ورود نمایندگان مازندران به موضوع انتقال آب دریای خزر

چهارشنبه،۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۴

نمایندگان مردم مناطق مختلف مازندران در مجلس شورای اسلامی به دنبال تصویب بودجه برای طرح مطالعاتی انتقال آب دریای خزر از این استان به مناطق کویری ایران با برگزاری کنفرانس خبری واکنش اعتراضی نشان دادند.

ورود نمایندگان مازندران به موضوع انتقال آب دریای خزر

رئیس مجمع نمایندگان مازندران در این کنفرانس خبری که در سالن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در ساری برگزار شد، گفت: انجمن های محیط زیستی سطح کشور، نگران پروژه انتقال آب دریای خزر به استان سمنان هستند.
علی اسماعیلی افزود : زمزمه انتقال آب دریای خزر به سمنان از دولت های قبل مطرح بود و در 5 ردیف بودجه سال 98 نیز برای این طرح مطرح شده است.
وی گفت : سه نشست با مجموعه انجمن های محیط زیستی کشور داشتیم که در تمامی این نشست ها ، حاضران معتقد بودند که این طرح پیوست زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی ندارد و بهتر است کارشناسان در این زمینه تصمیم بگیرند.
نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر نیرو قبل از گرفتن رای اعتماد در مجلس، اعلام کرده بود موافق این طرح نیست، گفت : در یک نشست که در مجلس برگزار شد نمایندگان انجمن های زیست محیطی را دعوت کردیم و در کمیسیون ها با 2 رای کمتر، نتوانستیم موفق به حذف این طرح شویم. 
وی با بیان اینکه اکثر مناطق کشور با خشکسالی مواجه است، ادامه داد: دولت این طرح را ارائه کرده و مجلس در برنامه ششم این طرح را حذف کرد و با اعتبار کم پنج میلیاردی که برای این طرح لحاظ کرده اند ، طرح به جایی نمی رسد.
رئیس مجمع نمایندگان مازندران با اشاره به اینکه خزر دریاچه بسته است، گفت : قطعا برای اجرای این طرح، مشکلاتی با محیط زیست ایجاد خواهد شد.
وی با بیان اینکه بر اساس برآورد سال 94 مبلغ 10 هزار میلیارد تومان اعتبار اجرای طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان است، اظهار داشت : در مجلس اراده بر اجرای این طرح نبود که عنوان شود شوی انتخاباتی از سوی نمایندگان است.
اسماعیلی با اشاره به اینکه مجمع نمایندگان مازندران، گلستان و گیلان تلاش کردند این اتفاق نیفتد، افزود : تعداد ما کم بود و به نتیجه نرسیدیم اما افکار عمومی را بیدار کردیم و افکار عمومی، رفتار دولتمردان را تغییر می دهند. 

بخش خصوصی رغبتی برای انتقال آب خزر ندارد

نماینده مردم قائمشهر ، جویبار ، سوادکوه ، سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت : بخش خصوصی رغبتی برای انتقال آب خزز ندارد و عمر دولت کنونی هم اجازه اجرای این طرح را نخواهد داد.
سید علی ادیانی افزود : طرح انتقال آب خزر از دولت هاشمی مطرح بود و پیش از انقلاب هم حرکت هایی انجام شد اما به نتیجه نرسید.
وی با بیان اینکه نهضت سدسازی در دولت هاشمی زمینه ساز اجرای این طرح بود ، گفت : در زمان دولت احمدی نژاد طرح شکل جدی تری گرفت اما عمر آن دولت اجازه اجرای طرح را نداد.
بر اساس گزارش های رسانه ای موجود ، طرح انتقال آب خزر به سمنان در دولت احمدی نژاد تا آنجا پیش رفته بود که رئیس دولت به همراه تعدادی از وزرای کابینه با آوردن بلدوزر و بیل مکانیکی در ساحل خزر اجرای آن را به صورت میدانی کلید زدند.
دولت احمدی نژاد قرار بود در فاز اول این طرح ، آب دریای خزر را از طریق ساری به سمنان رسانده و از آنجا به مناطق مرکزی ببرد و در فازهای بعدی طرح را به خلیج گرگان گسترش داده و از آنجا آب خزر را به استان های خراسان انتقال دهد.
بر اساس این طرح مقرر بود که دولت سالانه حدود 500 میلیون متر مکعب آب به کویر مرکزی کشور منتقل کند و تعیین شده بود که شیرین سازی آن هم در سواحل دریای خزر یعنی مبدا انتقال انجام گیرد.

انتقال آب به سمنان برای مصارف صنعتی 

نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مخالفت ما با انتقال آب خزر، بر اساس منطق است، گفت: اجرای این طرح به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.
وی با اشاره به این که بر اساس نامه مکتوب معاون وزیر نیرو، انتقال آب خزر به سمنان برای مصرف صنعتی است و نیاز آشامیدنی نیست، یادآور شد: اما در رسانه ها به گونه ای مطرح می کنند که گویا آب آشامیدنی را بر مردم‌ سمنان بسته ایم.
ادیانی با بیان اینکه 70 درصد کشور ما خشک است، افزود: حاکمیت موظف به تامین آب آشامیدنی، صنعتی و زراعی مردم این مناطق است. 
وی با اشاره به اینکه این طرح به هیچ عنوان قابل توجیه نیست، گفت: نامه مکتوب معاون وزیر نیرو مبنی بر این است که اکثریت انتقال آب خزر به سمنان برای صنعت است نه آب آشامیدنی.
نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی افزود : وقتی استقرار صنعت، مطابق با آمایش سرزمین نیست و مدیران ما با ویژه خواری این صنایع را هدایت می کنند ، باید پاسخگو باشند چرا سمنان که آب نداشت صنایع در این استان استقرار یافت.
وی با بیان اینکه برابر آمار، نزولات سمنان، سه برابر جمعیت این استان است، ادامه داد: در تبلیغات اعلام می کنند مردم سمنان تشنه هستند و آب آشامیدنی بر مردم‌ این استان بسته شده است.
ادیانی با اشاره به احداث چند سد در سمنان، گفت : وقتی آب نداشتند چرا سد ساختند. آب سرشاخه های مازندران را بردند و اکنون به دنبال آب دریای خزر هستند.
وی افزود : اگر نمایندگان در مجلس در این زمینه صحبت می کنند نباید به نمایندگان انگ انتخاباتی زد.
ادیانی با بیان اینکه در انتقال آب خزر همه نمایندگان باید یکپارچه باشند ، گفت : اگر بین ما شکاف ببینند سوءاستفاده می کنند.
این نماینده با اشاره به اینکه دولت به دنبال پنج نقطه برای جانمایی انتقال آب خزر بود ، افزود : یکی از ابیات ماندگار مثنوی مجلس، وحدت در مخالفت با انتقال آب دریای خزر بود. 
وی با بیان اینکه در مجلس هماهنگ کردیم مطالعات طرح انتقال آب دریای خزر در سال 98 ممنوع باشد ، افزود : 2 رای کم آوردیم و نتوانستیم موفق شویم.
نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی گفت : فضای کشور نیازمند آب است و این اتفاق باید از طریق دریای خزر، عمان یا خلیج فارس اتفاق افتد. 
وی با بیان اینکه موافقت 81 درصدی نمایندگان مربوط به رای کمیسیون تلفیق بود، افزود : با اعتبار پنج میلیارد تومانی این طرح شدنی نیست ضمن این که پروژه به لحاظ اجرایی و فنی امکان اجرا ندارد.