ایران جایزه کنترل بیماری تراخم را گرفت

شنبه،۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۲

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ایران جایزه کنترل بیماری تراخم (بیماری عفونی چشم) را از سوی سازمان جهانی بهداشت گرفت.

ایران جایزه کنترل بیماری تراخم را گرفت

فرزاد محمدی افزود: تراخم یک بیماری عفونی ناشی از باکتری کلامیدیازیس است. این عفونت موجب سفت شدن سطح داخلی پلک می‌شود. 
وی اظهار داشت: سفت شدن سطح داخلی پلک می‌تواند به درد چشم، شکنندگی سطح بیرونی یا قرنیه چشم‌ها منجر شود. تاخیر در درمان این بیماری از عواملی است که به از دست دادن قسمتی از بینایی یا نابینایی کامل فرد منجر می شود و در واقع تراخم شایع ترین علت کوری چشم به دلیل عفونت به خصوص در جوامع در حال توسعه نیافته است.
محمدی تصریح کرد: برنامه ای بلندمدت از سوی سازمان جهانی بهداشت طراحی شده که تا سال 2020 حدود 40 کشور از جمله ایران تراخم را کنترل کنند.
این چشم پزشک خاطرنشان کرد: از دو سه سال گذشته کشورمان اقداماتی را برای کنترل بیماری تراخم آغاز کرده و بر اساس بازدیدهای بهداشتی به ویژه در مناطق مرزی غربالگری در مورد این بیماری به طور گسترده انجام شده است.
به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در دنیا فقط هشت کشور گواهی کنترل بیماری تراخم را کسب کردند و ایران نیز موفق به دریافت این گواهی و جایزه شده است.
محمدی افزود: بیماریی تراخم شایع ترین علت نابینایی است و اکنون برای کنترل آن یک اتحاد جهانی وجود دارد. با مشارکت دولت ها و چشم پزشکان یک ائتلاف جهانی شکل گرفته تا در قالب پویش های وضع بهداشت محیط، پاکیزگی فرد و دسترسی به آنتی بیوتیک این بیماری تحت کنترل درآید.
وی تصریح کرد: قرار است بزرگداشتی به مناسب دریافت جایزه کنترل بیماری تراخم با حضور نهادهای مختلف که سهم بزرگی در کنترل این بیماری داشتند در بیمارستان فارابی برگزار شود.