'نی حیات' برای نخستین بار در کشور تولید شد

چهارشنبه،۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵

دستگاه ' نی حیات ' برای نخستین بار درکشور توسط متخصصان داخلی یک شرکت دانش بنیان برای تامین آب سالم و آشامیدنی در شرایط اضطراری تولید شد.

'نی حیات' برای نخستین بار در کشور تولید شد

به گزارش معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری ، ' رضا یگانی' عضو هیات مدیره شرکت «ایفا پژوهش» درباره تولید این محصول دانش بنیان اظهارکرد: این نی می تواند تمامی آب های سطحی و آلوده رادر شرایط بحرانی مانند سیل ، زلزله که خطوط اصلی آب قطع می شود تصفیه و قابل استفاده کند.
وی بیان کرد: 'نی حیات ' می تواند هزار لیتر آب را تصفیه کند و آب سالم و آشامیدنی را دراختیار مصرف کنندگانش قرار دهد، این نی ها برای مراسمی چون پیاده روی اربعین ، گردشگرها، کوهنوردان و کسانی که در شرایط اضطراری و بحرانی قرارمی گیرند طراحی شده تا درصورت بروز هرگونه مشکلی امکان دسترسی به آب سالم را داشته باشند.
یگانی با اشاره به قیمت بالای نمونه خارجی این محصول دانش بنیان گفت: در حال حاضر نمونه خارجی این نی موجود است که ساده ترین نمونه های آن با قیمت بالایی عرضه می شود در حالی که اگر نمونه داخلی آن به تجاری سازی و تولید انبوه برسد تقریبا با یک چهارم قیمت قابل عرضه برای مصرف کنندگان است.
وی خاطر نشان کرد:با توجه به ارایه ایده ' نی حیات ' در دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فناوری های آب، خاک و محیط زیست این ایده به عنوان سومین طرح برگزیده شد و ما محصول تولیدی خود را برای جذب حمایت معاونت علمی ارسال کرده تا در صورت دریافت حمایت تعدادی محدود تولیدو به تمامی ارگان های مرتبط از جمله سازمان گردشگری و هلال احمر جهت فروش ارسال کنیم.
وی درباره برنامه صادرات این محصول دانش بنیان گفت : این نی ها قابلیت صادرات به کشورهای اروپایی و آسیای شرقی که بیشتر درگیر حوادث غیرمترقبه از جمله سیل و زلزله هستند را دارد و با برنامه ریزی های انجام شده این محصول را صادر هم خواهیم کرد.