مترو تهران بیست ساله شد

شنبه،۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸

طی مراسمی تمبر بیست سالگی متروی تهران و حومه رونمایی و درختی به همین مناسبت کاشته شد.

مترو تهران و حومه بیست ساله شد

به گزارش اقتصاد کارا و به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه، مهندس فرنوش نوبخت نایب رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه در مراسم بیست سالگی مترو ضمن تشکر از زحمات کارکنان این شرکت و تبریک این روز گفت: بهره برداری از متروی تهران و حومه در سال 77 به همت جمعی از همکاران مشتاق شروع شد که شاید خیلی با این صنعت آشنا نبودند اما با تلاش و امید فراوان این مسیر را ادامه دادند و امروز ما صادر کننده دانش در این صنعت هستیم.
وی با اشاره به ساخت 200 کیلومتر مترو در پایتخت افزود: 73 مرتبه بخش های مختلف متروی تهران افتتاح شد تا اکنون 115 ایستگاه در شبکه حمل و نقل ریلی درون شهری داشته باشیم.
مهندس نوبخت تصریح کرد: در این بیست سال بیش از 7 میلیارد سفر با این ناوگان انجام شده است که برای آن زحمات بسیاری چه در زمینه ساخت و چه در زمینه بهره برداری انجام شده است.
مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه ادامه داد: هدف از مراسم امروز رونمایی از تمبر 20 سالگی مترو بود تا یادی کنیم از کسانی که زحمات زیادی در این مسیر کشیدند؛ همچنین امروز روز درختکاری هم هست همزمان یک درخت بیست ساله در حیاط شرکت بهره برداری متروی تهران کاشته می شود.
در ادامه اين مراسم دکتر افندی زاده قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن تبریک بیست سالگی متروی تهران و حومه گفت: یکی از شاخص های مهم برای شهرهای توسعه یافته متروست و خوشبختانه متروی تهران یکی از مترو های پیشرفته است.
وی با بیان اینکه اکنون 19 میلیون سفر درون شهری در تهران انجام می شود افزود: 115 ایستگاه مترو در تهران وجود دارد اما طبیعتا این شهر بیش از این نیاز به حمل و نقل ریلی دارد.
وی تصریح کرد: در بازنگری طرح توسعه حمل ونقل درون شهري تهران كه در سال 91 انجام شد، ذکر شده است که ما باید بالای 600 کیلومتر ریل در این ناوگان داشته باشیم. خوشبختانه در سال‌های گذشته از لحاظ ساخت به خصوص در سیویل به خودکفایی رسیدیم و در زمینه بهره برداری هم علی رغم سختی روز افزون کار، شاهد عملکرد بسیار خوبی هستیم.
قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه مردم انتظارارتقا سطح کیفیت در ارائه خدمات را دارند خاطر نشان كرد: در جلسه اي كه به منظور افتتاح بخشي از خط 7 و 6 متروي تهران برگزار شده بود مهندس نوبخت اعلام كرد كه براي بهره برداري از ايستگاه هاي جديد كاملا آماده هستند و مشكلي در اين زمينه وجود ندارد؛ اين واقعا جاي تقدير دارد چرا كه ما درگذشته غالبا در هنگام افتتاح خطوط جديد با مشكلاتي در بخش بهره برداري روبرو بوديم اما اكنون شركت بهره برداري متروي تهران و حومه تلاش خوبي به خصوص در زمينه تعمير واگن ها و بهره برداري حداكثري از ظرفيت موجود انجام داده است .
وي در ادامه به كاهش فاصله حركت قطارها در خطوط 1،2 و 4به چهاردقيقه اشاره كرد و گفت: در خط 3 و 7 هم شاهد اقدامات خوبي در اين زمينه بوديم و در آينده در خط 6 هم انشاالله خدمات خوبي ارائه خواهد شد.
دكتر افندي زاده با بيان اينكه طرح هاي مربوط به محدوده طرح ترافيك و محدوده كاهش آلودگي هوا اگر همزمان با توسعه مترو نباشد مردم را دچار مشكل مي كند گفت: مكمل اين طرح ها، توجه ويژه به توسعه حمل و نقل عمومي به ويژه مترو است. پيش بيني مي شود كه تا سال 1409 در تهران 27 ميليون سفر درون شهري انجام شود كه سهم مترو از اين رقم بايد 30 درصد باشد.
وي در پايان گفت: جا دارد از تمام كساني كه در اين بيست سال براي توسعه مترو تلاش كردند تشكر كنم.
مهندس جعفر ربيعي اولين مديرعامل شركت بهره برداري متروي تهران و حومه با اشاره به نقش مهم و تاثيرگذار آيت الله هاشمي رفسنجاني در ساخت متروي تهران گفت: مترو يكي از دستاوردهاي بزرگ انقلاب اسلامي است كه شروع ساخت آن با همت و پيگيري هاي جدي آيت الله هاشمي ممكن شد؛ اكنون در چهل سالگي انقلاب، بهره برداري از متروي تهران هم بيست ساله شده است و بايد بدانيم كه اين اتفاق كوچكي نيست.
وي ضمن قدرداني از زحمات و خدمات جناب مهندس محسن هاشمي مديرعامل اسبق متروي تهران و حومه افزود: در مورد ساخت و بهره برداري از اين سازه عظيم آنچنان كه بايد اطلاع رساني نشده است و جا دارد تا با ساخت مستند هاي گوناگون مردم را با آنچه در اين عرصه اتفاق مي افتد و عظمت كار انجام شده بيشتر آشنا كنيم.
مهندس ربيعي با بيان اينكه بيش از 7 ميليارد سفر در شبكه متروي تهران و حومه انجام شده است تصريح كرد: تاكنون حتي يك مورد حادثه منجر به فوت در اين ناوگان رخ نداده و اين با توجه به جابجايي انبوه مسافران در متروي تهران يك افتخار است.
در پايان مراسم تمبر بيست سالگي متروي تهران و حومه رونمايي و درختي 20 ساله به همين مناسبت در حياط شركت بهره برداري متروي كاشته شد.
همچنين در حاشیه این مراسم مسابقه کیک پزی به مناسبت تولد ۲۰سالگی متروی تهران و حومه در بین پرسنل برگزار و با استقبال خوبی روبرو شد.