ابرهای تیره بر رشد اقتصادی جهان سایه افکنده‌اند

چهارشنبه،۱۲ دي ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۱

تنش تجاری میان بسیاری از کشورهای بزرگ و قدرت‌های اقتصادی جهان در سالی که گذشت موجب بروز تنش‌هایی میان آنها شد که می‌تواند جهان را در سال جدید میلادی به سوی بحرانی بزرگ سوق دهد.

ابرهای تیره بر رشد اقتصادی جهان سایه افکنده‌اند

با آغاز سال 2019 و بیم و امیدها از چگونگی روند تحولات در این سال، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی این پرسش را مطرح می کنند که از سر گیری یک جنگ اقتصادی میان دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان، یعنی آمریکا و چین چه تأثیری در شتاب گرفتن بحران و رکود اقتصادی در جهان خواهد داشت؟
سال جدید میلادی در حالی آغاز می شود که نگرانی ها و بدبینی‌ها در محافل اقتصادی و سرمایه گذاری درخصوص رشد اقتصادی در جهان افزایش یافته است. 
کارشناسان خطر سقوط اقتصاد جهان در یک دوران رکود یا دستکم کاهش چشمگیر روند رشد اقتصادی را در سال جدید میلادی دور از ذهن نمی دانند. 
در واقع باید گفت که این کارشناسان ابرهای سیاه را بر فراز اقتصاد جهان به خوبی مشاهده می کنند که بر رشد اقتصادی سایه افکنده است.
در ماه های پایانی سال 2018 شواهد نشان می داد که سال 2019 ، سال رکود اقتصادی در سراسر جهان خواهد بود. شرایط بین المللی، به خصوص تنش های تجاری میان واشنگتن و پکن نگرانی‌ها در این باره را بیش از پیش افزایش داده است. 
گرچه آمریکا و چین چندی پیش به توافقی برای آتش بس جنگ تجاری نائل شده اند اما به نظر می رسد اگر این دو ابرقدرت جهانی تا چند ماه دیگر نتوانند این توافقنامه را نهایی کنند، نگرانی درباره آینده رشد اقتصادی جهان بیش از پیش افزایش می یابد.
نگرانی و تردیدها در باره رشد اقتصاد جهانی در سال 20١9 میلادی در حالی است که اقتصاد جهان در دو سال گذشته شاهد رشد بهینه 5‚3 درصدی و 7‚3 درصدی به ترتیب در سال های 20١7 و 20١8 بوده است.
اقتصاد آمریکا در ماه های اخیر وارونه شدن منحنی نرخ بهره استقراض در کوتاه مدت و بلند مدت را تجربه کرده است. بدین معنی که نرخ بهره اوراق قرضه کوتاه مدت از اوراق قرضه بلند مدت بیشتر شده است.
اقتصاد دانان وارونه شدن منحنی نرخ بهره استقراض‌های کوتاه مدت و بلند مدت را به طور سنتی پیش درآمد بروز رکود در اقتصاد آمریکا می دانند.
چندی پیش نیز صندوق بین‌المللی پول کاهش رشد اقتصادی جهان را برای سال 2019 پیش بینی و اعلام کرد تنش‌های مربوط به سیاست‌های تجاری و اعمال عوارض بر واردات، خسارات زیادی به اقتصاد جهان زده اند در حالی که بازارهای نوظهور درگیر شرایط مالی بد و خروج سرمایه هستند.
پیش بینی جدید صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که رشد بالایی که در اقتصاد جهان به خاطر کاهش مالیات ها در آمریکا و افزایش تقاضا برای واردات به وجود آمده بود، در حال ضعیف شدن است.
بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، عوامل مختلفی مسبب این کاهش رشد اقتصادی هستند که عبارتند از: وضع عوارض بر واردات بین آمریکا و چین، عملکرد ضعیف کشورهای منطقه یورو، ژاپن و برزیل و افزایش نرخ سود که برخی بازارهای نوظهور مثل آرژانتین، برزیل، ترکیه و آفریقای جنوبی را تحت فشار خروج سرمایه قرار داده است.
بر اساس این گزارش تاثیر جنگ تعرفه ها بین چین و آمریکا سال 2019 بیشتر احساس خواهد شد. 
صندوق بین المللی پول در آخرین گزارش خود، پیش بینی رشد اقتصادی آمریکا را برای 2019 از 2.7 درصد به 2.5 درصد کاهش داد و پیش بینی این صندوق برای رشد اقتصادی چین در 2019 از 6.4 درصد قبلی به 6.2 درصد رسیده است.