نبود بودجه برای اتمام 70 هزار طرح عمرانی نیمه تمام

دوشنبه،۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹
رویکرد جدید دولت، شراکت با بخش خصوصی است

عدم چاره جویی برای 70 هزار طرح ملی و استانی نیمه تمام کشور را در آینده دچار بحران می کند.

نبود بودجه برای اتمام 70 هزار طرح عمرانی نیمه تمام

به گزارش خبرنگار اقتصاد کارا از این رویداد، مهندس حبیب الله طاهرخانی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان این مطلب گفت: تورم طرح های نیمه تمام جز محروم ماندن جامعه از مزایای سرمایه گذاری ها نتیجه ای در بر ندارد.

وی در همایش سرمایه گذاری در شهر جدید هشتگرد گفت: منحنی اعتبارات عمرانی در بودجه طی سال های گذشته روند نزولی داشته و دولت توان پرداخت اعتبارات برای اتمام طرح ها را به پیمانکاران ندارد. این موضوع البته منحصر به ایران نیست و بسیاری از دولت ها به دلیل گشترش نیازها قدرت عملیاتی و تمام کننده خود را در پیشبرد طرح های عمرانی و نگهداری آن ها از دست داده اند؛ از دیگر سو هزینه های عمومی و جاری دولت نیز رو به افزایش است.

مهندس طاهرخانی افزود: برآورد اخیر صندوق بین الملل پول نیز نشانگر آن است که در سراسر جهان برای طرح های عمرانی به 41 هزار تریلیون سرمایه گذاری نیاز است. بنابراین تنها راهکار، طراحی مدل های جدید و رفتن به سوی ظرفیت های عظیم بخش خصوصی است.

به گفته وی، دوران کارفرمایی دولت و پیمانکاری بخش خصوصی پایان یافته و شراکت عمومی و خصوصی باید مورد توجه قرار گیرد . در روش جدید طرح ها با مشارکت بخش خصوصی انجام شده و موجب می شود پروژه های فاقد توجیه نداشته باشیم؛ معضلی که اکنون گریبانگیر بسیاری از طرخ های نیمه تمام است. چراکه دولت ها به دلیل فقدان حساسیت و اهمیت دادن به مشتری، بعضا طرح هایی را کلید زده اند که فاقد توجیه بوده و چیزی جز اتلاف منابع نیست.

مهندس طاهرخانی افزود: تمایل به طولانی تر شدن زمان و هزینه ها در انجام پروژه ها توسط پیمانکاران و حل و فصل سریع اختلافات مابین کارفرما و پیمانکار از آسیب های حوزه عمران است، در رویکرد شراکت عمومی-خصوصی این مشکل از بین رفته و طرح سریعتر پایان می یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: این رویکرد در کشورهای توسعه یافته بیش از دو دهه است که تجربه شده . به عنوان مثال انگلیسی ها در شهر دانشگاهی آکسفورد که با معضل کمبود خوابگاه برای انبوه دانشجویان روبه رو بودند، به جای ساخت خوابگاه توسط دانشگاه، از مشارکت بخش خصوصی استفاده کردند و مشکل به راحتی حل شد.

مهندس طاهرخانی با اشاره به تکالیف دولت برای ساخت 200 هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید کشور توسط شرکت عمران شهرهای جدید، گفت: انجام این کار بزرگ تولید و عرضه ملک، با مدل شراکت بخش خصوصی دنبال می شود؛ چراکه منابع ما کافی نیست و بدون شک تحقق برنامه ها بدون این روش، در بازه زمانی خود محقق نمی شود.

وی با اشاره به جایگاه ممتازهشتگرد در میان شهرهای جدید از مدیران شرکت عمران شهر جدید هشتگرد خواست تا به مرحله بهره برداری رساندن قطار برقی گلشهر-هشتگرد، ابتکار تامسن منابع با روش های نوین را پیگیری کنند.

وی در پایان با بیان اینکه در حال حاضر در شهرهای جدید متولی 400 هزار واحد مسکونی هستیم، گفت: بخشی از این واحدها به بهره برداری رسیده اند و برخی نیز در حال تکمیل است. متاسفانه تمام فعالیت ها معطوف به بلوک های ساختمانی بوده و توجه لازم به بخش های عمومی، تفریحی، رفاهی، درمانی و غیره نشده است.

وی افزود: برای رفع تهدید موجود، مدلی تحت عنوان "مرکز محلات    " طراحی شده که فضای بازی، درمانگاه و فضای تجاری در یک بسته به بخش خصوصی علاقه مند واگذار می شود. این روش در چند محله هشتگرد در حال اجراست و در پی اجرای آن مردم، دولت و سرمایه گذار منتفع می شوند.

مهندس طاهرخانی تنها راه برون رفت از بحران پیش رو را با این روش ممکن دانست و خواستار تعامل حداکثری مسئولین شهرهای جدید برای فرهنگ سازی و پیاده سازی رویکرد کم شناخته شده و پرمنفعت ناشی از این اتحاد دانست.

مهندس ارتقایی، معاون استاندار البرز نیز در این همایش گفت: زیرساخت های شهرهای ایران توان بارگزاری جدید ندارد و تاب آوری این شهرها برای توسعه های بزرگ به پایان رسیده است.

وی افزود: طبق قانون شهرهای جدید با هدف هدایت توسعه جمعیتی طراحی شده اند تا شهرها دچار حاشیه نشینی نشوند و تعادل جمعیتی پدید آید.

وی اظهار داشت: امید می رود با اجماع نظر متخصصان و بهره گیری از توان بخش خصوصی، شهرهای جدید تحول و رونق را تجربه کنند.