عملکرد بانک کشاورزی در سال حمایت از کالای ایرانی

دوشنبه،۲۴ دي ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰

در تازه‎ترین نشست هم‎اندیشی بانک کشاورزی، مدیران وزارت اقتصاد و بانک به تبیین فعالیت‎های صورت گرفته در سال 97 پرداختند. ارائه خدمات بیشتربه مشتریان در سال حمایت از کالای ایرانی، رشد قابل توجه سپرده‎های بانک، رشد پرداخت تسهیلات بانکی به متقاضیان و تلاش برای مبارزه با پول‎شویی از مهمترین محورهای مطرح شده در این نشست بود.

عملکرد بانک کشاورزی در سال حمایت از کالای ایرانی

روح اله خدارحمی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی در جلسه هم اندیشی و تشریح عملکرد بانک به تشریح ماموریت، راهبردها، استراتژی و چالش های بانک کشاورزی در سال 1397 پرداخت.

به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی، خدارحمی در این نشست ضمن اشاره به پراکنش جغرافیایی و تعداد بالای شعب این بانک در سطح کشور و نیز زیرساخت های قدرتمند فناوری اطلاعات و بانکداری الکترونیک در تمام شعب، اظهار داشت: امسال با الهام از شعارملی «حمایت از کالای ایرانی»، شعار« خدمات بهتر، تسهیلات بیشتر، حمایت از تولید پایدار کشاورزی» را برای بانک انتخاب کردیم و تا این تاریخ توانسته ایم تا حدود زیادی به آن جامه عمل بپوشانیم و عملکرد موفقی داشته باشیم.

وی سپس راهبردهای بانک کشاورزی در سال 1397 را که  برنامه های عملیاتی و پروژه‎های بانک بر اساس آن ها تعریف شده اند برشمرد و گفت: در این راستا در سال 97،  کاهش مطالبات غیرجاری، کاهش قیمت تمام شده پول، افزایش درآمدهای غیرمشاع، توازن منابع و مصارف، واگذاری شرکت ها و املاک تملیکی، بهبود ارتباط با مشتریان و ارتقای کیفیت خدمات، اجرای دقیق بودجه و بهینه سازی شبکه شعب مورد توجه جدی قرار گرفته و اقدامات موثری برای تحقق آن ها صورت گرفته است.

خدارحمی در ادامه سخنان خود به تشریح چالش های عمده پیش روی بانک کشاورزی پرداخت و ابراز امیدواری کرد با حمایت دولت و وزارت اموراقتصادی و دارایی ، شرایطی فراهم شود تا این مشکلات و چالش ها به حداقل برسد.

این گزارش می افزاید: در ادامه این نشست، اعضای هیات مدیره و مدیران امور بانک کشاورزی به ارائه گزارش عملکرد بانک در حوزه های مختلف در سال جاری و مقایسه آن با سال های گذشته پرداختند.

عملکرد بانک کشاورزی در سال حمایت از کالای ایرانی

رشد 33 درصدی سپرده‎های بانک کشاورزی

اتکای نیازهای نقدینگی بخش کشاورزی به بانک کشاورزی، ضمن ایجاد مسئولیتی سنگین  برای این بانک ، ضرورت فعالیت این بانک برای تجهیز منابع بیشتر را ایجاب می کند و به همین دلیل ، جلب رضایت مشتریان و بهبود خدمت رسانی از راه به روز رسانی و توسعه خدمات و محصولات بانکداری الکترونیک، اهمیت اساسی در برنامه ریزی ها و اقدامات بانک کشاورزی دارد. 

کیامرز قاسمی زانیانی با بیان این مطلب اظهار داشت: جمع کل سپرده های بانک کشاورزی تا تاریخ 18 دی ماه سال جاری 844 هزار میلیارد ریال است که نسبت به مقطع مشابه سال گذشته 33.7 درصد رشد نشان می دهد. وی افزود: همچنین میزان سپرده های ارزان قیمت بانک کشاورزی نسبت به سال 96 بیش از 40 درصد رشد داشته است.

زانیانی در ادامه سخنان خود شاخص های عملکرد بانک در حوزه بانکداری الکترونیک را برشمرد و تصریح کرد: بانک کشاورزی با استقرار core banking، مدیریت راهبردی بیش از 24 سیستم کاربردی و سامانه الکترونیکی، 12 کانال ارتباطی و سامانه بانکی و راهبری سامانه های مرتبط با درجه بندی ریسک مشتریان، جایگاه بالایی در زمینه زیرساخت های بانکداری الکترونیک و ارائه خدمات بانکی به مشتریان دارد.

