گزارش یک اجلاس

جمعه،۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۵

داریوش عباسی - پنجمین گردهمایی سالانه مدیران عامل و رهبران کسب و کار پنج شنبه ۹ اسفند در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد. این اجلاس با حضور مدیران ارشد بنگاههای خصوصی و دولتی و با اظهار نظر سخنرانان و مدیران متبحر و خلاق با استقبال شرکت‎کنندگان به کار خود پایان داد.

گزارش یک اجلاس

" اقتصاد کارا" با هدف پوشش محتوای این اجلاس اثرگذار برای علاقمندانی که امکان حضور در این رخداد را نداشتند، به گزارش این رویداد پرداخته که از نظر می‎گذرد.

گام‎هایی برای خلاق سازی سازمان

سادات علایی نخستین سخنران این اجلاس به موضوع توسعه خلاقیت و نوآوری در سازمان‎ها و افراد پرداخت و گفت: استخراج ارزش ها و توانایی نیروها اولین گام در شکل‎گیری یک سازمان نوآور است. همسو کردن ظرفیت نیروی انسانی با اهداف سازمان، گام دوم ایجاد خلاقیت در سازمان است. وی گفت، ایجاد زمینه‎های شور، نشاط و شادی درسازمان نیز گام دیگری برای خلاق سازی است. به گفته سادات علایی، بسیاری از سازمانهای ایرانی در مسیر خلاقیت گام برنمی‎دارند.

الگوی سیستمی در مدیریت منابع انسانی

ناصر میرسپاسی در ادامه مراسم، سخنرانی خود را به موضوع تعادل کار و زندگی اختصاص داده بود. او در آغاز از مدیران عامل حاضر در همایش پرسید؛ در شرکت یا سازمان شما چه چشم اندازی برای آینده در نظر گرفته شده است؟ چشم انداز و ماموریت در نظر گرفته شده چه میزان قابل آگاهی‌بخشی و نفوذ در لایه های منابع انسانی است؟ فرهنگ سازمان شما چه مقدار با این تدابیر همسویی دارد؟

او گفت: مدیریت راهبردی منابع انسانی تنها به امور اداری روزمره و استخدام ها محدود نمی‎شود. مدیریت منابع انسانی وظیفه همسو کردن نگاه سطوح مختلف و زیر مجموعه‎ها با اهداف کلان در چشم انداز و ماموریت را بر عهده دارد. این برنامه باید در صدر باشد. او در ادامه سخنان خود را به موضوع مدیریت منابع انسانی در انقلاب صنعتی چهارم مرتبط کرد و گفت: الگوی سیستمی در مدیریت منابع انسانی مهم است. درک تغییرات در شرایط جدید، نیروی انسانی متبحر می‌خواهد. تعریف برنامه های آموزشی هدفمند برای ارتقاء بینش کارکنان بسیار ضروری است تا آنها نگرش هم‌سوتر از گذشته و دانش تحقیقی بیشتری کسب کنند.

تجربه‎هایی برای وفادارسازی کارکنان

دکتر احمدرضا نخجوانی تجربه های مدیریت منابع انسانی در گروه شاتل را موضوع سخنرانی خود قرار داده بود او مجموعه چهار هزار نفری شاتل را واجد تجربه های متعددی دانست که بیان برخی از آنها می‌تواند برای سایرین راهگشا باشد.

وی سه مهارت ادراکی، ارتباطی و فنی را لازمه رهبران و مدیران سازمانی دانست.

او با نقل قول این نکته از یکی از بزرگان که گفته است کسانی که کنار دریا زندگی می کنند، پس از مدتی صدای امواج و دریا را نمی شنوند، گفت: در شماری از سازمان‎ها، نیروهای تازه استخدام شده ماهها و ماهها مدیران ارشد و مدیرعامل را ملاقات نمی‎کنند. ما در شاتل، پس از سه ماه از ورود نیروی جدید، جلسه تحت عنوان برندینگ برگزار می‌کنیم و نظرات فرد  راجع به سازمان را اخذ می‌‌کنیم. چراکه آنها که تازه وارد سازمان شده‎اند، بهتر از ما که سالهاست در سازمان هستیم مسائل و مشکلات را می‌بینند و این نظرات راهگشا است. او در ادامه به نظرسنجی در باره رفتار مدیران ارشد، همدردی با افرادی که عزیزی را از دست داده اند، ارسال دست نوشته و هدیه برای آنهایی که در بیمارستان بستری می شوند، برگزاری نشست هفتگی همفکری به صرف صبحانه با یکی از بخش‌ها، حس رقابت سالم و دوست داشتن کارکنان می تواند موفقیت سازمان را بسیار افزایش دهد

