واکنش دبیرکل اوپک به توطئه نفتی کنگره آمریکا

سه شنبه،۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۸

دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در واکنش به طرح کنگره آمریکا علیه این سازمان، اعلام کرد: این سازمان یک کارتل نیست و در زمینه تثبیت قیمت‌ها فعالیت نمی‌کند.

واکنش دبیرکل اوپک به توطئه نفتی کنگره آمریکا

کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته «قانون نه به کارتل های تولیدکننده و صادرات کننده نفت» (نوپک)* را تصویب کرد که بر اساس آن اوپک را یک کارتل معرفی می کند و مصداق مقررات ضد انحصار می داند. 
با تصویب این قانون، راه برای شکایت علیه این سازمان و محکومیت آن فراهم می شود. 
کنگره در تلاش است مانع اقدام اعضای اوپک برای هماهنگی در تغییر سطح تولید و تاثیرگذاری بر قیمت ها شود و کاخ سفید نیز حمایت خود را از این رویکرد اعلام کرده است.
در همین پیوند، دبیرکل اوپک در واکنش به این طرح آمریکا تصریح کرد: این سازمان یک کارتل نیست.
به گزارش تارنمای وزارت نفت از خبرگزاری انگلیسی رویترز، «محمد بارکیندو» اعلام کرد این سازمان در زمینه ثابت کردن قیمت‌ها فعالیت نمی‌کند.
بارکیندو گفت: اوپک نه کارتل است و نه در زمینه تثبیت قیمت‌ها فعالیت می‌کند؛ این قضاوت نادرستی است که ما را به چنین امری متهم کنند.
وی افزود: اوپک یک سازمان باز و شفاف است که بر کمک به بازار نفت برای حفظ توازن بر مبنایی پایدار تمرکز دارد و این مساله، الزامی بنیادین برای سرمایه‌گذاران است.
دبیرکل اوپک گفت: صنعت بین‌المللی نفت برای برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری به روشی پیش‌بینی‌پذیر با هدف تضمین عرضه آینده، نیازمند ثبات بازار است.
به گزارش ایرنا، دوازدهم سپتامبر 1960 کشورهای صادرکننده نفت با هدف محافظت از منافع خود درباره تاسیس سازمان واحدی موافقت کردند که به اختصار «اوپک» نامیده شد. 
الجزایر، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، عربستان، امارات، اکوادور، آنگولا، ونزوئلا، گابن و کنگو اعضای اوپک را تشکیل می دهند؛ قطر در نشست اخیر اوپک اعلام کرد از این سازمان خارج می‌شود.
اعضای اوپک در نشست یکصد و هفتاد و پنجم (دسامبر 2018 میلادی- آذر 1397) در وین تصمیم گرفتند تولید نفت خود را 800 هزار بشکه در روز کاهش دهند. 
متعهدان غیراوپکی نیز با کاهش 400 هزار بشکه‌ای موافقت کردند.