طرح تشکیل استان اصفهان شمالی در انتظار نظر کمیسیون شوراها

چهارشنبه،۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۲

طرح تشکیل استان اصفهان شمالی که این هفته پس از اعلام وصول در خانه ملت به کمیسیون شوراها ارجاع شد در انتظار بررسی و تصویب در این کمیسیون و سپس در صحن مجلس شورای اسلامی است.

طرح تشکیل استان اصفهان شمالی در انتظار نظر کمیسیون شوراها

طرح تشکیل استان اصفهان شمالی با امضای 32 نماینده مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی 20 اسفند ماه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.
این طرح هم اکنون درنوبت رسیدگی کارشناسی در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس است.
بر اساس این طرح و درصورت تصویب نهایی، بخش های شمالی استان اصفهان از این استان جدا و استان مستقلی به نام استان اصفهان شمالی تشکیل می شود.
در ماده واحده این طرح آمده است: نظر به وسعت جغرافیایی و تعداد زیاد شهرستان های استان اصفهان و مسافت بین شهرستان ها با مرکز استان و طولانی شدن فرآیند تصمیم گیری و بوروکراسی خسته کننده اداری در استان و نارضایتی مردمی در پیگیری کارها و هزینه های زیاد تردد شهرستان های شمال استان برای مراجعه به مرکز استان و نظر به موقعیت و شرایط حاکم بر اوضاع اجتماعی و فرهنگی منطقه شمال استان اصفهان، تشکیل استانی متشکل از شهرستان های کاشان، آران و بیدگل، نطنز و اردستان، گلپایگان، خوانسار، خور و بیابانک و نایین پیشنهاد می شود.
طراحان در مقدمه توجیهی این طرح تاکید کرده اند: استان های بزرگ مقیاس کشور به دلیل وسعت جغرافیایی و تعدد زیاد شهرستان ها دچار یک ناکارآمدی در عملکرد هستند و در نتیجه آن نارضایتی مردم و کاهش سطح رفاه اجتماعی و کندی توسعه منطقه ای بروز می کند.
همچنین بوروکراسی و تمرکز امور در مرکز استان و فاصله زیاد شهرستان ها تا مرکز استان سبب می شود هزینه اجرای امور افزایش یابد و ترددهای فراوانی برای پیگیری امور و دریافت مجوزها موجب خسارت مالی و جانی شود.
در بخش دیگری در این مقدمه بیان شده است: با توجه به مجموعه این دلایل و به جهت حذف عوارض ناشی از نارضایتی مردم و بوروکراسی های پیچیده و مایوس کننده اداری و همچنین تقویت انسجام اجتماعی و افزایش مشارکت مردمی در رشد و آبادانی منطقه این طرح تدوین شده است.
این طرح به امضای محمد جواد ساداتی‌نژاد نماینده کاشان، آران و بیدگل، احمد سالک کاشانی نماینده اصفهان، اردشیر نوریان نماینده شهرکرد، داوود محمدی نماینده تهران، حمیدرضا حاجی بابایی همدان، یوناتن بت کلیا نماینده آشوریان، نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه، احمدی‌لاشکی نماینده نوشهر، سهیلا جلودارزاده نماینده تهران، طیبه ساوشی عنایتی نماینده تهران، پروانه مافی نماینده تهران، علیرضا محجوب نماینده تهران، جبار کوچکی نژاد نماینده رشت، نوروزی نماینده رباط کریم، فریده اولاد قباد نماینده تهران، شیران خراسانی نماینده مشهد، احد آزادی خواه نماینده ملایر، بیرانوندی نماینده خرم آباد، عبادی نماینده بیرجند، حمیدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان، امیرحسنخانی نماینده فردوس، طباطبایی‌نژاد نماینده اردستان، حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان، محمد آشوری تازیانی نماینده بندرعباس، نیکزادی پناه نماینده بم، سید محسن علوی نماینده فارس، بهمنی نماینده ساوجبلاغ، نبی هزارجریبی نماینده گرگان، خاتمی نماینده ماهشهر، اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان، نگهبان سلامی نماینده خواف و اکبر رنجبرزاده نماینده اسدآباد رسیده است.

طرح تشکیل استان اصفهان شمالی بار مالی دارد و در شورای نگهبان رد می شود

علی بختیار نماینده گلپایگان که از مخالفان مطرح شدن این طرح در شرایط کنونی است، معتقد است: تدوین طرحی برای تقسیم استان اصفهان، زمان زیادی می برد و طرح کنونی بار مالی دارد و قطعا شورای نگهبان به آن ایراد می گیرد و زمانی که مجلس برای بررسی این طرح می گذارد بی نتیجه است.
وی افزود: بررسی این طرح به عمر این مجلس نمی رسد زیرا طرح های زیادی در نوبت بررسی قرار دارند و اگر قرار باشد این طرح بررسی شود در مجلس بعدی خواهد بود.
نماینده مردم گلپایگان در مجلس همچنین گفت: پیش از این بنا بر مطالعاتی که انجام شده، قرار بود اصفهان به سه استان شمالی به مرکزیت کاشان، مرکزی به مرکزیت اصفهان و غربی به مرکزیت گلپایگان تقسیم شود ولی نهایتا بررسی ها به طرح کنونی رسید که اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی مخالف آن و خواهان تغییر نیافتن تقسیمات استان اصفهان هستند.
وی اظهار داشت: ما خواهان این هستیم که اصفهان فعلا به شکل کنونی باقی بماند و تغییر تقسیماتی ایجاد نشود ولی در سال های آتی با کارهای مطالعاتی بیشتر تقسیم اصفهان انجام شود.
وی تصریح کرد: برای این کار هم لازم است دولت لایحه بیاورد و مجلس نمی تواند طرح ارائه کند.

تشکیل استان اصفهان شمالی در افزایش ظرفیتسازی و زیرساختهای جدید تاثیرگذار است

اکبر رنجبرزاده نماینده مردم اسدآباد و عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با تشکیل استان اصفهان شمالی گفت: تشکیل استان اصفهان شمالی می تواند در افزایش ظرفیت سازی ، توسعه و رشد بخش های مختلف تاثیرگذار باشد.
وی افزود: استان هایی که ظرفیت جمعیتی، اقتصادی و مواصلاتی آنان ممتاز و برجسته است می توانند به بخش های مختلف تشکیل شوند این گونه مدیریت آن جمع و جور تر و نظارت و برنامه ریزی ها بیشتر خواهد شد و در توسعه ملی بسیار تاثیرگذار است.
وی تصریح کرد: تشکیل استان های جدید می تواند در مدیریت های واحد اثرگذار باشد و از نظر اقتصادی و فرهنگی و سیاسی نیز در استان های همجوار نیز تاثیرات مثبت و مفیدی داشته باشد.