سه استعاره تاریخی برای سازمان

بیژن خرم، استاد صاحب‎نام و شناخته شده، رویکرد سیستمی در مدیریت استراتژیک را موضوع سخنرانی خود انتخاب کرده بود. او گفت این رویکرد را در دانشگاه پنسیلوانیا تدریس کرده و از اینکه در جمع مدیران عامل ایرانی و رهبران کسب‎و‎کار تجربه‎ها و دیدگاه‎های خود را بیان می‎کند، خشنود است. او مشی و رفتار مدیران جوان ایران را قابل احترام دانست.

او به سه استعاره تاریخی برای توانمندسازی سازمان و موفقیت آن اشاره کرد.

نخست داستان فیل در تاریکی است که هر کسی از ظن خود فیل را تصویر کرد. مولانا می گوید ما برای دیدن حقیقت، به نور  وبصیرت احتیاج داریم تا با هم به ادراک کل برسیم. در واقع مدیر، با توانمند کردن سیستم می تواند کاری کند که اعضا، آینده‎ای را خلق کنند که می خواهند و دوست دارند.

استعاره دوم، سیمرغ عطار است. مرغ‎ها احساس بی معنایی می کردند. پیش هدهد می‌روند. هدهد می‌گوید سفری بزرگ بروید تا به قاف و سیمرغ را بیابید.به آنها می گوید سیمرغ مثال اعلای مرغ‎ها و پرندگان است و متلاش کنید مثل او بشوید. این کوشش تعالی بخش، به زندگی شما معنا می‌دهد. سفر شروع می شود. گروه مرغان در راه ریزش‎ها داشتند. اما نهایتا 30 مرغ به مقصد رسیدند و و چیزی نیافتند . بعد از مدتی به خود آمدند که نکند ما 30 مرغ همان سیمرغ هستیم که از چندگانگی به یگانگی رسیدیم. با همدلی و با هم، می‎توانیم آینده دل آویزمان را عینیت ببخشیم.

این پیمایش را ابن سینا با مثال قفس مطرح می‌کند. مرغ ها به زندانبان ناسزا می‌گویند. او در را باز می‌کند. مرغ ها می‌روند و در آزادی، بدون آب و غذا می‎مانند.. بیم قرقی و سایر مهاجمان را حس می‎کنند. برای همین پیش هدهد که نماد دانایی است، می‎روند و از او مشورت می‎خواهند. او می‌گوید شما از قفس مادی درآمده اید، اما از قفس معنوی و بند پنهان بیرون نیامده‎اید. قفس درون، در همه ما وجود دارد و جان کندن‎ها می‌خواهد تا از آن، رها شد.

پروفسور خرم در ادامه و پس از بیان این سه استعاره ارزشمند در ادبیات ایران، گفت: با مولانا مبداء را مشخص می‌کنیم، با عطار مقصد را و با ابن سینا مسیر توانمندسازی را می‎سازیم. متافور یا استعاره موضوعاتی مادی و ملموس هستند تا معانی و اهدافی معنوی را معنا سازی کند .

تفاوت راهبر با مدیر

محمد حسینی راد، بنیانگذار "علی بابا"، تهدیدها و فرصتها در فرهنگ کار را دستمایه سخنرانی خود قرار داد.

