سهم بنگاه‌های خرد از اقتصاد؛ ۹۶ درصد

يکشنبه،۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۸

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت باید با خروج از انفعال، بنگاههای اقتصادی را به یکدیگر متصل کند و برای حضور آنها در بازارهای جهانی ریسک فعالیت این بنگاه‌ها را برعهده بگیرد.

سهم بنگاه‌های خرد از اقتصاد؛ ۹۶ درصد

در این نشست، عیسی منصوری - معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی - تصریح کرد: ۹۶ درصد بنگاه‌های کشور به هیچ شبکه کسب و کار متصل نیستند و سهم بنگاه‌های بزرگ در اقتصاد نیم درصد است.

وی با تاکید بر اینکه در اغلب کسب و کارهای کشورمان در یک طرف دولت و در طرف دیگر بخش خصوصی قرار دارد، اظهار کرد: این یک رفتار مرسوم در کسب و کار ایران است در حالی که در کشورهای توسعه یافته به این صورت عمل نمی‌شود.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نقش دولت کاهش ریسک سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است، گفت: دولت باید شرایطی را فراهم کند که بخش خصوصی در دو طرف کسب و کار قرار داشته باشد.

وی افزود: نتیجه این سیاستگذاری را در کاهش سهم بنگاه‌های بزرگ و متوسط در کسب و کار می‌بینیم.

منصوری با بیان اینکه در تمام دنیا بنگاه‌های متوسط محل اتصال به بازارهای جهانی هستند، گفت: در حالی که بنگاه‌های متوسط در ایران سهم کمتر از نیم درصدی در اقتصاد دارند و دولت هم در ایران نقشی از اتصال بنگاه‌های متوسط به بازارهای جهانی ندارد.

به گفته وی در سال‌های گذشته نتیجه مطالعاتی که در حوزه کسب و کار انجام شد این بود که ۸۸ درصد بنگاه‌های ما به هیچ شبکه کسب و کاری متصل نیستند و پس از آن مطالعاتی که در سال ۲۰۱۱ انجام شد، نشان داد این ۸۸ درصد به ۹۶ درصد رسیده است.

معاون وزیر تعاون در امور کارآفرینی و توسعه اشتغال ادامه داد: اخیراً بهبودی در این آمار و ارقام داشتیم اما هنوز هم با ایده‌آل‌ها بسیار فاصله داریم.

منصوری با تاکید بر لزوم حمایت از کسب و کارهای منطقه‌ای در شرایط تحریم، تصریح کرد: در حال حاضر ۲۲ تا ۳۰ رشته شناسایی شده که قابلیت ورود به بازارهای منطقه‌ای و رونق در این حوزه را دارند.

اجلاس «طرح انتخاب ملی» با موضوع توسعه استراتژی‌های سرمایه‌گذاری، تولید و صادرات برترین شرکت‌های ایران و بررسی نقش آفرینی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در دوران تحریم با حضور مشاور رئیس‌جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و جمعی از نمایندگان مجلس برگزار شد.