پکن: آمریکا به حق پیشرفت چین احترام بگذارد

چهارشنبه،۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۹

دیپلمات ارشد چین در دیدار با نماینده ایالات متحده با اشاره به این که مردم چین نیز همانند مردم آمریکا حق پیشرفت و زندگی در رفاه را دارند گفت که آمریکا باید به حقوق چین برای دستیابی به توسعه و رفاه که درهای کشور را به روی جامعه جهانی گسترده تر می کند، احترام بگذارد.

پکن: آمریکا به حق پیشرفت چین احترام بگذارد

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از ،

چین و آمریکا، دو قدرت اقتصادی بزرگ جهان هفته جاری، سومین دور مذاکرات تجاری خود را به منظور حل و فصل اختلافات بر سر اعمال تعرفه های تجاری بر کالاهای یکدیگر آغاز کرده اند.
به نوشته روزنامه استریت تایمز، آمریکا پیشتر چین را به انجام اقدامات ناعادلانه تجاری، از جمله انتقال اجباری اطلاعات و فناوری متهم کرده است.
«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین روز سه شنبه خطاب به نمایندگان هیات تجاری و مقامات سابق ایالات متحده در پکن گفت: احترام و همکاری امری است که جامعه بین الملل امیدوار است شاهد آن باشد و این موضوع بهترین انتخاب برای هر دو کشور خواهد بود.
وزارت امور خارجه چین نیز روز چهارشنبه 20 فوریه در بیانیه ای به نقل از وانگ اعلام کرد: ' چین نیز همانند آمریکا، دارای حق توسعه است و مردم چین نیز حق دارند زندگی خوبی داشته باشند. آمریکا باید بداند که توسعه چین به نفع جامعه جهانی و حتی آمریکا است و تنها با در نظر گرفتن پیشرفت چین به عنوان فرصتی اقتصادی برای آمریکا، می توان به حل و فصل مشکلات اقتصادی دو کشور کمک کرد.'
در این بیانیه آمده است که اقدامات و اصلاحات چین در راستای گشایش درهای این کشور به جامعه جهانی، همسو با نیاز به توسعه این کشور است.
روز سه شنبه 19 فوریه (30 بهمن) دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که مذاکرات تجاری با چین به خوبی پیش می روند و پیشنهاد تعویق در مهلت 90 روزه آتش بس تجاری که اول مارس به پایان میرسید را برای تکمیل گفت و گو ها ارائه کرد.
به نوشته استریت تایمز، در صورت حل نشدن اختلافات تجاری میان چین و آمریکا تا اول مارس، تعرفه های 200 میلیارد دلاری بر واردات چین از 10 درصد به 25 درصد افزایش خواهد یافت. 
اما ترامپ هفته گذشته اعلام کرد که با توجه به احتمال پیشرفت مذاکرات تجاری می توان برای مدت کمی ضرب الاجل 90 روزه را به تعویق بیاندازد.
دور سوم مذاکرات تجاری چین و آمریکا در واشنگتن، سه شنبه و چهارشنبه 19 و 20 فوریه در سطح معاونین رده پایین و پنج شنبه 21 فوریه در سطح مقام های ارشد برگزار خواهد شد.