 بنیانگذار آژانس بزرگ گردشگری علی بابا، با ذکر نکته ای از یکی از استادان دانشگاه که گفته بود مهم نیست که در این ترم  چه چیز را آموزش می دهیم، بلکه مهم این است که شما چه چیزهایی را برای کشف و انگیزش در آموزه ها پیدا می‌کنید،گفت: در مسیر همایش، بیلبورد افتتاحیه شعبه جدید "هایپراستار" در مجموعه عظیم "ایران مال" را دیدم. وی افزود: در ذهنم به یک مقایسه رسیدم. اینکه چه فرقی بین فروشگاه هایپر استار و فروشگاه شهروند است؟ او اظهار داشت: اگر تفاوتی حس می‎کنیم، این تفاوت از کجا آمده است. محیط فعالیت هر دو فروشگاه زنجیره‎ای در ایران است. کارکنان هر دو در یک جامعه زندگی می‎کنند. پس تفاوت و ایراد در کجاست؟ شهرداری که تازه امکانات و ظرفیت‎های مادی و ارتباطی بیشتری دارد.

حسینی‎راد افزود: به اعتقاد من، فرق در راهبری است. نباید با ذکر اینکه کارگر و کارمند ایرانی بد است از مسئله اصلی فرار کرد. مدیر ایرانی بد عمل می‌کند که سیستم ناکارآمد می شود. وی در ادامه اظهار داشت:راهبری، تحقق آینده‎ای است که قرار نبود اتفاق بیفتد. راهبر در آینده می ایستد و به الان نگاه می کند.او از آینده به حال نگاه می کند نه از حال به آینده. این مدیر است که از حال به آینده نگاه می‎کند.

وی با اشاره به اینکه راهبر، محیط، فرصت و آدم‌های اطراف را کشف می‌کند، گفت: چگونه می‎توان، راهبری خلق کنیم که در همین شرایط بد، شرکت بی نظیری در اوج بسازد. او پاسخ داد: باید راهبری را از راهبری خودمان شروع کنیم

سازمان به ظلم نمیماند

 محمدرضا بابایی مدیر منابع انسانی موسسه ماهان دیگر سخنران اجرایی اجلاس مدیران عامل بود که ذیل موضوع "عدالت محوری، رکن رشد و توسعه سازمانی" به طرح ایده های خود پرداخت. او گفت از خودتان بپرسید که آیا فردی عادل هستید و در مجموعه خود با این صفت شناخته می‌شوید؟

 وی با یاد این سخن زند‎یاد امیرکبیر که گفته بود ما به ملت دانا نیاز داریم، اظهار داشت:حکومت بر ظلم ، پایدار نمی ماند. در سازمان هم وقتی نسبت به دیگران ظلم می‌کنیم وفاداری کاهش می یابد

او افزود: درست رسیدگی کردن به معنای زیاد رسیدگی کردن استبه عنوان مدیر هر کاری که در حوزه منابع انسانی انجام می‌دهید را در ترازوی عدالت بگذارید وی در ادامه گفت تشخیص غلط درعامل ایجاد کننده مشکلات سازمانی  از محورهایی است که بسیاری مدیران بدون بررسی‌های لازم تصمیم گیری های احساسی دارد و رویکرد عقلانی و منطقی را دنبال نمی‌کند.

میهمانی خصوصی همگانی

رامبد جوان از دیگر سخنرانان اجلاس با موضوع خلق برند خندوانه سخنرانی کرد.

 وی خندوانه را اتفاق بزرگی در زندگی خود دانست و گفت: من دغدغه این موضوع را داشتم که شادی و خنده، چقدر در زندگی ما جا دارد؟ این دغدغه را با بررسی و نیازسنجی دنبال کردیم و در نهایت به این برنامه رسیدیم . برنامه‌ای که پنج سال از عمرش می گذرد و ۷۵۰ برنامه را تولید کردیم.

او ایجاد روحیه و انگیزه، احترام و امنیت را از نیازهای مردم دانست و گفت: تلاش کردم همه اقشار جامعه خود را این برنامه ببینیم. زن و مرد، شیعه و سنی و دیگر ادیان، تهرانی و شهرستانی و خلاصه همه و همه منصفانه دیده شوند. او کمپین همسفره را از تلاش های خندوانه برای کمک به ۴۰۰ هزار کودک فقیر و نیازمند ذکر کرد و گفت نیازهای غذایی این کودکان برای مدتی تامین شد. کمپین قطره قطره برای فرهنگ‌سازی مصرف آب هم از اقدامات مهم و ملی این برنامه بود. در این مراسم مدرک "دی بی ای" موسسه ماهان به رامبد جوان اعطاء شد. دکترمجید سیاری در مراسم اهدای این تندیس گفت: در طول دوره حیات ماهان، ۴ مدرک دی بی ای به طور افتخاری اعطا شده و امروز نیز ۳ نفر این مدرک را دریافت می کنند.

