راه دشواره بهره‎وری با مدیریت حسی و شهودی

سه شنبه،۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، مدیریت در کشور را عمدتا حسی و شهودی دانست.

راه دشواره بهره‎وری با مدیریت حسی و شهودی

پدرام سلطانی در آیین معرفی هزارشرکت برتر ایران که در مرکز نمایشگاهی ایران مال برگزار شد، گفت: یکی از مشکلات کشور در زمینه فرهنگی، در زمینه حکمرانی و در اداره بنگاه‌های اقتصادی، سنجه‎ناپذیری است. این در شرایطی است که مدیریت در دنیا با استفاده از مفاهیم و رویه‎های انقلاب صنعتی چهارم اداره می‎شود.

وی تفاوت مدیریت در بسیاری از سازمان‌های اقتصادی و بنگاهی در ایران با کشورهای توسعه‎یافته را با قیاس درشکه‎رانی و خلبانی مطرح کرد و گفت: به دلیل آن‌که مدیریت در کشور ما حسی و شهودی است، اغلب دیر متوجه می‎شویم که وضع خراب است.

او در ادامه گفت: سنجه‎ناپذیری در ایران به دلیل مدیریت سنتی است. ما هنوز ارزش منابع را به درستی درک نکرده‎ایم. از این رو در بهره‎وری نیروی کار، وضع شرکت‎ها و بنگاه‌های ایران بسیار اسفناک است.

وی افزود: در سطح حکمرانی به جایگاه کشور در زمینه محیط کسب‎و‎کار، شاخص ادراک فساد، رقابت پذیری توجه نداشته و مدام در حال نزول هستیم.

به گفته این فعال اقتصادی بخش خصوصی، در 40 سال گذشته،50 میلیارد بشکه برداشت نفت داشته‌ایم که اگر حکمرانی نفت در ایران بود، حاصل آن 500 میلیارد دلار در صندوق توسعه ملی بود. در حوزه آب، ما بیش از 120 میلیارد متر مکعب اضافه برداشت داشته‎ایم که بسیار فاجعه‎آمیز است.

پدرام سلطانی، کشور را دچار اعتیاد به مصرف بیش از حد منابع دانست و گفت: اکنون که به دلایلی که همه می‎دانند، امکان استفاده از منابع نفت به روال سابق وجود ندارد، لازم است به موضوع بهره‎وری در مدیریت و اقتصاد توجه ویژه‎ای شود.

مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران نیز گفت: ارتقاء بهره‎وری از مهم‎ترین رویکردها برای رشد و شکوفایی اقتصادی جوامع است ، اما در کشور ما معمولا توسعه اقتصادی همواره از راه افزایش سرمایه‌گذاری‌ها اتفاق افتاده است. در واقع با وجود هدف‌گذاری‎هایی که در سطح ملی و در قالب برنامه‌های توسعه تاکنون تعریف شده بود، هیچ‌گاه و در هیچ مقطع زمانی دستیابی به اهداف بهره‌وری محقق نشده است. این موضوع از مهم‌ترین نشانه‌های کشور در زمینه کمبود یک عامل تشویقی و محرک، برای بخش‌های مختلف اقتصادی جهت توجه بیشتر به موضوع بهره وری بوده است.

وی افزود: توجه به اهمیت توسعه بهره‌وری در حوزه خدمات از نکات قابل توجه در سطح ملی است که مورد غفلت قرار گرفته است. در کشورهای توسعه یافته بیش از 70% ارزش افزوده تولید شده از خدمات است که نشان دهنده اهمیت توجه به بهره‌وری در خدمات است که می‌تواند سطح بهره‌وری ملی را ارتقا دهد.

وی در ادامه اظهار داشت: در برنامه چهارم توسعه سهم 31.2 درصدی و در برنامه پنجم توسعه سهم 33.3 درصدی از افزایش رشد اقتصادی برعهده رشد بهره‌وری قرار داده شده بود، اما بهره‌وری کل عوامل تولید گاها منفی یا رقمی نزدیک به صفر بوده است. مطالعات نشان می‌دهد حداقل در دوره سال‌های 1384 تا 1395 شاخص بهره‌وری کل عوامل تولید نزدیک به صفر بوده و هیچ نقشی در رشد اقتصادی کشور نداشته است. این در حالی است که کشور ما در افق ۱۴۰۴ باید رتبه اول شاخص بهره‌وری را در منطقه داشته باشد.

وی ادامه داد: کمترین درس وضعیت موجود و سابقه دهه‌های گذشته به ما می‌گوید تا زمانی که در بر همین پاشنه بچرخد، نه خبری از رشد بهره‌وری است و نه رشد اقتصادی ماندگار؛ کما این که اثرگذاری عوامل خارجی مانند تحریم، ناکارآمدی و هدر روی سرمایه و هزینه مبادله را بالا می‌برد و نرخ بهره‌وری رشد نمی‌یابد و دچار کاهش نیز می‌شود.

همان‌گونه که نیازی به اختراع دوباره چرخ نیست و پیشینیان زحمت آن را کشیده‌اند، برای فزونی‌بخشی به بهره‌وری و رشد اقتصادی نیز عالمان اقتصاد کم ننوشته و کم نگفته‌اند؛ در اقتصادی که مداخله دولت در مبادله ساده‌ترین و پیش‌پا افتاده‌ترین کالاها مانند شکر، ماکارونی و گوشت کاملا محرز و مشخص است، هیچ دلیلی برای افزایش بهره‌وری وجود ندارد، چون اثری از نهاد «رقابت» پیدا نمی‌شود.

فرشید شکرخدایی دبیر جشنواره ملی بهره‌وری نیز در این مراسم با اشاره به برگزاری 10 دوره این جشنواره ملی گفت: سال‌هاست برنامه می‌نویسیم و هدف‌گذاری می‌کنیم و همچنان به گواه آمار رسمی کشور بهره‌وری کل عوامل از پنجاه سال قبل کمتر است، متاسفانه موضوع مهم بهره‌وری هنوز به اندازه کافی در جامعه مورد توجه واقع نشده است.

وی افزود: به طورکلی برای دسترسی به توسعه در هر حوزه، استفاده از منابع جدید و بهره‌گیری از امکانات موجود مورد توجه قرار می‎گیرد. بهره‎وری گفتمانی است که ما برای پیشرفت و استفاده موثرتر از امکانات موجود در همه سطوح به آن نیازمندیم.

دهمین جشنواره ملی بهره‌وری با هدف اشاعه فرهنگ مدیریت بهره‌وری و افزایش توان رقابت‌پذیری بنگاه‌های اقتصادی با قدردانی از بهره‌ورترین مدیران ارشد شرکت‌های ایرانی 20 اسفند 97در مرکز نمایشگاهی بازار بزرگ ایران (ایران مال) با حضور مدیران و نمایندگان هزار شرکت برتر ایران برگزار شد.

این رویداد در قالب 56 گروه صنعتی به بررسی بهره‌وری کسب و کارهای حدود 5 هزار بنگاه اقتصادی می‌پردازد تا شرکت‌هایی که بیشترین بهره‌وری را در حوزه‌های منابع انسانی، سرمایه و کل عوامل داشته‌اند را معرفی نمایند.