ادغام 4 بانک وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه

شنبه،۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۹

بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و موسسه اعتباری کوثر در قالب یک بانک واحد با ثبات و کارآمدتر و به منظور ارائه خدمات بهتر به خانواده نیروهای مسلح و عموم مردم در بانک سپه ادغام می‌شوند.

ادغام 4 بانک وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه

بانک مرکزی با انتشار این خبر اعلام کرد: ادغام اخیر بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار و شورای عالی هماهنگی اقتصادی متشکل از سران سه قوه انجام می‎شود.

بانک سپه در آغاز سال ۱۳۰۴ که هنوز اهمیت موسسات اقتصادی و عوامل بازرگانی در شئون اداری و زندگی اجتماعی ایران محسوس نشده بود، در دوره رضاخان و برای تامین امور مالی و پرداختی نظامیان در خیابان سپه تهران ایجاد شد.

بانک سپه اکنون  با 1800 شعبه در سراسر ایران فعالیت می‌کند و شعبه‌های بین‌المللی بانک آن نیز در کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه و بریتانیا مستقر هستند.

بانک مرکزی در اطلاعیه روز شنبه خود تاکید کرد: این کار با اتخاذ تمهیدات مناسب و اطمینان بخش برای مشتریان، سپرده‌گذاران، سهامداران، کارکنان و سایر ذینفعان مد‌نظر قرار گرفته و پس از انجام بررسی‌های کارشناسی گسترده با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط، برنامه‌ای جامع، هماهنگ و مؤثر در مسیر اصلاح نظام بانکی کشور و ساماندهی بازار پول تدوین شده است.

این اطلاعیه می افزاید: بر این اساس، با هدف متمرکز کردن توانمندی و ظرفیت 4‌ بانک‌ انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و موسسه اعتباری کوثر در قالب یک بانک واحد با ثبات و کارآمدتر و به منظور ارائه خدمات بهتر به خانواده نیروهای مسلح و عموم مردم، بانک‌ها و موسسه اعتباری یادشده در بانک سپه به عنوان نخستین بانک ایرانی و یکی از بانک‌های معتبر دولتی در عرصه بانکداری کشورمان ادغام می شوند.

این در حالی است که بانک سپه بنا به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر خروج بانکها از بنگاه‎داری، مکلف است تا پایان سال 1398، کلیه فعالیتهای اقتصادی غیر پولی خود را به پایان برساند. واگذاری سهام 70 درصدی بانک در هلدینگ چندرشته‎ای امید، اقدامی است که از طریق گروه مدیریت سرمایه‎گذاری امید برای عرضه بلوکی از تاریخ 28 اسفند به مدت 2 هفته آغاز خواهد شد.

لازم به ذکر است بانک مرکزی در اطلاعیه خود با هدف اطلاع‌رسانی شفاف و جلوگیری از بروز شایعات در جامعه، به ویژه ذینفعان اصلی شامل سپرده‌گذاران، سهامداران و کارکنان بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و موسسه اعتباری کوثر، موارد زیر را مطرح کرد:

1-  ارایه خدمات بانکی به همه مشتریان اعم از سپرده‌گذاران و تسهیلات‌گیرندگان توسط بانک‌ها و موسسه اعتباری یادشده، با مدیریت و راهبری بانک سپه طبق روال عادی قبلی به قوت خود ادامه می‌یابد و مشتریان می‌توانند این خدمات را مانند گذشته در چارچوب قراردادهای سپرده‌گذاری، تسهیلاتی و سایر قراردادهای منعقده قبلی دریافت کنند.

2- به منظور حفظ و ایفای حقوق سهامداران بانک‌ها و مؤسسه اعتباری تحت ادغام و با توجه به بررسی‌های کارشناسی همه جانبه و هماهنگی انجام گرفته با سازمان بورس و اوراق بهادار، چارچوب مدونی برای این مهم تنظیم شده و طبق برنامه، هر یک از بانک‌ها و مؤسسه اعتباری یادشده نسبت به تعیین تکلیف وضعیت سهامداران مرتبط با خود اقدام می کنند و به تمامی سهامداران اطمینان داده می‌شود کلیه حقوق آن‌ها کارسازی و ایفا خواهد شد.

3-  کارکنان شاغل در بانک‌ها و مؤسسه اعتباری موضوع این فرآیند همانند گذشته مشغول به فعالیت بوده و همه حقوق و مزایای آنان مطابق قراردادهای منعقده قبلی برقرار است.

4 - بی‌تردید، اصحاب رسانه، کارشناسان، مدیران و صاحب‌نظران نظام بانکی در راستای تشریک مساعی جهت دستیابی به اهداف مدنظر این تکلیف مهم، نقش انکارناپذیری داشته و مددکار مسئولان و عوامل این مأموریت عظیم هستند.

بانک مرکزی از هموطنان خواست اخبار و اطلاعات مربوط به این طرح ملی را تنها از طریق اطلاعیه‌های رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یا بانک سپه پیگیری کنند.