پیگیری ابهامات «ساحات» در فرانسه، آلمان و انگلیس

چهارشنبه،۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۳

«راب مک ایر» سفیر انگلیس در ایران، گفت: ساز وکار مالی حمایت از تبادلات تجاری با ایران «ساحات» ابهاماتی دارد که گروه‌هایی از کشورها فرانسه، آلمان و انگلیس در حال پیگیری و جمع‌بندی این ابهامات هستند.

پیگیری ابهامات «ساحات» در فرانسه، آلمان و انگلیس

«سایمون پنی» کمیسیونر ارشد بازرگانی دولت انگلیس برای منطقه خاورمیانه، افغانستان و پاکستان روز گذشته با «حسین سلاح ورزی» نایب‌رئیس اتاق ایران ملاقات کرد.
چهار موضوع صادرات، سرمایه گذاری، سیاستگذاری های مرتبط با روابط تجاری بین دو کشور و تامین مالی، محورهای اصلی نشست بود. 
«سایمون پنی» در این نشست گفت: در تلاش هستیم روابط بین دو کشور را در حوزه صادرات، سرمایه‌گذاری، سیاستگذاری‌های مرتبط با روابط تجاری بین دو کشور و تامین مالی پیگیری و توسعه دهیم. 
وی تاکید کرد: صادرات شرکت‌های انگلیسی به ایران همچنین امکان صادرات محصولات ایرانی به این کشور، سرمایه‌گذاری بنگاه‌های ایرانی در حوزه‌های مختلف همچون املاک، صنعت و غیره در انگلیس و درعین‌حال تعریف ضوابط و راه‌هایی برای تسهیل تجارت از جمله محورهایی هستند که دو کشور می‌توانند در قالب آنها با یکدیگر همکاری داشته باشند.
کمیسیونر ارشد بازرگانی دولت انگلیس در منطقه همچنین به موضوع تأمین مالی اشاره کرد و گفت: انگلیس علاقه دارد روابط تجاری خود را با ایران توسعه دهد برای همین سازوکار ساحات طراحی شد. حال باید منتظر اجرای آن باشیم.
پنی گفت: یکی از راه‌هایی که می‌توان از طریق آن اطلاعات مورد نیاز تجاری را در اختیار افراد قرار داد، اعزام هیات ها و حضور در نمایشگاه‌هاست.
بر اساس اظهارات وی قرار است در ماه ژوئن (تیر وخردادماه) هیاتی در حوزه سلامت به ایران سفر کند. همچنین گروه‌هایی از انگلیس با حضور در نمایشگاه صنایع غذایی که در دبی برگزار شد توانستند با شرکت‌هایی از ایران دیدار کنند. 

حوزه تامین مالی باید مورد توجه قرار داد

نایب رئیس اتاق ایران در ادامه این نشست با اشاره به همکاری بین ایران و انگلیس در حوزه نفت، نساجی و خودروسازی، گفت: با خروج آمریکا از برجام اروپا اعلام کرد که ابزاری برای تداوم همکاری ها و برقراری روابط بانکی سازو کاری را طراحی می کند. 
«حسین سلاح ورزی» افزود: هرچند فرآیند تدوین چارچوب این سازوکار طولانی شده است اما موضوع امیدوارکننده‌ای است و در صورت اجرایی شدن می‌تواند به توسعه سطح روابط ایران و اروپا کمک کند.
وی با بیان اینکه تامین مالی اهمیت زیادی دارد، گفت: تا زمانی که چگونگی سازوکار تأمین مالی و انتقال ارز و در واقع مناسبات بانکی و بیمه‌ای بین ایران و اروپا مشخص نشود، نمی‌توان برای هیچ یک از راه‌های ارتباطی مانند تجارت، سرمایه‌گذاری و غیره برنامه‌ریزی کرد.
سلاح‌ ورزی همچنین به وجود ابهامات گسترده در سازوکار طراحی شده توسط اروپا اشاره کرد و افزود: فعالان اقتصادی نسبت به اجرایی شدن ساحات ابهامات زیادی دارند و نمی‌دانند که آیا بخش خصوصی اروپا و یا سایر کشورهای اروپایی که در تدوین این سازوکار نقشی نداشته‌اند، تمایلی به استفاده از آن دارند یا خیر؟
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه این سیستم بر اساس روش تهاتر طراحی شده بنابراین توازن در پرداخت‌ها و دریافت‌ها مهم است. در حالی که در سال 2017 میزان صادرات اروپا به ایران در بخش صنایع غذایی حدود 740 میلیون یورو و صادرات ایران به اروپا در همین گروه کالایی برابر با 430 میلیون یورو بوده است، چگونه می‌توان توازن لازم را ایجاد کرد؟
به گفته نایب رئیس اتاق ایران ایران قرار بوده بخشی از منابع این سیستم از طریق فروش نفت ایران در اروپا تأمین شود، اما حتی ایتالیا و یونان که برای خرید نفت از ایران معافیت هم داشتند، در دوران معافیت، دیگر نفتی از ایران نخریدند.
وی ادامه داد: درهرصورت زمینه برای همکاری بین دو کشور وجود دارد و شرایط برای حضور و سرمایه‌گذاری انگلیس در راستای نوسازی صنایع ایران وجود دارد. حال باید دید چه طور می‌توان زمینه را برای همکاری در این حوزه‌ها مهیا ساخت؟

ابراز تمایل بخش خصوصی اروپا به استفاده از سازوکار ساحات

همچنین در این نشست «راب مک ایر» سفیر انگلیس در ایران در واکنش به آنچه از سوی نایب‌ رئیس اتاق ایران مطرح شد، گفت: تمام این ابهامات و سئوالات وجود دارد و برای همین گروه‌هایی از کشورها فرانسه، آلمان و انگلیس در حال پیگیری و جمع‌بندی آن هستند.
وی افزود: البته نباید تظاهر کرد که این سیستم می‌تواند همه مشکلات را برطرف کند و یا ذهن همه شرکت‌هایی که از تداوم همکاری‌های خود با ایران نگران هستند را تغییر دهد. اما راهی خواهد بود که در فازهای مختلف طراحی شده و به طور حتم به‌تدریج زمینه‌ساز توسعه مناسبات می‌شود. 
سفیر انگلیس در ایران اظهارداشت: هم اکنون فاز نخست این سازوکار به حوزه تأمین کالاهای بشردوستانه مربوط می‌شود.
«مک ایر» از ابراز علاقه کشورهای متعدد برای استفاده از ساحات در ارتباط با ایران خبر داد و افزود: هدف ما این است که کار را از بخش‌های کوچک‌تر آغاز کرده و به حوزه‌های بزرگ‌تر برسیم. 
وی ادامه داد: با توجه به اینکه طراحی چنین سیستمی برای نخستین بار تجربه می‌شود، در هر قدمی که برمی‌داریم، نکات و موارد جدیدتری را می‌آموزیم. برای همین تا حدودی پیش‌بینی آینده، سخت است.
سفیر انگلیس در ایران همچنین تأکید کرد: از همان ابتدا که این سیستم در حال طراحی بود، حضور بخش خصوصی و همکاری آنها در کشورهای مختلف با ایران مورد توجه بود.