روابط ایران و تاجیکستان احیا می‌شود

يکشنبه،۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱

روسای جدید و قدیم مرکز تحقیقات راهبردی ریاست جمهوری تاجیکستان در نشستی مطبوعاتی اعلام کردند که در سال 2019 روابط با جمهوری اسلامی ایران احیا خواهد شد.

روابط ایران و تاجیکستان احیا می‌شود

دلاور قادر زاده رئیس جدید این مرکز سیاست گذاری تاجیکستان در این نشست گفت: امسال سفیران جدید دو کشور تعیین می شوند و با تلاش دو طرف مناسبت های تا اندازه ای سرد شده دو کشور بهبود خواهد یافت.
رئیس سابق مرکز تحقیقات راهبردی ریاست جمهوری تاجیکستان هم گفت: تاجیکستان و ایران عزم دارند که مشکلات موجود در روابط شان را برطرف کنند.
«خدایبردی خالق نظر اف» افزود: «دو کشور تصمیم جدی گرفته‌اند که همه مشکلات در روابط بین خود را برطرف سازند. من صد درصد اعتقاد دارم ، امسال مشکلاتی، که در مناسبات ما پیدا شدند، حل می شوند.»
او تصریح کرد که باور دارد، امسال تغییری در روابط پیش بیاید، ولی انتظار داریم جمهوری اسلامی ایران پیشقدم شود. 
وی اظهار داشت: دیپلمات های ایران نیز برای بهبود روابط تلاش کرده اند و انتظار داریم ایران با سرمایه گذاری بیشتر در کشور که از سال 2016 کمرنگ شده است در این راستا گام بردارد.
وی با بیان اینکه ما منتظریم ایران در این مورد پیشقدم شود، افزود: تاجیکستان برای بهبود روابط تلاش کرده است و از طرق مقابل نیز انتظار داریم قدم های جدی تری از جمله سفر مقامات ایران به تاجیکستان و همچنین مذاکرات برای بهبود روابط را داشته باشیم .
پرویز محمدزاده، معاون جدید رئیس مرکز تحقیقات راهبردی تاجیکستان که پیش از این در وزارت خارجه این کشور مشغول بود، نیز اظهار امیدواری کرد؛ روابط دو کشور بهتر شوند. 
وی تصریح کرد: امسال سفیران دو کشور تغییر می یابند و روابط مرحله به مرحله بهبود می یابد .
هفته پیش امامعلی رحمان نعمت‌الله امامزاده، سفیر تاجیکستان در ایران را به سبب، رسیدن به سن بازنشستگی از مقامش خلع کرد و هنوز سفیر جدید اعلام نشده است. 
امامعلی رحمان هفته گذشته دلاور قادر زاده را جایگزین «خدایبردی خالق نظراف» در ریاست مرکز تحقیقات راهبردی ریاست جمهوری تاجیکستان کرد.
روابط تهران - دوشنبه از ابتدای استقلال تاجیکستان در سال 1991 درحال رشد بوده است، برسمیت شناختن استقلال تاجیکستان از سوی ایران به عنوان اولین کشور در جهان دلیلی بر این مدعاست.
در جریان ناآرامی های سال های 1997-1992 تاجیکستان، ایران برای رفع این ناآرامی ها پا پیش گذاشت و میزبانی چندین دور از مذاکرات صلح تاجیک ها را بر عهده گرفت به طوری که یکی از طرف های اصلی مذاکرات صلح به شمار می رفت.
حضور پررنگ ایران در بازسازی تاجیکستان از جمله در صحنه های اقتصادی این کشور هم بر روابط تنگاتنگ دو کشور افزود. احداث ساختمان نیروگاه سنگ‌توده و تونل استقلال از جمله سرمایه گذاری های ایران در این کشور هم فرهنگ و هم زبان بوده است.