درمان دیابت با تغییر هویت سلول‌ها

شنبه،۱۵ دي ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۵

محققان دانشگاه برگن نروژ دریافتند سلول‌های تولیدکننده «گلوکاگون» در پانکراس قادرند با تغییر هویت خود وظیفه سلول های تولید کننده انسولین آسیب دیده یا تخریب شده را بر عهده بگیرند.

درمان دیابت با تغییر هویت سلول‌ها

به گزارش پایگاه خبری مدیکال ساینس، گلوکوگان هورمونی است که عملکردی برعکس انسولین دارد و در زمان افت غلظت گلوکز خون ترشح شده و موجب افزایش قند خون می شود. 
در این تحقیقات مشخص شد فقط حدود 2 درصد از سلول های موجود در پانکراس قادر به تغییر هویت خود هستند. اما به اعتقاد محققان، همین میزان نیز راهگشای روش های درمانی جدید برای دیابت است.
این اولین بار است که محققان توانستند مکانیزم پشت پرده فرآیند هویت سلول ها را توصیف کنند. در این تحقیقات مشخص شد این فرآیند منفعل نیست و حاصل سیگنال های دریافتی از سلول های مجاور است. محققان نیز با استفاده از دارویی که فرآیند سیگنال دهی بین سلولی را تحت تاثیر قرار می دهد، توانستند تعداد سلول های تولیدکننده انسولین را تا 5 درصد افزایش دهند. این نتایج با انجام آزمایش روی جانوران به دست آمده است. 
محققان امیدوارند با درک بهتر مکانیزم پشت پرده تغییر هویت سلول ها، روش های جدیدی را برای کنترل این فرایند و تبدیل تعداد بیشتری از سلول های پانکراس به سلول های تولید کننده انسولین توسعه دهند. 
به گفته محققان این قابلیت تغییر عملکرد سلول ها علاوه بر درمان دیابت، امکان توسعه روش های درمانی جدید برای سایر بیماری های ناشی از مرگ سلول ها، از جمله آلزایمر و آسیب های سلولی ناشی از حمله قلبی را نیز فراهم می کند. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Cell Biology منتشر شده است.