عضو هیات مدیره بانک کشاورزی افزود: کسب رتبه سوم در تعداد و رتبه چهارم در مبلغ تراکنش های شبکه پرداخت کشور، ارائه بهترین عملکرد در کاهش تراکنش های ناموفق در سیستم بانکی و برگزاری اولین رویداد استارت آپی بخش کشاورزی در شبکه بانکی fintech-farm از جمله موفقیت های بانک کشاورزی در حوزه بانکداری الکترونیکی و دانش بنیان است.

شایان ذکر است در این نشست، روح اله خدارحمی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک، اعضای هیات مدیره و مدیران امور نیز به تشریح ماموریت، راهبردها، استراتژی و چالش های بانک کشاورزی در سال 1397 و ارائه گزارش عملکرد بانک در حوزه های مختلف در سال جاری و مقایسه آن با سال های گذشته پرداختند.

عملکرد بانک کشاورزی  در سال حمایت از کالای ایرانی

عملکرد مثبت در حوزه اعتبارات و پرداخت تسهیلات

عضو هیات مدیره بانک کشاورزی به تشریح گزارش عملکرد مثبت بانک در حوزه اعتبارات و پرداخت تسهیلات پرداخت.

به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی، فرهاد فنودی با اعلام رشد 19 درصدی تسهیلات پرداختی نسبت به سال گذشته و پرداخت 291 هزار میلیارد ریال تسهیلات از ابتدای سال 97 تا پایان آذر، اولویت های بانک در بخش تسهیلات را شامل حمایت از طرح ملی توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری، اشتغال فراگیر، جذب اعتبارات صندوق توسعه ملی، مشارکت در اجرای طرح های پرورش ماهی در دریا، تاسیسات گلخانه ای، مکانیزاسیون کشاورزی و پرداخت تسهیلات قرض الحسنه برشمرد.

وی افزود: بانک کشاورزی با هدف توسعه اشتغال پایدار در میان روستاییان و عشایر، از بهمن ماه سال 96 تا کنون با پرداخت 21 هزار فقره تسهیلات به مبلغ 29 هزار میلیاردریال موفق شده است ضمن جذب 97 درصد از اعتبار ابلاغی ، 53 هزار شغل جدید در این مناطق ایجاد کند؛ و البته این طرح و پرداخت تسهیلات همچنان ادامه دارد.

فنودی اظهار داشت: در زمینه نوسازی و به روز رسانی ماشین آلات و ادوات کشاورزی  در سال 1397 تا پایان آذرماه بیش از 16773 فقره تسهیلات به مبلغ 8294 میلیارد ریال پرداخت شده که نسبت به مقطع مشابه سال گذشته 15 درصد رشد داشته است.

عضو هیات مدیره بانک کشاورزی در ادامه سخنان خود از پرداخت 3955 میلیار ریال تسهیلات برای احداث 519 گلخانه بالای 5 هکتار جمعا به مساحت 338 هکتار خبر داد که این میزان تسهیلات نسبت به مقطع مشابه سال گذشته 15 درصد رشد داشته است.

وی همچنین به احداث 15 طرح بزرگ پرورش ماهی در دریا با پرداخت 1800 میلیارد ریال تسهیلات توسط بانک کشاورزی اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح ها 1400 تن ظرفیت تولید ایجاد شده که این میزان ، معادل کل برداشت ماهی از دریای خزر بوده است.

فنودی در بخش دیگری از گزارش خود پرداخت تسهیلا قرض الحسنه در سرفصل های ازدواج، اشتغالزایی کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی، ایثارگران، مشاغل خانگی و درمان را در سال جاری، 110 هزار فقره به مبلغ 16 هزار میلیارد ریال اعلام کرد که  بیش از 80 درصد اعتبار ابلاغی بوده و الباقی نیز تا پایان سال جذب خواهد شد.

عضو هیات مدیره بانک کشاورزی در بخش پایانی سخنان خود به عملکرد بانک در بخش ارزی و بین الملل و پرداخت 10538 فقره گشایش اعتبار به مبلغ 9420 میلیون دلار توسط شعب ارزی در سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت: طبق آخرین آمار، سهم بانک کشاورزی در شبکه بانکی کشور در زمینه گشایش اعتبار 18 درصد، در بخش بروات اسنادی 7 درصد و در بخش حوالجات ارزی 6 درصد بوده است که رقم قابل توجهی است. 

