کره شمالی یکی از سکوهای پرتاب موشک خود را بازسازی می‌کند

چهارشنبه،۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۰

مقام‌های امنیتی کره جنوبی و یک اندیشکده آمریکایی مدعی شدند که پیونگ یانگ یکی از سایت‌های پرتاب موشک خود را که پیشتر وعده تخریب آن را به واشنگتن داده بود، بازسازی کرده است.

کره شمالی یکی از سکوهای پرتاب موشک خود را بازسازی می کند

خبرگزاری یونهاپ به نقل از قانونگذاران کره جنوبی که توسط سرویس اطلاعات ملی این کشور مطلع شده‌اند گزارش داد کره شمالی در حال بازسازی سایت پرتاب موشک «تونگ چانگ-ری» است و سقف و در ورودی این سایت را نوسازی کرده است.
جنی تاون سردبیر اندیشکده «38 شمال» مستقر در واشنگتن که فعالیت های کره شمالی را زیر نظر دارد، گفت: تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که سازه های موجود در سکوی پرتاب این سایت در فاصله 16 فوریه تا 2 مارس (27 بهمن تا 11 اسفند) بازسازی شده است.
انتشار این خبر در حالی است که از دیدار دوم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با کیم جونگ رهبر کره شمالی در هانوی پایتخت ویتنام که بی نتیجه به پایان رسید، تنها چند روز می گذرد.
ترامپ پس از نشست اول خود با کیم در خردادماه سال جاری گفت که رهبر کره شمالی قول داده یکی از سایت های آزمایش موشکی خود را به زودی تخریب کند.
ترامپ نام این پایگاه موشکی را نگفت اما یک مقام آمریکایی به رویترز گفته بود که این سایت «میدان پرتاب ماهواره سوهائی» واقع در تونگ چانگ-ری بوده است.
به نوشته رویترز، یک مقام دولتی آمریکا گفت که سرویس اطلاعات ملی کره جنوبی در این زمینه منبع قابل اعتمادی است اما بازسازی های مورد ادعای آنان در حدی نیست که به معنای بازگشت آزمایش های موشکی کره شمالی باشد که از سال 2017 به این سو متوقف شده است.
رهبر کره شمالی در دیدار با مون جائه این رئیس جمهوری کره جنوبی نیز قول داده بود که پایگاه سوهائی را تعطیل کرده و به ناظران بین المللی اجازه دهد شاهد تخریب آن باشند.
شکست دیدار دوم ترامپ و کیم در ویتنام ابهام هایی درباره آینده مذاکرات واشنگتن و پیونگ یانگ ایجاد کرده است. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا گفت امیدوار است بتواند در هفته های آینده هیاتی را به کره شمالی بفرستد.
در حالی که رسانه های کره شمالی از توافق ترامپ و کیم برای ادامه مذاکرات نوشتند، «چو سون هوئی» معاون وزیر خارجه این کشور گفت که رهبر کشورش ممکن است تمایلی برای رسیدن به یک توافق نداشته باشد.