آغاز بهره برداری ازطرح توسعه فولاد سبا در اصفهان

سه شنبه،۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰

طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا از شرکت‌های وابسته به فولاد مبارکه اصفهان با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت به بهره‌برداری رسید.

در این مراسم همچنین چهار طرح نیروگاه 25 مگاواتی برق فولاد سبا، تصفیه خانه پساب های صنعتی فولاد مبارکه، احداث کارخانه آهک کلسینه شرکت فولاد سنگ مبارکه و طرح تقلیل فشار گاز فولاد مبارکه به طور همزمان به بهره برداری رسید. 
طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا با سرمایه گذاری حدود 220 میلیون یورو (146 میلیون یورو و 2 هزار و 536 میلیارد ریال ) اجرا شده و با بهره برداری از آن، ظرفیت تولید محصولات فولاد سبا از 750 هزار تُن به یک میلیون و 600 هزار تُن در سال افزایش می یابد. 
تولیدات این مجتمع شامل کلاف نورد گرم، ورق های فولادی و ورق آجدار است و با اجرای طرح توسعه آن برای 150 نفر بصورت مستقیم اشتغالزایی می شود،پیمانکار اجرای این طرح یک کنسرسیوم داخلی و تامین کننده خارجی آن شرکت دانیلی ایتالیا است. 
همچنین با حضور معاون اول رییس جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت، طرح های نیروگاه 25 مگاواتی (CHP) فولاد سبا و احداث تصفیه خانه پساب های صنعتی فولاد مبارکه افتتاح شد. 
نیروگاه 25 مگاواتی فولاد سبا با هدف تامین برق نواحی تولیدی و استراتژیک این مجتمع صنعتی و سرمایه گذاری 150 میلیارد ریال و 13.7 میلیون یورو و اشتغالزایی برای 30 نفر راه اندازی شد. 
ویژگی خاص این طرح، طراحی و اجرای هفت دستگاه CHP (به معنای تولید هم‌زمان گرما و برق) با ظرفیت 4.2 مگاوات و تامین آب گرم ساختمان اداری جهت گرمایش و سرمایش و تولید همزمان برق و گرما است. 
تامین کننده تجهیزات خارجی این طرح نیز شرکت هیوندای کره جنوبی است. 
طرح تصفیه خانه پساب های صنعتی فولاد مبارکه نیز با ظرفیت سه هزار متر مکعب در ساعت با سرمایه 15 میلیون یورو (250 میلیارد ریال و 10 میلیون یورو) و اشتغالزایی برای 30 نفر با هدف کاهش وابستگی به آب و بهبود وضعیت زیست محیطی اجرا شده است. 
این طرح، بزرگترین تصفیه خانه پساب صنعتی و واحد RO (جداسازی از طریق اسمز معکوس) کشور است که پساب صنعتی را به آب صنعتی جهت استفاده در خطوط تولید تبدیل می کند. 
طرح تقلیل فشار گاز فولاد مبارکه نیز با هدف تامین گاز مورد نیاز طرح های توسعه ظرفیت فولاد خام تا 7.2 میلیون تن و با سرمایه 200 میلیارد ریال اجرا شده است. 
کارخانه آهک کلسینه شرکت فولاد سنگ مبارکه نیز در شهرستان مبارکه و با ظرفیت تولید 800 تُن در روز با سرمایه 322 میلیارد ریال و سرمایه گذاری ارزی 13.4 میلیون یورو و اشتغالزایی 25 نفر احداث شده است. 
مجتمع فولاد سبا در سال 82 در کارخانه ذوب آهن اصفهان به بهره برداری رسید و در سال 85 با تبادل قراردادی بین مدیران عامل ذوب آهن اصفهان و فولاد مبارکه،‌این مجتمع به فولاد مبارکه واگذار شد. 
سبا نخستین واحد صنعتی کشور است که ورق فولادی ضد زنگ تولید می کند و با تولید این محصول، نیاز کشور به ورق های ضد زنگ و استیل تامین می شود. 
طرح بزرگ مجتمع فولاد سبا از واحدهای فولاد سازی، ریخته گری تختال نازک و نورد گرم تشکیل شده و تولید تختال نازک به ضخامت 50 میلی متر از امتیازات مهم آن بشمار می رود. 
مجتمع فولاد مبارکه، فولاد سبا و فولاد هرمزگان زیرمجموعه شرکت فولاد مبارکه محسوب می شوند. 
فولاد مبارکه بزرگترین مجتمع صنعتی کشور و بزرگترین تولیدکننده فولاد تخت در خاورمیانه است. 
این مجتمع فولادی با سهم بیش از 50 درصدی در تولید فولاد کشور دارای ارزش فعلی 200 هزار میلیارد ریال است. 
شرکت فولاد مبارکه با داشتن حدود 12 میلیون تُن ظرفیت آهن اسفنجی بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان محسوب می شود. 
تولید محصولات فولاد مبارکه سال گذشته با افزایش 12 درصدی همراه بود و هفت میلیون و 32 هزار و 705 تن از محصولات این شرکت به بازارهای داخلی و جهانی تحویل و صادر شد. 
مجتمع فولاد سبا در شهرستان لنجان و در 45کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد.