شاخص بورس کاهش، اما فرابورس افزایش یافت

دوشنبه،۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸

شاخص بورس امروز با افت 204 پلهای نسبت به دیروز در جایگاه 164 هزار و 238 واحدی ایستاد.

شاخص بورس کاهش، اما فرابورس افزایش یافت

براساس معاملات امروز 2 میلیارد و 566 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش هفت هزار و 410 میلیارد ریال در 149 هزار نوبت به فروش رسید.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 59 واحد افت کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 28 واحد تقویت شد.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز 20 واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.
شاخص آزاد شناور 270 واحد کاهش یافت؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول مربوط به شرکت های برتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور 314 واحد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس نیز 369 واحد افزایش یافت.
علاوه براین در معاملات امروز، نمادهای وبملت (بانک ملت)، کچاد (صنعتی و معدنی چادرملو)، وامید (گروه مدیریت سرمایه گذاری امید) و کگل (صنعتی و معدنی گل گهر) بیشترین تاثیر منفی و فملی (ملی صنایع مس)، کاوه (فولاد کاوه) و جم (پتروشیمی جم) بیشترین تاثیر مثبت را داشتند.

بانک‌ها در صدر معاملات

گروه بانک در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه 276 میلیون سهم به ارزش 446 میلیارد ریال دادوستد شد.
گروه خودرو به ارزش 410 میلیارد ریال و شیمیایی به ارزش 402 میلیارد ریال، به ترتیب جایگاه های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.
گروه فلزات اساسی با دادوستدی به ارزش 352 میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت و گروه فنی و مهندسی نیز با معاملاتی به ارزش 166 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود ساخت.

رشد فرابورس

معاملات امروز شاخص فرابورس (آیفکس) هشت واحد رشد کرد و در جایگاه 2 هزار و 90 واحدی قرار گرفت.
در این بازار 878 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از پنج هزار و 407 میلیارد ریال دادوستد شد.
نمادهای مارون (پتروشیمی مارون)، ذوب (ذوب آهن)، کگهر (سنگ آهن گهر زمین) و شاوان(پالایش نفت لاون) امروز بیشترین تاثیر مثبت را برجا گذاشتند.