پائین‎ترین رشد اقتصادی چین در 30 سال گذشته

سه شنبه،۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۷

نخست وزیر چین از مبارزه دشوار در سال جاری سخن گفت اما اطمینان داد که دولت برای این مبارزه آماده است.

پائین‎ترین رشد اقتصادی چین در 30 سال گذشته

لی که‌چیانگ، نخست وزیر چین با ابراز نگرانی از چشم‌انداز اقتصادی کشورش، از در پیش بودن "مبارزه‌ای دشوار" برای بهبود شرایط اقتصادی سخن گفت.

وی در سخنرانی در جلسه افتتاحیه اجلاس سالانه کنگره ملی خلق - پارلمان - چین که روز سه‌شنبه، ١٤ اسفند (٥ مارس)، کار خود را آغاز کرد، در گزارشی در مورد شرایط اقتصادی این کشور، گفت که دولت نرخ رشد اقتصادی بین ٦ تا ٦.٥ درصد را در سال جاری پیش‌بینی کرده که پائین‌تر از نرخ رشد سالانه اقتصاد این کشور در 30 سال گذشته است. وی گفت که به منظور دستیابی به این نرخ رشد، دولت در نظر دارد مالیات‌ها را کاهش و هزینه دولتی را افزایش دهد که شامل ١٨٠ میلیارد دلار بودجه نظامی خواهد بود.

کاهش رشد اقتصادی جهانی و "جنگ تجاری" با آمریکا از جمله عواملی است که باعث کاهش نرخ رشد اقتصادی چین شده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، با متهم کردن چین به ایجاد مانع در برابر دسترسی صنایع آمریکا به بازارهای داخلی و حمایت غیرمنصفانه از صادرات خود به آمریکا، شماری از کالاهای چینی را مشمول تعرفه گمرکی یا افزایش تعرفه کرده است.

نخست وزیر چین با هشدار در این مورد که حفظ برتری اقتصادی چین در بازارهای جهانی مستلزم "مبارزه‌ای دشوار" است افزود که دولت آمادگی لازم را برای این مبارزه و پیروزی در آن دارد.

در اظهاراتی که می‌تواند به منزله تلاش برای جلب نظر مساعد دولت آمریکا تعبیر شود، لی کیانگ گفت که دولت این به "باز نگه داشتن" اقتصاد چین به روی سرمایه گذاری و کالاهای خارجی متعهد است و از تجارت آزاد با تمامی کشورهای جهان حمایت می کند.

سال گذشته میلادی، دولت چین نرخ رشد ٦.٥ درصد را برای اقتصاد این کشور در نظر گرفته بود اما در عمل، رشد ٦.٦ درصد تحقق یافت.

کنگره ملی خلق که نقش قوه مقننه را در جمهوری خلق چین برعهده دارد دارای حدود سه هزار عضو است و رسما، به عنوان نماینده مردم این کشور، عالی‌ترین نهاد حکومتی محسوب می شود هر چند در عمل، معمولا اختیارات آن از حد تایید برنامه های دولت فراتر نمی رود. اکثریت نمایندگان کنگره خلق از اعضای حزب کمونیست هستند اما چند حزب و گروه دیگر که اکثرا وابسته به این حزب هستند اجازه شرکت در فعالیت های انتخاباتی را دارند. تعدادی از اعضای کنگره نیز وابستگی حزبی ندارند اما مورد تایید دولت و حزب هستند. نشست عمومی این نهاد با حضور تمامی اعضا هر سال یک بار برگزار می شود و حدود دو هفته به طول می انجامد. در بقیه سال، کمیته دایم کنگره خلق با حدود یکصد و هفتاد عضو به نمایندگی از سوی کنگره، وظایف قانونگزاری را در دست می گیرد. اعضای این کمیته از میان اعضای کنگره انتخاب می شوند.