تغییر پارادایمی یا تغییر غیر پارادایمی

دکتر محمد اعرابی استاد دانشکده و مدرس مدیریت استراتژیک گفت: درباره تغییر می توان در دو سطح "استراتژی‌های تغییر" و "اقدامات تغییر" صحبت کرد. وی افزود: اگر با تفکر مدیریت فرایندی و محوریت تقسیم گرایی به مبحث مدیریت نگاه کنیم، جوهره مدیریت چیزی جز تصمیم‌گیری و هماهنگی و تغییر است. تغییر به وقوع نمی پیوندد تا زمانی که ضرورت تغییر ایجاد شود این ضرورت یا از تجزیه و تحلیل مسائل درونی و یا تهدیدات بیرونی است.

وی در ادامه گفت: شکست در تغییر به آن علت است که نتوانسته ایم این ضرورت را انتقال دهیم. بعد از ضرورت، ایده برای تغییر مهم است. هر مدیری که به سیستم‎های تولید ایده متصل نباشد، شکست می‌خورد. پس از ضرورت و ایده، زمان ترکیب این دو عامل است که مقایسه بین ضرورت و ایده انجام شود. محاسبه میزان تغییرمطلوب، مرحله مهم بعدی است. باید بدانیم بازنگری و ترتیب مجدد که تغییرغیر پارادایمی است یا مهندسی مجدد با تغییر در مفروضات اساسی مد نظر است. تغییر پارادایمی، بازسازی است و تغییرات اساسی دنبال می شود

دکتر اعرابی اظهار داشت: ماهیت تغییر یا روش پیاده سازی دارای دو طیف "تدریجی و موردی" و "دائمی و بنیادی" است.

آینده تهران

شاهین فاطمی، بنیانگذار گروه "درسا" دیگر سخنران مراسم بود. موضوع سخنرانی وی آینده تهران بود. او گفت: ما در نوستالژی گذشته ایم و همواره اضطراب آینده را داریم. مجموعه درسا با نقد این رویکرد، استراتژی خود را برای آینده تهران می‌نویسد. وی گفت: متاسفانه تهران با مزایا و ظرفیت‌های بسیار عالی خود، امروز از واژه‎های منفی در دنیاست.

او در خصوص برند درسا گفت: در دهه اول کار خود در دهه 70 به خاطر اشتباهات ورشکست شدیم. در دهه ۸۰ با موضوع برند آشنا شدیم و سعی کردیم رهبر بازار شویم. در دهه ۹۰ وارد زندگی مردم شدیم. غیر از بازار ایران بازار خاورمیانه را هم هدف گیری کردیم و با برند سواروسکی به توافق رسیدیم و در حال حاضر،محصولات مشترک تولید می‎کنیم.

به گفته این کارآفرین، برای دهه چهارم که از ۱۴۰۰ به بعد است باید به جای کالا، اندیشه فروخت. دنیا با ازدیاد کالا مواجه است. وی افزود: در عصر ارتباطات،حجم بالای تولید اطلاعات باعث آشوب در پیش بینی آینده شده است. خواسته و ناخواسته در قاره ششم قرار داریم. مواد اولیه، تکنولوژی، مشتری و غیره همه جهانی شده‌اند. برند ها در آینده اگر جهانی نباشند و نشوند از بین می روند. در عصر ارتباطات، دولت‌ها هم نمی توانند از روند های سنتی دفاع کنند. او گفت:  رقبای آینده ما، دانش‎های نوظهوری هستند که هر لحظه امکان تولد دارند. رقیب شما در آینده آنهایی هستند که مدیریت دانش دارند. وی  پیش بینی کرد، در ۲۰ سال آینده، برند ملی نخواهد ماند مگر آنکه آن برندها جهانی شده باشد.

