داستان عبارت ناشیانه 'رزمایش قطع اینترنت' از زبان جهرمی

چهارشنبه،۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۲

روز گذشته در فضای مجازی برای چند ساعت هشتگی ترند شد که چالش‌های زیادی را در پی داشت. هشتگی که در سکوت کامل انتشار دهندگان، به نادرستی از قطع اینترنت در ایران خبر می‌داد و با ورود وزیر ارتباطات جریان آن تغییر کرد.

داستان عبارت ناشیانه 'رزمایش قطع اینترنت' از زبان جهرمی

روز گذشته خبری به این مضمون منتشر شد که تمام سرویس‌های مبتنی بر کارت در تاریخ 1397.11.07 از ساعت 10 تا 12 به‌مدت دو ساعت قطع خواهد بود و پس از پایان رزمایش تمامی سرویس‌ها به حالت عادی خود باز خواهند گشت. 
نامه یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده درگاه پرداخت اینترنتی حاکی از آن است که به‌زودی «رزمایش قطع اینترنت» به‌صورت مکرر در کشور برگزار خواهد شد تا میزبانی‌های داخلی و میزان اتکا به اینترنت کاهش یابد. 
در همین پیوند، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز توضیحاتی ارائه داد و اظهار داشت: طرح این مسئله موجب نگرانی مردم شد و من تلاش خودم را کردم تا در این خصوص اطلاع رسانی کنم. همواره در رابطه با این مسائل، چالش هایی وجود دارد. اما نکته مهم این است که ما با صراحت و صداقت با مردم صحبت کنیم و بگوییم که مسئله چیست.
وی افزود: طبیعتا عده ای که موافق ما نیستند و مخالف جمهوری اسلامی ایران هستند در این فرآیند تحلیل های خاص و برداشت های مخصوص خود را دارند، بدون این که اصل ماجرا را بدانند. اما در نگرانی که بابت قطع اینترنت برای مردم حاصل شد، تقصیر برعهده کسانی است که این گونه اطلاع رسانی کردند.
آذری جهرمی در ادامه گفت: من دیروز میزبان وزیر ارتباطات عراق بودم و کمی دیر متوجه این ماجرا شدم، اما از همان موقع سعی کردم با مردم در این باره صحبت کنم. مجموعه ای که چنین اطلاع رسانی را انجام دادند تا الان سکوت کرده اند و این سکوت واقعا نامناسب است. آنها باید در همان ابتدا توضیح می دادند که اصل مسئله قطع اینترنت چیست و تحت چه عنوانی و با چه هدفی قرار است انجام شود. عدم ورود به موقع به این ماجرا مقداری ابهام زا و موجب شد سوالاتی برای مردم به وجود بیاید و قطع اینترنت یک شرکت را به کل کشور نسبت دهند. از نظر من استفاده از کلمه «رزمایش» کج سلیقگی و ناشی گری در رسانه بود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درخصوص جزییات این ماجرا گفت: در طبقه بندی زیرساخت های کشور، زیرساخت نظام بانکی به عنوان زیرساخت حیاتی به حساب می آید و طبیعتا وابستگی زیرساخت حیاتی به زندگی مردم زیاد است. دیشب در توئیتر سوال اول از مردم نیز همین بود که اگر یک روز صبح ببینید سیستم بانکی تان در دسترس نیست، چه کسی را مقصر می دانید؟
«جواب مردم به این سوال دولت و بانک مرکزی بود. همین نشان می دهد که این حوزه بسیار حائز اهمیتی است و با زندگی روزمره مردم کار دارد. ما با شرایطی مواجه هستیم که هر روز تحریم ها و تهدیدهای جدید از سوی ایالات متحده به سمت ما شکل می گیرد. یک روز کسب و کارهای ما دچار مشکل می شوند، یک روز یکسری سرویس های خدماتی را مسدود می کنند و این ها تجربیاتی است که ما با آن ها مواجه هستیم.»
وی افزود : به همین واسطه مدتی قبل مرکز ملی فضای مجازی به بانک مرکزی اعلام کرد که باید در خصوص مقاوم سازی این زیرساخت حیاتی در برابر تحریم ها اقداماتی صورت بگیرد و در همین راستا دستوراتی به آن ها ابلاغ شد تا تاب آوری شان در برابر تهدیدات را بالا ببرند.
«پس از آن بانک ها اعلام کردند که این کار را انجام داده ایم. مسئله تاب آوری باید توسط سازمان پدافند غیرعامل و وزارت اطلاعات که مسئولیت امنیت زیرساخت های حیاتی را برعهده دارند، مورد بررسی و راستی آزمایی قرار می گرفت تا مشخص شود آیا این ادعا درست است یا خیر.»
«برای این راستی آزمایی، شیوه های مختلفی وجود دارد که دوستان به این جمع بندی رسیدند تا از طریق قطع دو ساعت اینترنت شرکت سداد در ساعت پیک مصرف، میزان تاب آوری را مورد سنجش قرار بدهند. نتیجه این راستی آزمایی مشخص می کرد که اگر دو ساعت اینترنت این شرکت قطع باشد، تا چه میزان می تواند خدمات داخل کشور ارائه دهد. البته شیوه های بهتری نیز وجود داشت اما به تشخیص خود، این روش را انتخاب کردند تا هفتم بهمن آن را انجام دهند.»
جهرمی با بیان این که این ماجرا به کل لغو شده است، ادامه داد: این تصمیم به اطلاع شرکت سداد رسید و آن ها این تاب آوری را تحت عنوان رزمایش قطع اینترنت، از طریق فضای مجازی به اطلاع مردم رساندند. آن ها در پایان این اطلاع رسانی شرکت های طرف قراردادشان را موظف کردند که سرورهایشان را به داخل کشور منتقل کنند. این در حالی است که سداد، یک شرکت خصوصی است و جزئی از حاکمیت که مرجع تصمیم گیری است به حساب نمی آید. سداد نمی تواند به شرکت های طرف قرارداد خود بگوید شما باید این کار را بکنید و این امر در حیطه اختیارات و صلاحیت آن نیست.
وی افزود : هر دو بخش کار سداد یعنی اطلاع رسانی و ابلاغیه و تحکمی که به شرکت ها کرد، ایراد داشت. این دو اشتباه در فضای رسانه ای، به رزمایش قطع اینترنت تبدیل شده است و این تصور عمومی برای مردم به وجود آمده که کل اینترنت کشور قرار است در روز هفتم بهمن به مدت دو ساعت قطع شود. در صورتی که اصلا چنین چیزی نیست و این تنها مربوط به یک شرکت بود که آن هم لغو شد. 
جهرمی گفت: تاکید می کنم استفاده از شیوه قطع اینترنت برای سنجش تاب آوری زیرساخت ها لغو شده، اما کل این مسئله در حال بررسی و میزان تاب آوری زیرساخت های حیاتی با شیوه های دیگر در آینده مورد راستی آزمایی قرار می گیرد تا برای هر تهدیدی آماده باشیم.

منبع: ایرنا