شایان ذکر است در این نشست، روح اله خدارحمی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک، اعضای هیات مدیره و مدیران امور نیز به تشریح ماموریت، راهبردها، استراتژی و چالش های بانک کشاورزی در سال 1397 و ارائه گزارش عملکرد بانک در حوزه های مختلف در سال جاری و مقایسه آن با سال های گذشته پرداختند.

عملکرد بانک کشاورزی  در سال حمایت از کالای ایرانی

پیشگام در مبارزه با پولشویی

داور ماهی‎کارعضو هیات مدیره بانک کشاورزی نیزعملکرد بانک در حوزه نظارت، فروش اموال مازاد و بیمه محصولات کشاورزی را تشریح کرد.

وی با تشریح عملکرد بانک در حوزه نظارت، فروش اموال مازاد و بیمه محصولات کشاورزی، آن را در بسیاری از شاخص ها در بین سیستم بانکی کشور منحصر به فرد دانست.

ماهی کار  با اشاره به نقش موثر این بانک در رونق اقتصاد کشاورزی در سال های قبل و بعد از انقلاب اسلامی،  اظهار داشت: بانک کشاورزی قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی در اجرای اصلاحات ارضی و برنامه های توسعه ای نقش موثری داشت به طوری که در برنامه چهارم قبل انقلاب 20 درصد از نرخ رشد 5.3 درصدی به واسطه سرمایه گذاری های بانک کشاورزی محقق شده است و می توان گفت که بانک کشاورزی موتور محرکه بخش کشاورزی است.

وی افزود:  بعد از انقلاب، بانک نه تنها به عنوان یک نهاد مالی، بلکه مشاور و مشوق صاحبان سرمایه در بخش کشاورزی بوده ضمن این که مفتخر است با 79 درصد تحصیل کردگان دانشگاهی در قیاس با 59 درصد متوسط نظام بانکی دولتی و حداقل تخلف نظام بانکی که 0.00012 نسبت سوء استفاده به مجموع دارایی بانک است، توانسته است در حلقه های مختلف زنجیره ارزش سرمایه‎گذاری کرده و در تبدیل کشاورزی معیشتی به کشاورزی تجاری مؤثر واقع شود.

عضو هیات مدیره بانک کشاورزی با بیان این که، این بانک در راستای کنترل های داخلی توانسته است به نحو احسن از توان بخش خصوصی استفاده کند گفت : بانک کشاورزی در این مسیر از سیستم بازرسی از راه دور و همچنین از شبکه پویای بازرسی استفاده کرده  و حسب تقسیم بندی شعب در ناحیه نرمال، هشدار و ناحیه خطر ، برنامه های عدیده ای را در دستور کار دارد.

وی تصریح کرد: بانک کشاورزی اولین بانک در نظام بانکی کشور است که به صورت آنلاین 79 نوع گزارش روزانه از عملکرد شعب در سطح کشور دریافت می کند و شبکه پویای بازرسی مشتمل بر نرم افزاری متشکل از 6 نوع نرم افزار بازرسی و نظارت بر تمام موارد مربوط به شعب است که به صورت ماهانه گزارشات خود را ارسال می کند.

ماهی کار در ادامه سخنان خود  با اشاره به بهینه سازی شبکه شعب در سال جاری گفت: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته و پی گیری های به عمل آمده تاکنون توانسته ایم 140 درصد از تعهدات خودمان را پوشش دهیم.

وی با اعلام این که تعدادی از طرح های بانک کشاورزی در راستای ارائه خدمت به مشتریان به صورت اختصاصی بوده و در اداره ثبت شرکت ها به نام بانک کشاورزی به ثبت رسیده است ، افزود: بانک کشاورزی سالانه با اجرای طرح ناظرین ویژه با مشارکت 1500 نفر از همکاران شاغل و بازنشسته و مشتریان و سازمان های مرتبط با بخش کشاورزی بخش عمده ای از کاستی ها و کمبودهای احتمالی شعب را پی گیری کرده و در مسیر خدمت رسانی به مشتریان برطرف می کند

وی در ادامه با اشاره به عملکرد بانک در خصوص تعیین تکلیف املاک تملیکی و واگذاری دارایی‎های غیر ضروری گفت: در مجموع با تحقق بیش از تعهدات بانکی در سه سال گذشته، توانسته ایم مقام دوم نظام بانکی دولتی را به خود اختصاص دهیم.

ماهی کار  درباره شاخص های حوزه مبارزه با پولشویی گفت: بانک کشاورزی در جمیع شاخص ها در این خصوص رتبه اول نظام بانکی دولتی را بر مبنای عملکرد سال 1396 به خود اختصاص داده است.

