قیمت سکه صعودی شد

دوشنبه،۱۷ دي ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۲

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران گفت: افزایش 7.5 دلاری قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی سبب شد تا امروز بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با 70 هزار تومان افزایش به سه میلیون و 750 هزار تومان برسد.

قیمت سکه صعودی شد

بازار جهانی طلا تا پیش از فرا رسیدن تعطیلات سال نو میلادی تحت تاثیر جنگ تجاری چین و آمریکا، افزایش نرخ بهره در آمریکا و نیز تعطیلی دولت این کشور دچار نوسان شد و بهای آن رشد یافت و با آغاز تعطیلی بازارها، این روند تا حدودی متوقف شد؛ با این حال امروز  با گشایش بازارها و در نخستین روز قیمت طلا 7.5 دلار در هر اونس به پیش رفت؛ اکنون بهای این فلز گرانبها به 1291 دلار و 83 سنت رسیده است.
این افزایش اثر خود را بر بازار ایران نیز گذاشت و به گفته «محمد کشتی آرای» رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران اکنون حباب سکه به حدود 400 هزار تومان رسیده است.
بنا بر نرخ های اعلامی وی، اکنون هر قطعه نیم سکه طلا یک میلیون و 930 هزار تومان، هر ربع سکه یک میلیون و 190 هزار تومان و هر سکه گرمی 660 هزار تومان به فروش می رود.
وی در بیان دلایل جهش قیمت طلا در بازارهای جهانی اظهار داشت: به طور معمول با آغاز سال جدید، دولت ها سیاست های جدید اقتصادی خود را اجرایی می کنند که این امر به خودی خود بر بازارها و بویژه طلا اثرگذار است.
کشتی آرای ادامه داد: علت اصلی جهش قیمت طلا در معاملات امروز، تداوم جنگ تجاری آمریکا و چین از سویی و نیز تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ بهره بوده است.
این کارشناس صنعت طلا تاکید کرد: به طور طبیعی وقتی ارزش سهام و قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهشی می شود، سرمایه گذاری ها به سمت طلا متمایل می شود و در نتیجه به دلیل افزایش تقاضا، قیمت ها در این بخش افزایش می یابد.
وی یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت طلا در معاملات امروز بازارهای جهانی را اعلام این خبر عنوان کرد که قرار است در سال جاری میلادی استخراج از معادن طلا 5 درصد کاهش یابد.
کشتی آرای اظهار داشت: تحلیلگران انتظار دارند بازار طلا در سال 2019 میلادی سال پر تلاطمی را پیش رو داشته باشد.
در بازار طلا نیز بهای هر مثقال طلا یک میلیون و 475 هزار تومان و هر گرم طلای خام 18 عیار 340 هزار و 500 تومان نرخ گذاری شده است.

بازار ارز

در بازار ارز، امروز صرافی های بانک ها هر یورو را 12 هزار و 600 تومان و هر دلار را 10 هزار و 700 تومان از مشتریان می خرند؛ دیروز در سامانه سنا میانگین فروش یورو به 12 هزار و 401 تومان و هر دلار آمریکا به 10 هزار و 650 تومان رسیده بود؛ در سامانه نیما نیز به طور میانگین حواله هر یورو 9 هزار و 831 تومان و هر دلار 7 هزار و 996 تومان به فروش رفت.
نرخ ها در سامانه سنا بیانگر معاملات انجام شده توسط بانک ها و صرافی‌های مجاز کل کشور است و در سامانه نیما حواله های ارزی مبادله می شود.