خالق برند درسا گفت: باید آینده جدیدی خلق کنیم که تاثیری در بهبود زندگی بشر داشته باشد. ریشه های ایران کهن و تهران آینده را باید به عنوان مدل در هم بیامیزیم. او گفت: با مدل گذشته نمی شود آینده را خلق کرد. باید سبک زندگی پایدار را برای آینده خلق کنیم. عوامل این آفرینش در دانش افزایی، تقویت رفتار اجتماعی، نوآوری و ساختار هدفمند همراه با حفظ ریشه هاست. او افزود: سازمان های متمدن آینده، دارای ویژگی های مدیریت اطلاعات، هوش مصنوعی، هوش تجاری، تجربه مصرف کننده و ساختار ژله ای هستند.

نسل سوم پول فراگیر می‎شود

حسین قریب مدیرعامل سیتکس در ادامه اجلاس، به تشریح جایگاه رمز ارزها پرداخت و گفت: خانم لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول معتقد است نظام بانکی در ۲۰ سال آینده دستخوش تحولات بزرگی است. از این رو باید با ابزارهای جدید به آینده پای گذاشت.

 وی افزود: زبان انگلیسی، در گستره سیاره‎ای، اشتراک زبان ایجاد کرد. اینترنت، ارتباط جهانی را پدید آورد و رمز ارزها بستر مشترک ارتباط مالی بین‎المللی را شکل داده اند.وی در ادامه اظهار داشت: نسل اول پول سکه و اسکناس هایی بود که معاملات با آن انجام میشد؛ نسل دوم کارت‌های بانکی است که در جیب همه افراد وجود دارد و تراکنش ها از آن از طریق انجام می شود نسل سوم، رمز ارزهایی که جابه جای پول را بدون بانک ها در گستره جهانی انجام می دهند.

7 اصل مکینزی

نیما کیمیایی، مدرس نیز تحت عنوان هفت ستاره موفقیت در کسب و کار بر اساس ۷ اصل مکینزی سخنرانی کرد و گفت: سال آینده سخت ترین سال کسب و کار در ۴۰ سال اخیر در کشور است. این هفت اصل عبارتند از: ‎/style ‎/ skills staff ‎/shared vision ‎/ strategy  ‎/ system/‎ structure. وی در ادامه به تشریح ابعاد هر یک از این اصول پرداخت.

ارتباط  پیتزا، پنگوئن، جغد و خرس قطبی با سازمان

وحید خسروی، مدیرعامل شرکت ایده پردازان در زمینه طراحی سیستم برای ساخت امپراطوری سخنرانی کرد.

 او گفت: پنگوئن امپراتور می تواند تا عمق ۲۶۰ متری در آب اقیانوس پایین برود. آنها با غیرفعال کردن عضوهایی که در آن مقطع به آن نیاز ندارند از قدرت حفظ انرژی بیشتر برخوردار می شوند. این نشان می دهد که مدیران با الگو برداری از پنگوئن امپراطور، باید بر روی مسائل حیاتی سیستم تمرکز کنند.

او در خصوص چابکی تیم گفت: تیم  باید به گونه‌ای چابک باشد که با دو تا پیتزا سیر شود. این البته یک استعاره است و منظور این است که افراد و تیم ها جمع و جور و چابک باشد. در واقع با بزرگ شدن سیستم، باید تیم را به گروههای کوچک و کوچکتر تقسیم کرد تا چابکی از بین نرود. وی در ادامه گفت: بزرگ فکر کنیم و کوچک شروع کنیم. مسیرهای طولانی با قدم های کوتاه شروع می شود.وی افزود: در کسب و کارها باید مثل جغد بود. جغد ها می توانند گردن خود را با سرعت، ۲۷۰ درجه بچرخانند. چرا جغد می‎تواند این کار را بکند؟ چون یک سری رگ‎ها سریع شریان‌های حیاتی، مواد غذایی را انتقال می دهند. ما باید در سیستم‎ها کاری کنیم که با چرخش های بزرگ در محیط داخلی و خارجی شریانهای حیاتی از کار نیقتد. این نیاز به برنامه از پیش طراحی شده دارد.وی افزود: مثل خرس های قطبی که از خود یک بوی به جا می گذارند تا خرس های دیگر بدانند که خرس دیگری اینجا بوده است. ما در کسب و کار باید با تولید محتوای خوب از خود جایی و اثری بگذاریم.