وی در پایان با اشاره به عملکرد بیمه محصولات کشاورزی گفت: در شرایط فعلی 89 محصول در قالب 152 مورد بیمه ای تحت پوشش قرار گرفته و بیش از 1.5 میلیون بیمه گذار از امکانات بانک و مساعدت های آن به عنوان کارگزار صندوق بیمه کشاورزی بهره مند می شوند.

عملکرد بانک کشاورزی  در سال حمایت از کالای ایرانی

بررسی عوامل چالش زا  در حساب‎های ترازنامه بانک ها

شش عامل اساسی موجب بروز نوعی واگرایی در حساب های ساختار ترازنامه بانک ها شده که نخستین آن، مطالبات بانک ها از دولت است.

مسعود شریفات عضو هیات مدیره این با بیان مطلب فوق افزود: پنج چالش اساسی دیگر شامل تعهدات اکچوئری در رابطه با صندوق بازنشستگی بانک ها، مالیات های سنگین مطالبه شده از بانک،  افزایش هزینه های عملیاتی و غیرعملیاتی و قیمت تمام شده پول،  NPL(نسبت معوقات بانکی به مصارف) و عدم تناسب بودجه بانک ها است.

وی در ادامه سخنان خود به تشریح این شش عامل مشکل زا و چالش های مترتب بر آن پرداخت و اظهار داشت: طی سالیان متمادی، ذیل سرفصل مطالبات بانک ازدولت، ارقامی احصا و ثبت شده ولی درحال حاضر سیاستگذار یا ناظر پولی و بانکی تنها حاضر به پذیرش بخشی از محاسبات و پرداخت 50 درصد مطالبات است که این امر چالش بزرگی برای بانک است و رفع آن، نیازمند حمایت و توجه مسئولان امر در وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

وی درباره تعهدات اکچوئری صندوق بازنشستگی بانک ها گفت: این استاندارد در صندوق بازنشستگی بانک ها از ضریب استاندارد 1 به 7 به ضریب 1 به 1 تبدیل شده است؛ به این معنی که سال گذشته نزدیک به 5 هزار میلیارد تعهدات اکچوئری برای بانک سند زده ایم که نقش موثری در افزایش قیمت تمام شده پول دارد و بایستی فکری برای آن شود تا به تعادل برسد.

شریفات به مالیات های سنگین مطالبه شده از بانک ها به عنوان چالش سوم اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس قوانین مصوب در این زمینه ازجمله ماده 17 قانون رفع موانع تولید ، سال گذشته 7 هزار میلیارد مالیات برای بانک کشاورزی تعیین شد که این رقم سنگین قطعا قیمت تمام شده پول و زیان بانک را تحت تاثیر قرار می دهد و امیدواریم راهکاری برای آن اندیشیده شود تا بانک ها بتوانند به رسالت خود عمل کنند.

عضو هیات مدیره بانک کشاورزی در ادامه تصریح کرد: مواردی چون اجرای قانون خدمات کشوری در سال 95، یکی از آسیب های نظام بانکی بوده است چراکه موجب افزایش هزینه های بانک شده و افزایش هزینه های عملیاتی و غیر عملیاتی بانک نیز بر افزایش قیمت تمام شده پول تاثیر مستقیم دارد. وی به سیاست هایی که موجب افزایش NPL بانک (نسبت معوقات بانکی به مصارف) شده است اشاره و اظهار امیدواری کرد با تغییر در سیاستگذاری ها ، این مشکل مرتفع شود.

وی در خاتمه به تشریح ششمین چالش پرداخت و گفت: در ده سال اخیر هیچ گاه بودجه مصوب بانک ها با عملکرد آن ها متناسب نبوده است و چنانچه این روند بودجه ریزی - حداقل در بین بانک های دولتی-  متناسب با واقعیت و ظرفیت تنظیم شود، تاثیر زیادی در منابع و مصارف دارد ، انحرافات پوشانده و مرتفع خواهند شد و بانک ها می توانند به تکالیف خود بهترعمل کنند.

عملکرد بانک کشاورزی در سال حمایت از کالای ایرانی

نشست هم اندیشی بعدازظهر یکشنبه 23 دی ماه سال جاری با حضور دکتر عباس معمارنژاد معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی  و دکتر عباس مرادپور مدیرکل دفتر امور بانکی و بیمه این وزارتخانه و مدیران ارشد بانک کشاورزی در محل ساختمان مرکزی این بانک در تهران برگزار شد.