کنگره جهانی موبایل در اسپانیا آغاز به کار کرد

دوشنبه،۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۹

کنگره جهانی موبایل (MWC)، بزرگترین رویداد سال دنیای تلفن‌های همراه از امروز دوشنبه، 25 فوریه به مدت چهار روز در بارسلونای اسپانیا درهای خود را به روی بازدیدکنندگان خواهد گشود.

کنگره جهانی موبایل در اسپانیا آغاز به کار کرد

کنگره جهانی موبایل، رویدادی است که بسیاری از غول های دنیای ارتباطات هر سال در آن گرد هم آمده و از دستاوردهای جدید خود سخن می گویند. این رویداد در عین حال به صورت سنتی محلی برای رونمایی بسیاری از محصولات جدید و جنجالی شرکت های مشهور نیز به شمار می‌رود. 
کنگره جهانی موبایل امسال از خیلی جهات می تواند یکی از پر سر و صداترین رویدادهای چند سال اخیر باشد؛ هم به این خاطر که تکنولوژی 5جی یا همان نسل پنجم شبکه تلفن همراه قرار است در کنگره امسال در مرکز توجه قرار داشته باشد و هم چون به نظر میرسد ایده تلفن‌های انعطاف پذیر مهمترین حوزه رقابت میان شرکتها در این رویداد خواهد بود.

تکنولوژی 5جی

شبکه 5جی، مهمترین تکنولوژی است که در دنیای فناوری ارتباطات در سال 2019 میلادی منتظرش هستیم. تکنولوژی که با نوید افزایش سرعت و پهنای باند قابل توجه می آید تا مشکل محدودیت زیرساخت بسیاری از تکنولوژی های در دست توسعه جدید را برطرف کند. تکنولوژی آنقدر مهم که حتی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را هم واداشت تا چند روز پیش در توییتر خود بگوید که او هم منتظر 5 جی است هرچند که توییت خود را با انتقاد از شرکتهای آمریکایی بابت عقب بودن در توسعه این فناوری به پایان رسانده بود. 
فناوری 5 جی در نمایشگاه CES امسال لاس وگاس هم حضور پر رنگی داشت اما آنچه در کنگره جهانی موبایل خواهیم دید قرار است نمایشی تمام قد از قابلیتهای این تکنولوژی باشد. به علاوه تولیدکننده های تلفن همراه به طور قطع در مورد محصولات جدیدی که برای 5 جی توسعه در دست توسعه دارند سخن خواهند گفت. بازار جدیدی که کاربران را وا می دارد تا اگر می خواهند از مزایای سرعت بیشتر شبکه 5 جی استفاده کنند تلفن ها و گجت هایی با توانایی پشتیبانی از آن را تهیه کنند. به این ترتیب خصوصا باید منتظر ماند و دید که در کنفرانس شرکتهایی چون هواوی، نوکیا و اریکسون که از جمله پرچمداران 5 جی هستند چه خبرهایی منتشر می شود.

انعطاف پذیرها

شرکت سامسونگ طی رویدادی در چهارشنبه هفته گذشته از نخستین گوشی انعطاف پذیر بازار با عنوان گلکسی فولد پرده برداشت و به این ترتیب حتی پیش از آغاز کنگره موبایل زنگ رقابت انعطاف پذیرها را به صدا در آورد. با این حال در حالی که سامسونگ زنگ اول این رقابت را به صدا در آورده زنگ پایانی آن احتمالا به دست شرکتهای چینی مثل هواوی و شیائومی به صدا در خواهد آمد. هر دو شرکت از مدتها پیش گفته بودند که به زودی گوشی های تلفن انعطاف پذیر خود را معرفی می کنند و گفته می شود که کنگره امسال شاهد رونمایی این محصولات جدید خواهد بود. رقابتی که از همین حالا شرکتهای دیگری مثل ال جی و موتورلا هم گفته اند که به زودی به موج رو به گسترش آن خواهند پیوست. به این ترتیب هیچ بعید نیست که ظرف چند سال آینده شاهد ظهور نسل جدیدی از تلفن های هوشمند انعطف پذیر باشیم که جای تلفنهای سخت امروزی را در خط تولید شرکتهای بزرگ خواهند گرفت.

جنجال‌های جهانی

کنگره امسال اما فقط تحت تاثیر خبرهای هیجان انگیز دنیای تکنولوژی نخواهد بود، یکی از مهمترین بحثها سرنوشت نامعلوم درگیری رو به گسترش آمریکا با شرکت چینی هواوی بر سر موضوعات مختلفی از جمله سرقت مالکیت معنی محصولات و ماجرای ادعای دور زدن تحریم های ایران است. چالشی که همین چند وقت پیش با بازداشت خانم «منگ ونژو»، دختر بنیانگذار و یکی از مدیران مالی ارشد آن در کانادا و انتشارات اتهامات مطرح شده توسط وزارت دادگستری آمریکا علیه این شرکت وارد فاز تازه ای شد. البته گفته می شود که ممکن است هواوی یکی از موضوعات اصلی مذاکرات اقتصادی کنونی میان چین و آمریکا نیز باشد، با این همه با وجود اینکه هواوی در CES خیلی پر رنگ حاضر نشد اما در کنگره موبایل حضور بسیار پر رنگ تری خواهد داشت.