دو هم ۳ هزار میلیارد تومان تعهد دادیم که مرحله به مرحله در حال انجام است.

وی گفت: بانک 400 شعبه و 50 باجه در سراسر کشور دارد و تلاش دارد با تعامل با بنگاهها و کارآفرینان، در رشد اشتغال و کاهش اثر تحریم‎های ظالمانه موثر باشد.

مصائب برگزاری رویدادی برای بخش خصوصی

سینا سنجری برگزار کننده همایش نیز در این مراسم گفت: بزرگ‌ترین سعادت زندگی من این است که در خدمت کارآفرینان و آنها که برای اشتغال زایی تلاش می کنند، هستم.

وی با انتقاد از رویکرد برخی مدیران برج عاج نشین گفت: مدیران ما باید بدانند که یک قدم پیشرفت پیشرفت بخش خصوصی معادل ده قدم پیشرفت بخش دولتی است. چرا مدیران بخش خصوصی برای انجام کارهای خود باید در ارتباط با دولت دچار گرفت ‌گیرهای زیاد باشند؟

وی آفت «خود خان پنداری» را نقیصه ای دانست که به تبع آن تصمیمات لحظه ای و دقیقه نود زیادی گرفته می شود و به اقتصاد لطمه وارد می کند و افزود: تصمیم گیری ها باید به اصناف و اتحادیه ها واگذار شود. شوراهای مشورتی باید تقویت شوند تا بهترین راه حل ها اتخاذ شود.به عنوان مثال با آنکه عمده نظام بانکداری کشور خصوصی است، ولی خصوصی ها نقش پر رنگی در تصمیم گیری ها ندارد.

وی ضمن  اشاره به مصائب برگزاری این رویداد بدون هر گونه رانت و کمک و تبریک به برگزیدگان این دوره از جشنواره، اظهارامیدواری کرد سال اتی جشنواره با مشارکت حداکثری بنگاههای ایرانی برگزار گردد.

برگزیدگان جشنواره پنجم

در این دوره از جشنواره شرکتهای زیر به عنوان برگزیدگان سال 98، موفق به دریافت تندیس تاپکس شدند.

بانک توسعه تعاون /  پتروشیمی غدیر/ سوپر پایپ / بیمه ایران / بانک صادرات/  شرکت سرمایه گذاری شستا /شرکت کشتیرانی امیدان ساحل پارسیان / شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران  / منطقه ویژه اقتصادی شیراز / پتروشیمی فن آوران / پتروشیمی مروارید / ایران دلکو/ پترو صنعت گامرون / پارس خزر / شیمی دارو / لوله گستر خادمی / کفش نوید بهمن /