میکروب زدایی آب با پرتوهای ماوراء بنفش

يکشنبه،۳۰ دي ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۱

محققان یک استارتاپ موسوم به Microlyscs نوعی در بطری ساختند که جایگزین در بطری های آب معمولی شده و با گسیل کردن پرتوهای ماوراء بنفش به درون آب، آن را میکروب زدایی میکند.

میکروب زدایی آب با پرتوهای ماوراء بنفش

به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، این در بطری که CrazyCap نام دارد، برای اغلب بطری‌های موجود در بازار مناسب است.
برای فعال سازی LED گسیل گر پرتوهای ماوراء بنفش و پاکسازی آب لوله کشی کافی است دو مرتبه روی حسگر موجود در بالای در بطری ضربه بزنید. در صورتی که منبع آب لوله کشی شهری نبوده و برای مثال از روخانه ها یا دریاچه ها برداشته شده باشد، باید 5 مرتبه روی حسگر ضربه بزنید تا پرتوهای ماوراء بنفش برای مدت طولانی تری به درون آب تابیده شوند. 
تابش پرتوهای ماوراء بنفش موجب مرگ 99.9999 درصد از هر نوع باکتری، ویروس، جلبک یا قارچ موجود در آب می شود. این پرتوها در طول روز به طور خودکار در فواصل 2 ساعته و هر بار به مدت 20 ثانیه به درون آب تابیده می شود تا هرگونه ویروسی که در هنگام نوشیدن آب به آن وارد می شود نیز از بین برود. این در بطری توانایی تشخیص باز یا بسته بودن را دارد و مادامی که روی بطری بسته نشده، LED موجود در آن عمل نمی کند. 
به گفته متخصصان Microlyscs این در بطری با هربار شارژ قادر است 45 لیتر آب لوله کشی یا 18 لیتر آب رودخانه را میکروب زدایی کند. میزان شارژ باتری توسط یک حلقه رنگی روی در بطری مشخص می شود. در حال حاضر CrazyCap در قالب یک کمپین Kickstarter با قیمت 38 دلار عرضه شده است و قیمت فروش آزاد آن در بازار 95 دلار است.