عقب نشینی 436 واحدی شاخص بورس

يکشنبه،۲۳ دي ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲

شاخص بورس امروز با افت 436 پله ای نسبت به دیروز به جایگاه 164 هزار و 493 واحدی عقب نشینی کرد.

عقب نشینی 436 واحدی شاخص بورس

با توجه به اعلام افزایش نرخ برخی از خودروهای تولید داخل، سهام شرکت های خودروسازی در معاملات امروز با استقبال خریداران روبرو شد.
براساس معاملات امروز 2 میلیارد و 78 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش چهار هزار و 473 میلیارد ریال در 171 هزار نوبت دادوستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 126 واحد افت کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 177 واحد افزایش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز 124 واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.
شاخص آزاد شناور 135 واحد افت کرد؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول مربوط به شرکت های برتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور 106 واحد پایین رفت و شاخص بازار دوم بورس نیز یک هزار و900 واحد کاهش یافت.
برپایه معاملات امروز نمادهای پارس (پتروشیمی پارس)، تاپیکو(سرمایه گذاری نفت و گاز تامین)، شپنا (پالایش نفت تهران)، شتران (پالایش نفت تهران) و فملی (ملی صنایع مس) بیشترین تاثیر منفی و خساپا (سایپا) و فولاد (فولاد مبارکه) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

جهش خودرویی ها به صدر معاملات

گروه خودرو در معاملات امروز نیز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه 729 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 40 میلیارد ریال دادوستد شد.
گروه بانک به ارزش 871 میلیارد ریال و شیمیایی به ارزش 360 میلیارد ریال، جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
گروه فلزات اساسی با دادوستدی به ارزش 278 میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت.
گروه سرمایه گذاری ها نیز با معاملاتی به ارزش 241 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.

افت فرابورس

معاملات امروز شاخص فرابورس (آیفکس) هفت واحد افت کرد و در جایگاه یک هزار و 933 واحدی قرار گرفت و در این بازار بیش از 898 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش افزون بر سه هزار و 579 میلیارد ریال دادوستد شد.
همچنین در معاملات امروز نمادهای زاگرس (پتروشیمی زاگرس)، ذوب (ذوب آهن) و شراز (پالایش نفت شیراز) بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند، در مقابل مارون (پتروشیمی مارون) و دی (بانک دی) با بیشترین تاثیر مثبت مانع رشد بیشتر آیفکس شدند.