استراتژی رقابتی داشته باشید

سخنران دیگر اجلاس، علیرضا هاشمی بود. او در خصوص استراتژی‎های رقابتی گفت: مایکل پورتر معتقد است باید اولویت‎هایمان را در زندگی و کار انتخاب کنیم؛ چرا که اگر برای کسی همه امور دراولویت باشد هیچ کاری را نمی تواند از پیش ببرد و به درستی انجام دهد.

وی افزود: سودآوری و عملکرد، نیازموفقیت و حیات یک سازمان است و برای رسیدن به این دو نکته باید ارزش آفرینی کرد. برای ارزش آفرینی باید توانمندی متمایز داشت. برای توانمندی متمایز نیز باید از منابع متمایز اعم از ملموس و غیرملموس استفاده کرد.به گفته وی ترکیب قابلیت ها و منابع می‌تواند ارزش آفرینی کند. در این رابطه و در خصوص استراتژی های رقابتی مایکل پورتر دیدگاه دقیقی دارد که علاقه‌مندان می‌توانند آن را دنبال کنند.

اصلاح مدل حکمرانی

پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی نیز با اشاره به ابر چالش های اقتصاد ایران گفت: دولت برای رفع ابر چالش‎ها به تغییر مدیران و بخشنامه های خلق الساعه دل خوش کرده است. او خواستار اصلاح مدل حکمرانی دولت برای بهبود فضای کسب و کار و گذر از این بحران است.

کنش و واکنش خوب یا بد؟

محمود محمدیان، استاد دانشگاه، موفقیت را مبتنی بر اصولی دانست که باید به آنها توجه کرد و گفت: افراد موفق، کنش و واکنش بهتری دارند و افراد ناموفق اقدام و واکنش ضعیف تری دارند. سازمان‎ها نیز به همین منوال هستند.

 وی افزود: درآغاز سال ۹۷ هیچ فردی تصور نمی کرد در پایان سال چنین وضعیتی برای کشور رقم بخورد. شرکت‌ها در این سال چه کرده‌اند و در سال سخت پیش رو چه خواهند کرد؟ بازاریابی به ما می آموزد که افراد و سازمانها در شرایط متفاوت چه تصمیماتی را باید اتخاذ کنند.

او ترجیح داد ادامه سخنان خود را به  ذکر تجربه و اقدامهای خوب و بد چند شرکت خارجی بپردازد.

 وی گفت: شرکت "سیکو" در یک بازه زمانی متوجه شد که بازار هدف (target market) در فروش ساعت روبه کاهش است. تا آن موقع، این شرکت برای طبقه متوسط به بالا (upper middle class) ساعت تولید می کرد. این شرکت با درک افت فروش به سرعت به تولید یک برند مکمل رو آورد و برند پولسار را راه اندازی کرد که سرریز بازارش را خودش جذب کند. این اقدام سریع و مناسب، درآمد سیکو را افزایش داد

وی افزود:خط هوایی "دلتا ایرلاین" چند سال پیش به این جمع بندی رسید که هزینه‎هایش بالاست. در مورد کاهش هوشمند هزینه نسبت به درآمد، به این نتیجه رسید نمی‌توان همه هزینه ها را به مشتریان تحمیل کرد. درعین حال می خواست هزینه‌ها کاهش یابد با این شرط که سطح ارائه خدمات کاهش نیابد. او بررسی کرد اگر ازغذای ارائه شده در پروازها یک برگ کاهو بردارد، در سال یک میلیون دلار از هزینه‌هایش کاسته می شود و مشتری زیاد متوجه نمی‌شود و این کار را کرد.

 مثال دیگر مربوط به "یونایتد ایرلاینز" است. این خط هوایی آمریکایی در شیوه برخورد با شکایت یک مشتری که مسافر پرواز او بود، یک واکنش بد نشان داد. "دیو کارول" سوار این خط هوایی شد تا برای اجرای کنسرت به نقطه دیگری برود. در مقصد گیتار شکسته به او دادند. او در همان سال یعنی سال ۲۰۰۸ اعتراض کرد و شرکت قبول نکرد ۱۲۰۰ دلار بابت گیتار سه هزار دلاری خسارت بدهد.

