جذب 1200 میلیارد تومان سرمایه‌ در منطقه آزاد ارس

يکشنبه،۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۹

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس از جذب بیش از 1200 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی از آغاز امسال تا پایان دی ماه در این منطقه خبر داد.

جذب 1200 میلیارد تومان سرمایه‌ در منطقه آزاد ارس

'محسن نریمان' در نشست خبری در محل سازمان مناطق آزاد افزود: این سرمایه گذاری ها شامل هشت هزار و 800 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داخلی و ریالی و 40 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی بوده است که در همسنجی با پارسال حدود 29 درصد افزایش نشان می‌دهد.
به گفته این مقام مسئول، با وجود تحریم ها شاید سرمایه گذاری سرمایه گذاران ترکیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان به ویژه در بخش تولید بودیم به طوری که 90 درصد سرمایه گذاری ها در این منطقه تولیدی است.
نریمان خاطرنشان کرد: به طور مثال یک سرمایه گذار از کشور ترکیه در ماه های گذشته نزدیک به 60 میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش فرآوری روغن زیتون، روغن ذرت و غیره انجام داده است.
مدیرعامل منطقه آزاد ارس ادامه داد: بیشتر سرمایه گذاری تولیدی در بخش های صنایع سلولزی، آهن آلات، فولاد، نفت، محصولات پالایشگاه ها، روغن، فرآوری و بسته‌بندی بوده است.
نریمان خاطرنشان کرد: از آغاز امسال تاکنون با وجود تحریم‌ها 213 میلیون دلار صادرات از این منطقه آزاد انجام شده، این در حالیست که مجموع صادرات این منطقه تا 25 بهمن‌ماه پارسال 215 میلیون دلار بوده است.
وی میزان واردات امسال این منطقه تا پایان دی ماه را 49 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: واردات در همسنجی با مدت مشابه پارسال که 133 میلیارد دلار بوده کاهش داشته است.
نریمان بیان داشت: از آغاز امسال تاکنون پروانه بهره برداری ۴۴ شرکت جدید برای شرکت های داخلی و خارجی صادر شد که نشان می دهد تحریم ها اثر آنچنانی برای این منطقه آزاد نداشته است .
وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۶ تعداد ۳۹۶ شرکت داخلی و خارجی در حال بهره برداری در این منطقه وجود داشت که تا امروز تعداد آنها به ۴۴۰ شرکت رسیده و پروانه بهره‌برداری برای آنها صادر شده است.
به گفته این مقام مسئول، از ابتدای امسال تا ۲۵ بهمن ماه ۶۸ هزار تن گواهی تولید در بخش صنعت کشاورزی، بازرگانی، صنعتی و غیره صادر شد که در همسنجی با پارسال ۵۱ درصد رشد نشان می‌دهد.
وی یادآور شد: از نظر تعداد نیز شمار گواهی های تولید صادر شده با افزایش ۳۳ درصدی از هزار و 91کالا در سال ۹۶ به یک هزار و 451 نوع کالا افزایش یافت.
نریمان گفت: در مدت یاد شده شاهد رشد ۶۳ درصدی تعداد گردشگران داخلی، رشد ۲۲ درصدی تعداد گردشگران خارجی، رشد ۱۷۷ درصدی میزان تولید گلخانه ای، رشد وزنی ۱۶۰ درصدی صادرات محصولات گلخانه ای، رشد ۱۲ درصدی مساحت گلخانه ها، رشد ۳۳ درصدی تولید محصولات باغی، زراعی، دامی و گلخانه‌ای، رشد ۲۵ درصدی تعداد واحدهای تولیدی دانش بنیان و فناور و رشد ۵۰ درصدی شرکت های نوپای نوآور و دانش بنیان در منطقه آزاد ارس بودیم.

مشوق های سرمایه گذاری

وی در خصوص مشوق های در نظر گرفته شده برای سرمایه‌گذاری در منطقه گفت: عمده مشوق‌های در نظر گرفته شده، مالیاتی و همچنین کاهش تعرفه‌هایی است که در سرزمین اصلی وجود دارد.
وی بیان داشت: واگذاری سهل تر زمین به افرادی که در بخش تولید فعالیت می کنند با اقساط دراز مدت، همچنین ارائه تسهیلات بانکی و معافیت های مالیاتی ۲۰ ساله در نظر گرفته شده است.
نریمان ادامه داد: در خصوص مواد اولیه و ماشین‌آلات اخذ عوارض در منطقه آزاد ارس وجود ندارد.
وی با بیان اینکه اکنون بیش از ۶۰ سرمایه گذار خارجی در این منطقه حضور یافته اند، گفت: منطقه آزاد ارس صنعتی ترین منطقه آزاد کشور است.
وی تصریح کرد: منطقه آزاد ارس و استان آذربایجان‌شرقی از مزایایی برخوردار است که کشورهای منطقه و همسایه مشتاق سرمایه‌گذاری در آن هستند، به طوری که از اقبال این کشورها به سرمایه گذاری به وضوح متوجه می‌شویم که تحریم‌های خارجی رو به شکست است.
وی درخصوص اف.ای.تی.اف و تاثیر آن در جذب سرمایه گذاری در منطقه نیز گفت : اصل پیوستن به این پروتکل عملیاتی شده و تصور می شود در نهایت نظر مجمع تشخیص مصلحت در این زمینه مثبت باشد و اکنون به دنبال اطمینان از عمل خارجی ها به تعهدات شان هستند.
رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ارس بیان داشت: این منطقه آزاد یکی از بزرگترین تولیدکنندگان لوازم آرایشی تحت برند و لیسانس خارجی ها است که عمده آن در بازار داخل مصرف شده و بخشی از آن صادر می شود.