ایران صاحب بورس بین‌الملل می‌شود

دوشنبه،۱۷ دي ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: آئین نامه تشکیل «بورس بین الملل» به کمیسیون اقتصادی دولت ارجاع داده شده و پس از آن، برای تصویب نهایی به هیات دولت می رود.

ایران صاحب بورس بین‌الملل می‌شود

«مرتضی بانک» به تشریح فرآیند طی شده برای راه اندازی بورس بین الملل پرداخت و گفت: آئین نامه این بورس ابتدا با هماهنگی سازمان بورس تدوین و به تصویب شورایعالی بورس رسید؛ پس از آن، اصلاحاتی در بانک مرکزی روی آن اعمال شد و با تصویب بانک مرکزی، تقدیم دولت شد.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اضافه کرد: آئین نامه راه اندازی بورس بین الملل در کمیسیون های فرعی کمیسیون اقتصادی دولت نیز با اصلاحاتی تکمیل و سپس به کمیسیون اقتصادی تقدیم شد.
وی ادامه داد: این آئین نامه در آینده ای نزدیک در صحن کمیسیون اقتصادی دولت مطرح می شود و پیش بینی می کنیم مورد تصویب و تائید این کمیسیون قرار گیرد.
بانک اظهار داشت: پس از تائید کمیسیون اقتصادی، آئین نامه تشکیل بورس بین الملل به هیات دولت می رود و معمولا، یک آئین نامه بعد از تصویب در کمیسیون اقتصادی، مشکل خاصی برای تصویب در هیات دولت نخواهد داشت.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی، بورس بین الملل را ظرفیتی جدید برای جذب منابع غیرریالی - به ویژه سرمایه های خارجی - در چارچوب بورس ذکر کرد و گفت: بورس بین الملل بسیاری از پروژه ها و فعالیت های اقتصادی را از طریق عرضه سهام تامین منابع می کند.
وی اضافه کرد: سرمایه گذاری در این بورس هم داخلی و هم خارجی است و زبان آن بین المللی است؛ بانک تسویه حساب این بورس یک بانک معتبر بین المللی خواهد بود و نهاد بازرسی آن نیز نهادی بین المللی است؛ همه این موارد در آئین نامه راه اندازی بورس بین الملل مشخص شده است.
بانک افزود: بورس بین الملل، پنجمین بورس کشور خواهد بود - در کنار بورس تهران، فرابورس، بورس انرژی و بورس کالا - و نهاد آن در جزیره کیش مستقر خواهد شد.