او در اعتراض ترانه‎ای خواند با عنوان اینکه شرکت یونایتد، گیتار مردم را می‌شکند. با انتشار این آهنگ، بعد از ۴ روز، ۱۰ درصد سهام یونایتد ایرلاین در بورس افت کرد و یونایتد ۱۸۰ میلیون دلار ضرر کرد. آهنگ "کارول" میلیون ها بار شنیده شد او در ادامه کتابی هم با همین عنوان نوشت.

واکنش خوب دیگر مربوط به تویوتا بود. این شرکت در بروز نقص خودروهایش درخواست جمع آوری خودرو می کند. چند سال پیش برای نقص ترمز ۷ میلیون خودرو را طی فراخوانی پس گرفت و مدیرعامل در یک مصاحبه مطبوعاتی در جمع تمام خبرنگاران تمام‌قد عذرخواهی کرد.وی در پایان گفت: باید از اقدامات بد درس بگیریم و تلاش کنیم سال بعد اقدامات خوب بیشتری را داشته باشیم.

عصر رسانه های کوچک

مصطفی انتظاری، مدیر کانال "خبر فوری" هم در این اجلاس تحت عنوان قدرت رسانه سخن گفت. وی اظهار داشت: برای درک بهتر بازاریابی دیجیتال، باید نوع نگاه خود را به شبکه‌های اجتماعی تغییر دهیم. شیوه استفاده تاکنون عمدتا معطوف به معرفی محصول بوده تا معرفی تولید کننده یا فرآیند کار.

 وی افزود: ما در عصر رسانه های کوچک هستیم. برای استفاده از این پارادایم جدید رسانه‌ای، باید مدل جدیدی را برگزینیم. وی در خصوص برند خبرفوری گفت: با درک ویژگی های شبکه، ما بدون حمایت، کار را شروع کرده و میلیون ها مخاطب داریم. بنگاه‌ها نباید رسانه را فقط برای معرفی محصول ببینند باید فراتر از ارائه محصول بسترهای توسعه کسب و کار در همکاری های جدید با رسانه مد نظر قرار گیرد. بنگاه‌ها می‌توانند برای یکبار هم شده نظر رسانه‌ها را درباره خود و عملکردشان جویا شوند. به گفته وی بازاریابی معطوف به مردم با همکاری رسانه های مردم محور شکل می‌گیرد نه در رسانه های مسئول محور.رسانه های مسئول محور، شان خود را در دیدن رسانه خود توسط مسئولان می‎بینند.

وی افزود: پرهیز از اغراق و غیر واقع گرایی برای موفقیت بنگاه مهم است و می تواند اثر گذاری درازمدت را تحقق بخشد. در پایان باید گفت صاحبان برند ها دنبال رسانه داری نروند، زیرا استفاده از ظرفیت رسانه و شبکه سازی کم هزینه و موثر است.

مارکتینگ، مغز متفکر سازمانهای هوشمند

احمد نظری مهرابی، مشاور کسب و کار در خصوص بازاریابی به ایراد سخن پرداخت.

 او گفت: فوربس پیش بینی کرده ۵۰ درصد از ۵۰۰ شرکت برتر فهرست فورچون در دهه آینده از این لیست خارج شده و شرکت های جدید و نوپایی جای آنها را می گیرند.

وی افزود: نشریه دانشگاه هاروارد توصیه می کند کسب و کارتان را نو کنید پیش از آنکه دیر شود. در این مقاله آمده است جهش از سطح بلوغ یک شرکت به سطح تولید یک شرکت جدید، اقدامی مهم و قابل توجه است. رمز موفقیت برای این پرش، واحد بازاریابی و مارکتینگ است. مهمترین کارکرد واحد بازاریابی، تحقیقات بازار است. مارکتینگ در شرکتهای بزرگ امروز تبدیل به مغز متفکر شده است.

مزایای وب

حمیدرضا محمودی مدیر عامل فست کلیک نیز گفت: ۵۴ میلیون نفر از جمعیت ۸۱ میلیونی ایران از فضای اینترنت و وب استفاده می‌کنند. در وب می توانیم خیلی از مسائل را با جزئیات رصد کرده و درک درستی از تحولات داشته باشیم. حجم خرید و فروش کالا در بستر اینترنت رو به افزایش است و مسیر آینده در این زمینه رشد چشمگیری خواهد داشت.

