رویکردهای تازه برای ترغیب سرمایه‎گذاری در شهر جدید هشتگرد

جمعه،۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۳

همایش سرمایه‎گذاری در شهر جدید هشتگرد با  شعار شهری پایدار برای زیستی سالم و با رویکرد تحول پیمانکاری به شراکت در توسعه در این شهر برگزار می‎شود.

رویکردهای تازه برای ترغیب سرمایه‎گذاری در شهر جدید هشتگرد

موانع و تنگناهاى شراکت بخشهاى عمومى و خصوصى در توسعه شهرهاى جدید، اصول و معیارهاى شراکت عمومى- خصوصى براى تحول، سازوکارها و الزامهاى تحول پیمانکارى به شراکت درتوسعه، سازوکارها و الزامهاى تامین مالى توسعه شهرهاى‎جدید، شیوه‎هاى بهره گیرى از ظرفیت بازار سرمایه در توسعه شهرهاى جدید از محورهای این همایش خواهد بود.

این همایش 29 بهمن در سالن همایش‎های شهرداری شهرجدید هشتگرد در استان البرز و با حمایت وزارت راه و شهرسازی برگزار می‎گردد.

به‎دنبال اتحاد دولت، سرمایه و توان مهندسی

در توضیح دلایل برگزاری این همایش آمده است؛ با توجه به اهمیت بسترسازى مشارکت و سرمایه‎گذارى مردم در توسعه و عمران شهرهاى جدید کشور، موانع و کمبودهاى قانونى، نهادى و سازمانى در جلب مشارکت و سرمایه‎هاى مردم در توسعه شهرى و نیز لزوم شفاف سازى روابط و فضاى فعالیت در توسعه شهرهاى جدید کشور، ایفاى نقش و جایگاه شایسته کنشگران توسعه شهرهاى جدید، شامل سرمایه‎گذاران بالفعل و بالقوه، پیمانکاران، انبوه‎سازان و تامین کنندگان، مشاوران و نهادهاى مالى و نیز مردم در توسعه شهرهاى جدید، امرى اجتناب پذیراست .

در این بیانیه، با اشاره به تحول نقش دولت در توسعه و گذر از مدیریت گرایى به کارآفرین گرایى آمده است؛ دولتها علاوه بر نقش سرمایه‎گذارى مستقیم در تأمین خدمات و زیرساختهاى بنیادین توسعه، داراى نقش مهمترى در بسترسازى شراکت عمومى- خصوصى(PPP)  براى جلب مشارکت بخشهاى خصوصى و تعاونى به تأمین این خدمات و زیرساختها در عرصه‎هاى گوناگون توسعه، ازجمله توسعه شهرى شده‎اند.

یافتن الگویی نوین برای رونق بخشی به شهرهای جدید و زیستی بهتر در آن‎ها، هدفی است که در ادامه اهداف برگزاری بدین گونه تشریح شده است؛ در این دوران جلب سرمایه و تأمین مالى توسعه به یکى از کلیدی‎ترین مسائل توسعه و عمران بدل شده است که بدون آن تصور توسعه ممکن نیست. ازاین جهت، در چارچوب انگاره شراکت عمومى- خصوصى جستجوى راه‎هاى تعامل و شراکت گروه‎هاى ذینفع در توسعه شهرهاى جدید، سازماندهى شراکت اقتصادى با سازندگان و سرمایه‎گذاران، تأمین مالى پروژه و تحقق پذیرى طرح ازطریق سرمایه‎گذارى و مشارکت گسترده مردم به‎عنوان بخشى از فرایند توسعه اجتماعى- اقتصادى کشور ضرورى به‎نظر می‎رسد. تعامل و شراکت گروههاى ذینفع در توسعه براى تحقق یک رویداد شهرى، نیازمند تحول رویکرد و تغییرات عملکردى در نظام مدیریت شهرى از یک طرف و تغییر نگرش کنشگران توسعه شهرى در ابعاد مختلف سازمانى و فنى، مالى و اقتصادى و باور به توان و نقش جدید خود در شرایط نوین از طرف دیگر است. دستیابى به هدف فوق بدون بسترسازى فکرى و عملى این تحول و تغییر رویکرد نسبت به نقش عوامل و کنشگران توسعه شهرى، براى تحول صنعت احداث ازپیمانکارى- مشاوره در الگوى سنتى سه‎عاملى به شراکت در توسعه و توسعه‎گرى در پیوند استراتژیک با نهادهاى مالى و تامین سرمایه در الگوى نوین ممکن نباشد. بنابراین، جستجوى راههاى اتحاد سه جانبۀ مهندسى- سرمایه - دولت به عنوان حلقه مفقوده توسعه کشور، آماج اصلى همایش است.

ظرفیتها و موقعیت شهر جدید هشتگرد

شهر جدید هشتگرد یکی از شهرهای استان البرز است. این شهر در مجاورت شهر هشتگرد قرار دارد و در سال‌های اخیر بنا نهاده شده‌است. از نظر تقسیمات کشوری، شهری مجزا از هشتگرد است و در بخش مرکزی شهرستان ساوجبلاغ قرار گرفته‌است.

طرح ایجاد شهرهای جدید به منظور پاسخگویی به نیاز گسترده به مسکن و جلوگیری از شهرهای خودرو در منطقه شهری کلان‌شهرها مطرح و به عنوان یک سیاست و ضرورت جدی در دستور کار دولت قرار گرفت. در اواخر سال ۱۳۶۴ ،هیات دولت واگذاری 16 هزار هکتار زمین را جهت ایجاد شهرهای اقماری به وزارت مسکن و شهرسازی تصویب و ابلاغ نمود. مسئولیت اجرای این طرح به عهده وزارت مسکن و شهرسازی و مکان یابی و تملک زمین و تهیه و طرح و اجرا از طریق شرکت عمران شهرهای جدید و شرکت‌های تابعه مورد پیگیری مستمر قرار گرفت.

در سال ۱۳۶۷ قرارداد تهیه طرح‌های مطالعاتی و طرح جامع چند شهر جدید در منطقه شهری تهران با مهندسین مشاور مختلف ایرانی منعقد گردید. در سال ۱۳۶۸ ایجاد این شهرها و مکان آن‌ها به تصویب شورای عالی شهرسازی رسید، که شهر جدید هشتگرد با ۵۰۰ هزار نفر در محور غرب از جمله این شهرها است.سال ۱۳۷۰ شورای عالی معماری و شهرسازی اجرای این طرح را به شرکت عمران شهر جدید هشتگرد سپرد.

دسترسی به شهر جدید هشتگرد از طریق اتوبان کرج ـ قزوین تأمین می‌گردد که این بزرگراه در آینده بوسیله سه تقاطع غیر همسطح به شهر مرتبط خواهد شد. علاوه بر این وجود راه شوسه تهران قزوین و راه آهن سراسری در جنوب شهر قدیم هشتگرد و همچنین ادامه راه آهن برقی سریع السیر تهران هشتگرد (مترو) که در این خصوص توافقاتی با یک شرکت بزرگ چینی جهت اجرا انجام شده و پس از تهیه طرح پلهای مسیر و اصلاحات انجام شده، به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید.