افزایش قیمت طلا در بازارهای ایران و جهان

سه شنبه،۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۱

در پیش بودن نشست بانک مرکزی آمریکا و تشدید اختلاف‌های تجاری این کشور با چین دست به دست هم داد تا امروز بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی رکورد هفت ماهه خود را بشکند و به دنبال آن قیمت طلا و سکه در بازار تهران نیز افزایشی شود.

افزایش قیمت طلا در بازارهای ایران و جهان

بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی اکنون به حدود 1308 دلار رسیده، موضوعی که از نگاه تحلیلگران بیش از هر چیز ناشی از افزایش تقاضا برای خرید دارایی‌های مطمئن به دنبال تشدید اختلافات تجاری آمریکا و چین است.
از سوی دیگر نشست 2 روزه سیاستگذاری فدرال رزرو(بانک مرکزی) آمریکا نیز این هفته برگزار می شود؛ اما انتظار نمی رود تصمیم به افزایش نرخ بهره در این کشور گرفته شود و بنابراین احتمال تقویت شاخص دلار آمریکا و به دنبال آن کاهش قیمت طلا بعید به نظر می رسد.
بانک مرکزی آمریکا سال گذشته میلادی نرخ بهره را در چهار مرحله افزایش داد و از این رو اوراق قرضه این کشور به گزینه جذاب در بازارهای جهانی تبدیل شد اما گفته شده فدرال رزرو قصد دارد در سال جاری میلادی محتاطانه و فقط برای 2 بار این نرخ را دستخوش افزایش کند.
به دنبال این تحولات، نرخ ها امروز در بازار آزاد تهران نه تنها کاهش نیافت بلکه اغلب مسکوکات طلا به روند افزایش قیمت خود ادامه دادند به طوری که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم چهار میلیون و 130 هزار تومان، هر قطعه سکه تمام طرح جدید چهار میلیون و 277 هزار تومان و هر نیم سکه 2 میلیون و 280 هزار تومان فروخته شد.
همچنین هر نیم سکه یک میلیون و 370 هزار تومان و هر سکه گرمی 720 هزار تومان دادوستد شد.
در بازار مصنوعات طلا نیز بهای هر مثقال طلا به یک میلون و 634 هزار تومان و هر گرم طلای خام 18 عیار به 377 هزار تومان رسید.
امروز اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران در اطلاعیه ای به مردم توصیه کرد با هدف صیانت از حقوق مصرف کنندگان برای خرید سکه فقط از واحدهای صنفی دارای «پروانه کسب سکه فروشی» که دارای «کارت وکیوم» همان واحد صنفی و برچسب «هولوگرام اتحادیه» باشد، خرید کنند.

نرخ‌ها در بازار ارز افزایشی شد

در بازار ارز نیز صرافی‌های مجاز امروز هر اسکناس یورو را 13 هزار و 950 تومان و هر دلار آمریکا را 11 هزار و 840 هزار تومان می فروشند که نسبت به دیروز افزایش دارد.
دیروز در سامانه سنا بهای هر یورو به طور میانگین 13 هزار و 774 تومان و هر دلار آمریکا 11 هزار 809 تومان بود و در نیما حواله هر یورو 9880 تومان و دلار 7955 تومان فروخته شد.
نرخ ها در سامانه سنا بیانگر معاملات انجام شده توسط بانک‌ها و صرافی‌های مجاز کل کشور است و در سامانه نیما حواله های ارزی مبادله می شود.