بورس 233 پله بالا رفت

چهارشنبه،۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۶

شاخص بورس امروز 233 واحد نسبت به روز گذشته رشد کرد و در جایگاه 162 هزار و 827 واحدی تثبیت شد.

بورس 233 پله بالا رفت

بازار بورس تحت تاثیر رشد قیمت کامودیتی ها (موادپایه و معدنی) در بازارهای جهانی، امروز از وضعیت مناسبی برخوردار بود و سهام شرکت های مرتبط با مواد معدنی با استقبال خریداران روبرو شدند.
آمار معاملات امروز نشان می دهد 2 میلیارد و 491 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 6 هزار و 580 میلیارد ریال در 120 هزار نوبت داد و ستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 67 واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 36 واحد افزایش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز 25 واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.
شاخص آزاد شناور 265 واحد افزایش یافت؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول مربوط به شرکت های برتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور 289 واحد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس نیز 88 واحد کاهش یافت.
همچنین در معاملات امروز، نمادهای وبملت (بانک ملت)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، فملی (ملی صنایع مس) و کگل (صنعتی و معدنی گل گهر) با بیشترین تاثیر مثبت، شاخص را اندکی بالا بردند، در مقابل، فارس (هلدینگ خلیج فارس)، وتجارت (بانک تجارت) و فخوز (فولاد خوزستان) بیشترین تاثیر منفی را داشتند.

ادامه صدرنشینی بانکها 

گروه بانک در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه 488 میلیون سهم به ارزش 854 میلیارد ریال دادوستد شد.
گروه شیمیایی به ارزش 343 میلیارد ریال و خودرو به ارزش 297 میلیارد ریال، به ترتیب جایگاه های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.
گروه فلزات اساسی با دادوستدی به ارزش 287 میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت و گروه سرمایه گذاری ها نیز با معاملاتی به ارزش 110 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود ساخت.

افت فرابورس

معاملات امروز شاخص فرابورس (آیفکس) کمتر از یک واحد افت کرد و در جایگاه 2 هزار و 63 واحدی ایستاد.
در این بازار 800 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از چهار هزار و 798 میلیارد ریال دادوستد شد.
نمادهای هرمز (فولاد هرمزگان جنوب)، ذوب (ذوب آهن) و شرانل (نفت ایرانول) بیشترین تاثیر منفی و زاگرس (پتروشیمی زاگرس)، دماوند (تولید برق دماوند) و بپاس (بیمه پاسارگاد) بالاترین تاثیر منفی را بر جا گذاشتند.