بورس یک هزار و 643 پله بالا رفت

سه شنبه،۱۸ دي ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۲

شاخص بورس امروز با افزایش یک هزار و 643 پله ای نسبت به دیروز در جایگاه 163 هزار و 967 واحدی ایستاد.

بورس یک هزار و 643 پله بالا رفت

براساس معاملات امروز 2 میلیارد و 451 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 6 هزار و 596 میلیارد ریال در 179 هزار نوبت دادوستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 477 واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 149 واحد افزایش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز 105 واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.
شاخص آزاد شناور یک هزار و 424 واحد رشد کرد؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول مربوط به شرکت های برتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور یک هزار و 249 واحد بالا رفت و شاخص بازار دوم بورس نیز سه هزار و 89 واحد افزایش یافت.
برپایه معاملات امروز نمادهای پارس (پتروشیمی پارس)، فولاد (فولاد مبارکه)، شپنا (پالایش نفت اصفهان)، فملی (ملی صنایع مس)، ومعادن (توسعه معادن و فلزات)، تاپیکو (سرمایه گذاری نفت و گاز تامین) و شتران (پالایش نفت تهران) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بر جاگذاشتند، در مقابل، وبملت (بانک ملت)، وبصادر (بانک صادرات)، فارس (هلدینگ خلیج فارس) و وتجارت (بانک تجارت) بیشترین فشار را بر شاخص وارد کرده و مانع رشد بیشتر شاخص شدند.

بانک ها صدرنشین بورس شدند

گروه بانک در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه یک میلیارد و 46 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 732 میلیارد ریال دادوستد شد.
گروه خودرو به ارزش 702 میلیارد ریال و فرآورده های نفتی به ارزش 578 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
گروه شیمیایی با دادوستدی به ارزش 551 میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت.
گروه چند رشته ای صنعتی نیز با معاملاتی به ارزش 379 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.

تثبیت فرابورس در کانال 1900 واحدی

برپایه معاملات امروز شاخص فرابورس (آیفکس) 13 واحد رشد کرد و در جایگاه یک هزار و 922 واحدی قرار گرفت. در این بازار بیش از 667 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش افزون بر سه هزار و 472 میلیارد ریال دادوستد شد.
همچنین در معاملات امروز نمادهای زاگرس (پتروشیمی زاگرس)، شاوان (پالایش نفت لاوان)، کگهر (سنگ آهن گهرزمین) و خراسان (پتروشیمی خراسان) بیشترین تاثیر مثبت و ذوب (ذوب آهن) و مارون (پتروشیمی مارون) بیشترین تاثیر منفی را داشتند.