از مشترکین برق و گاز ماهانه بیمه خسارت اخذ می‌شود

چهارشنبه،۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند: در سال آینده، از هر واحد مسکونی مشترک برق و گاز، ماهانه 300 تومان بیمه خسارت اخذ شود.

از مشترکین برق و گاز ماهانه بیمه خسارت اخذ می‌شود

نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس به ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1398 کل کشور پرداختند و بند ز تبصره 6 این لایحه را تصویب کردند.
نمایندگان در این بند تصویب کردند: مطابق ماده (12) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) به هر یک از وزارتخانه‌های نفت و نیرو از طریق شرکت های تابعه ذی‌ربط اجازه داده می‌شود ماهانه از هر واحد مسکونی مشترکان گاز مبلغ دو هزار ریال، از هر واحد مسکونی مشترکان برق مبلغ یک هزار ریال و از هر یک از واحدهای تجاری مشترکان گاز و برق مبلغ 10 هزار ریال أخذ و به حساب درآمد عمومی موضوع ردیف های 160185 و 160186 جدول شماره (5) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند. 
براساس این مصوبه، برای مشترکان روستایی، مبالغ فوق‌الذکر معادل 50 ‌‌درصد است. وجوه فوق، مشمول مالیات به نرخ صفر است.
بر اساس این گزارش، در ماده12 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت آمده است: به هر یک از وزارتخانه‌های نفت و نیرو از طریق شرکت های تابعه ذی‌ربط اجازه داده می‌شود مبلغی را که طبق قوانین بودجه سنواتی در قبوض گاز و برق برای هر واحد مسکونی و تجاری تعیین می‌شود، اخذ و صرفاً جهت بیمه خسارات مالی و جانی اعم از فوت و نقص عضو و جبران هزینه‌های پزشکی ناشی از انفجار، آتش‌سوزی و مسمومیت مشترکان شهری و روستایی و سکونتگاهی عشایری گاز و برق از طریق شرکت های بیمه با برگزاری مناقصه اقدام کنند.
نمایندگان همچنین امروز در بند ج تبصره 6 بخش درآمدی لایحه بودجه تصویب کردند: دستگاه های اجرایی موظفند معافیت‌ها و تخفیفات مالیاتی و گمرکی قانونی را به صورت جمعی- خرجی در حساب های مربوط به خود ثبت کنند. 
طبق این مصوبه دستورالعمل اجرایی این بند توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور پس از تصویب این قانون تهیه و ابلاغ می‌شود.
با تصویب مجلس گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان امور مالیاتی هر 6 ‌ماه یک‌بار گزارش این معافیت‌ها و تخفیفات را به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارائه می‌کند. 
نمایندگان مجلس در این بند تصویب کردند: عملکرد معافیت‌ها و تخفیفات گمرکی به عنوان مالیات بر واردات وصولی گمرک جمهوری اسلامی ایران محسوب خواهد شد، جدول معافیت مالیاتی به جدول بودجه سنواتی اضافه شود.