جمهوری آذربایجان از پروژه ریلی رشت آستارا حمایت می‌کند

چهارشنبه،۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۰

وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان با اشاره به توسعه روابط تهران و باکو گفت: برای تکمیل هرچه سریعتر کریدور شمال - جنوب، از پروژه ریلی رشت - آستارا حمایت می‌کنیم.

جمهوری آذربایجان از پروژه ریلی رشت آستارا حمایت می‌کند

شاهین مصطفی یف عصر چهارشنبه در مراسم بهره برداری رسمی راه آهن قزوین - رشت که با حضور رئیس جمهوری در رشت انجام شد؛ افزود: دوستی ما با ایران طی سال های اخیر با سرعت توسعه یافته و روابط دو جانبه در سطح منطقه ای و بین المللی، گسترش یافته و تقویت می‌شود.
وی عامل اساسی توسعه روابط و مناسبات دو کشور را اراده رئیسان جمهوری و دوستی نزدیک آنان دانست و تصریح کرد: در مرحله جدید همکاری های دو کشور، همکاری ها مشخص و برنامه ریزی های لازم در این ارتباط انجام شده و دستاوردهای زیادی نیز بدست آمده است.
مصطفی یف اظهار داشت: بدون شک یکی از اهداف گسترش هرچه بیشتر همکاری در حوزه حمل و نقل ترانزیتی بین دو کشور و تامین کریدور شمال - جنوب از اهمیتی زیادی برخوردار است و این کریدور برای آذربایجان و منطقه ما امتیاز اقتصادی بسیاری خواهد داشت .
وی ادامه داد: جمهوری آذربایجان بر اساس تعهد، ایجاد زیرساخت‌های خود را با موفقیت به پایان رسانده و در عین حال حمایت خویش را از پروژه در حال احداث راه آهن انجام می دهد و احداث راه آهن آستارا - آستارا و هم اکنون پل در حال احداث روی رودخانه آستاراچای در آستارای ایران، از مهمترین اقدامات است.
به گفته مصطفی یف، اطمینان دارم با همکاری ما اجرای پروژه راه آهن رشت - آستارا انجام شود و افزایش تقویت ظرفیت حمل و نقل، توسعه روابط و توسعه ترانزیتی و رونق اقتصادی از ثمرات اجرای آن است.
وی در خاتمه اضافه کرد: افزایش حجم متقابل تجارت و مناسبات باتوجه به ظرفیت روابط اقتصادی همه جانبه بین ایران و آذربایجان مورد توجه و از اهداف عمده ماست که این اقدامات منجر به توسعه روابط تهران و باکو نیز می شود.
راه آهن قزوین - رشت عصر چهارشنبه با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران راه اندازی و به طور رسمی بهره برداری شد. در این مراسم میهمانانی از کشورهای آذربایجان، عراق، پاکستان ، افغانستان، ارمنستان، هندوستان، اوکراین، بلاروس، لتونی، روسیه، ازبکستان، تاجیکستان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان و سوریه نیز حضور داشتند. 
بر اساس این گزارش، راه آهن قزوین-رشت به صورت یک خطه، بـا سرعـت 160 کیلومتر برای قطارهای مسافری و 120 کیلومتر در ساعت برای قطارهای باری، از ایستگاه سیاه چشمه استان قزوین آغاز شده و با گذر از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد. 
این مسیر ریلی از ایستگاه رشت دو شاخه می شود که یک شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل شده و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا در غربی ترین نقطه گیلان می رسد. 
همچنین تعداد 9 ایستگاه شامل دستجرد، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پیربازار در این مسیر ساخته و پیش بینی شده است. 
این طرح افزون بر آن که از لحاظ حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر برای استان های قزوین و گیلان اهمیت دارد، از حیث ایجاد کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است. 
ساخت پروژه راه آهن قزوین - رشت از سال 1385 آغاز و در قالب هشت قطعه کار شده است؛ این خط آهن قادر خواهد بود سالانه 10 میلیون تن بار حمل و سه میلیون و 800 هزار مسافر جابه جا کند. 
راه آهن قزوین - رشت 53 دستگاه تونل به طول 22 کیلومتر دارد؛ همچنین بزرگترین پل راه آهن کشور به طول یک هزار و 430 متر روی سد منجیل ساخته شده است. 
برای احداث راه آهن قزوین - رشت بیش از 25 کیلومتر تونل، حدود 9 کیلومتر پل بزرگ، 22 میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام و افزون بر یک هزار و 850 میلیارد تومان هزینه شده است که با قیمت گذاری روز، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد می شود. 
اول آذرماه امسال قطار قزوین - رشت حرکت آزمایشی خود را با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه از ایستگاه قزوین آغاز کرده بود. 
رئیس جمهوری، جمعی از وزیران و اعضای هیأت دولت امروز و فردا (چهارشنبه و پنجشنبه) مهمان گیلانی ها هستند.