انقلاب انتخاب و بازاریابی معکوس

دکتر احمد روستا در این اجلاس پیرامون بازاریابی معکوس (reverse marketing) سخن گفت.

 او گفت: مردم از فروش و فروشنده دل خوشی ندارند و دوست دارند با اختیار خرید کنند. فضای جهانی آنقدر امکان انتخاب را زیاد کرده که عده ای آنرا انقلاب انتخاب لقب داده اند.

وی افزود: وفاداری به برند، و محصول سازمان ها به شدت در حال نزول است. مهارت های کنونی بازاریابی هم پاسخگو نیست. بازاریابی معکوس می گوید کاری کنید که خریدار شما را بجوید و محصول شما را انتخاب کند. ریشه بازاریابی از بستر دیجیتال برآمده است. همانگونه که برای تهیه کالا یا خدمتی نیازتان را جستجو می کنید و انتخاب می کنید.تفاوت آنچه برای خریدار اهمیت دارد مشخص کردن دلیل اصلی خرید، عرضه جاذبه ها و ارزش ها، اصل مهم در بازاریابی معکوس است.

بازاریابی و اینترنت اشیاء

مهدی برزوئی، مدیرعامل شرکت اقیانوس آبی سخنان خود را با نقل قولی از کاتلر مطرح کرد که سالها پیش گفت بازاریابی موتور محرکه مجموعه ها و شرکت ها در کسب و کارهای نوین است. او گفت: دی ان ای بازاریابی یعنی جریان اطلاعاتی سیار در سازمان که با شناخت کدهای ژنتیکی مشتریان  محقق می‌شود.

 ما در حال ورود به نسل پنجم و ششم بازاریابی هستیم. مطابق آمار مکینزی، رشد اینترنت اشیا (iot) درجهان با سرعتی حیرت آوری  در حال تحقق است.این موضوع برای شرکت‌ها هم تهدید و هم فرصت است؛ چراکه اینترنت اشیاء بازاریابی را به کل متحول می کند. ما با این پدیده شناخت بهتری از ادراک مشتریان خواهیم داشت.

وکالت تخصصی برای کسب‎و‎کارها

صمد زاهدپاشا، دیگر سخنران این رویداد به موضوع وکالت تخصصی به نوین نیاز امروز کسب و کارهای خصوصی پرداخت و گفت:  یک قرن از موضوع وکالت مدرن حقوقی در ایران می‌گذرد. فعالیت‌های صنعتی و تجاری و تولیدی نیاز به بستر امن دارد. بستر امن قضایی در کنار امنیت اقتصادی و سیاسی موجب آرامش خاطره کارآفرینان و مدیران بنگاه ها می گردد. او افزود: آماده ارائه خدمات مشاوره ای برای تمام کسب و کارها برای بهبود فعالیت شان هستیم.

رسیدگی به مسائل متنوع حقوقی کسب‎و‎کارها

دکتر فرجی، مدیر عامل موسسه دادفران مهرپاد نیز گفت مسائل مدیریتی، مسائل مالی و مسائل حقوقی سه مسئله مدیران کسب و کار است. زمینه پاسخگویی به نیازهای مدیران در حوزه حقوق حقوقی آموزشی داوری دعاوی و اختلافات را در مجموعه خود با حضور اساتید و خبرگان مسائل حقوقی و قضایی گرد آورده ایم.

نشان لیاقت در کارآفرینی

در این مراسم، نشان لیاقت در کارآفرینی به افراد زیر اعطا شد

سعیده قدس، بنیانگذار محک / حسین دژاکام، بنیانگذار مراکز ترک اعتیاد در ایران / عبدالرضا یعقوب‎زاده، بنیانگذار پویندگان راه سعادت / سلطان حسین فتاحی، بنیانگذار امرسان

نشان دریانی

افراد ذیل نیز در این رویداد نشان دریانی، با عنوان شرافت وصداقت در کسب‎و‎کار را دریافت کردند.

طاووس سلیمی، مدیرعامل بهنوش / حسن سرابی، بنیانگذار صنایع غذایی چاشنی / ابراهیم رزاقی، بنیانگذار تکدانه / شهرام شکوری، بنیانگذار طرفه‎نگار /

گزارش یک اجلاس