بورس چین بزرگترین بازنده جنگ تجاری جهان شد

يکشنبه،۰۹ دي ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۴

بازار اوراق بهادار چین در سال 2018، به دلیل جنگ تجاری با آمریکا به عنوان متضررترین بازار بورس دنیا معرفی شد.

بورس چین بزرگترین بازنده جنگ تجاری جهان شد

آمارهای رسمی نشان می دهد بورس شانگهای در شرق چین یکی از دو بازار بزرگ اوراق بهادار این کشور، با 24.6 درصد افت در سال 2018 میلادی، بزرگترین بازنده جنگ تجاری این کشور و‌ آمریکا بوده است.
شاخص سهام در این شهر شرقی چین به دو هزار و 490 واحد رسیده است.
همزمان آمارها نشان می دهد که افت بازار اوراق بهادار در شهر شنژن در جنوب چین هم 33.2 درصد بوده و به کمی بیش از یک هزار و 267 واحد رسیده است.
شاخص ترکیبی این دو بورس، با دو هزار و 400 میلیارد دلار کاهش تعاملات و داد و ستدهای سهام، به 6 هزار و 300 میلیارد دلار رسیده است که همچنان بالاتر از بورس توکیو بوده است.
'لی ونخویی' تحلیلگر بازار بورس چین می گوید داد و ستدهای کمتر و این همه ضرر و زیان در یک بازار بورس، نشان دهنده ناسلامتی در اقتصاد است.
با این وصف او بر این باور است اگرچه بزرگترین بازنده و متضرر در این جنگ تجاری بورس های چین بوده است اما هنوز اعتماد زیادی به اقتدار اقتصادی چین وجود دارد.
ارزش رشد اقتصادی چین در سه ماهه سوم سال جاری میلادی به 6.5 درصد رسیده است که پایین ترین رقم از سال 1992 میلادی محسوب می شود.
گزارش روزنامه مورنینگ پست هنگ کنگ حاکی است که روزهای بدتری در انتظار اقتصاد چین است زیرا تاثیرات تعرفه های فزاینده آمریکا بر اقتصاد این کشور در سال 2019 میلادی نمودارتر می شود و رشد اقتصادی ممکن است فراتر از 6.2 درصد نرود.
بررسی های بازار بورس نیکی نشان می دهد اگر در سال 2019 میلادی این رقم برای رشد اقتصاد چین حاصل شود پایین ترین رشد اقتصادی کشور در 3 دهه گذشته خواهد بود.