چابهار به مرکز تجارت منطقه تبدیل می‌شود

دوشنبه،۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۴

سفیر ایران در هند گفت که چابهار با یک هزار کیلومتر ساحل به مرکز پالایشگاه‌های نفت، پتروشیمی، فولاد و تجارت منطقه تبدیل می‌شود.

چابهار به مرکز تجارت منطقه تبدیل می‌شود

علی چگینی در گفت وگو با روزنامه هندو با اشاره به اهمیت بندر چابهار خاطرنشان کرد این بندر منافع زیادی برای هند و کشورهای آسیای میانه از جمله قزاقستان،ازبکستان و قرقیزستان دارد.
سفیر ایران در هند با بیان اینکه دهلی نو به دنبال توسعه این بندر است، افزود: ایران در نظر دارد شرایط تخلیه کشتی های بزرگ تجاری در بندر چابهار و تبدیل آن به مرکز بزرگ تجاری منطقه را فراهم کند.
وی اهمیت بندر چابهار در مرکز جابجایی بار و کالا بین هند، افغانستان ،آسیای میانه و ترکیه و اروپا بسیار مهم دانست و یادآور شد، ایران اهمیتی به زمان معافیت تحریم‌ها نمی‌دهد و ما به توسعه زیرساخت‌های کشور خویش ادامه می‌دهیم.
سفیر ایران در هند تصریح کرد: به دلیل اهمیت جایگاه بندر چابهار برای منافع ارتباطی کشورهای آسیای میانه از جمله قزاقستان، ازبکستان و قرقیزستان تحریم‌های آمریکا تأثیر بسزایی بر این بندر نخواهد داشت و هند از طرف دیگر شدیداً به دنبال توسعه این بندر است.
علی چگینی افزود: ما می‌خواهیم بندر چابهار را به یک مقر تجاری تبدیل کنیم تا کشتی‌های بزرگ به‌راحتی وارد آن شوند و بعد از تخلیه بار و کالا، کشتی‌های کوچک بتوانند این محموله‌ها را به دیگر بنادر جابه‌جا کنند.
سفیر ایران افزود، بندر چابهار قابلیت و توانایی بیشتری برای جابه‌جایی بار و کالا میان دو کشور افغانستان و هند را دارد و دولت ایران به دنبال آن است تا از طریق ترکمنستان به آسیای مرکزی، از طریق ترکیه به اروپا و از طریق عراق به سوریه و کشورهای مدیترانه ورود پیدا کند. علاوه براین، با ساخت جاده ریلی از چابهار به زاهدان فرصت‌های ارتباطی بیشتری برای ایران محقق خواهد شد.
به دنبال سفر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به هند، تفاهم نامه‌ای به ارزش 2 میلیارد دلار میان ایران و وزارت راه آهن هند به امضا رسید.
بر اساس این تفاهم نامه، هند متعهد به ساخت خط ریلی 500 کیلومتری با سرمایه گذاری 1.6 میلیارد دلار از چابهار به زاهدان شده است.